×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دوره تولید آسان نفت به پایان رسیده است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته‌مهر امروز در آئین گرامی‌داشت روز ملی پژوهش با بیان اینکه صنعت نفت یک صنعت تولیدی، اقتصادی، علمی و جهادی است گفت: مجموعاً ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت زیر زمین کشف شده که ذخایر نفت خام، گاز طبیعی، مایعات گازی و میعانات گازی است.

وی با بیان اینکه حدود یک تریلیون دلار نفت از ابتدای انقلاب اسلامی فروخته‌ایم اما پرسش اساسی این است که سهم فناوری چقدر است، افزود: سرمایه زیرزمینی مزیت رقابتی ما نیست، این موضوع زمانی می‌تواند مزیت باشد که بتوانیم از آن تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: نیاز اولویت‌دار ما در صنعت نفت فناوری است؛ هر جا کم آوردیم، فناوری نبود. در دولت سیزدهم باید اتفاقی تازه در صنعت و در بخش فناوری رقم بخورد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کمتر از ۳۰ درصد منابع موجود را با فناوری‌های موجود می‌توان برداشت کرد، گفت: این یک معنا دارد؛ اگر می‌خواهیم ذخایر موجود را به ثروت تبدیل کنیم باید از علم و فناوری بهره ببریم.

وی افزود: در شرکت ملی نفت ایران با توجه به تأکیدات اسناد بالادستی می‌خواهیم سهم قابل‌توجهی برای تولید ثروت از مخازن زیرزمینی داشته باشیم و در این راه باید از حداکثر نقش فناوری استفاده کنیم، امروز می‌توانیم ادعا کنیم که باید ظرفیت جذب و انتقال فناوری را در کشور بالا ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه ذخایر هیدروکربوری مزیت اقتصادی ما است، گفت: لزوماً سرمایه‌های زیرزمینی ما مزیت رقابتی ما نیست و زمانی مزیت می‌شود که به مدد علم و فناوری تبدیل به ثروت شود. برای صنایع بزرگ ما این عیب اساسی است که سهمی در فناوری نداشته باشند و این یک هشدار جدی است.

خجسته‌مهر از آمادگی این شرکت برای افزایش سهم فناوری در این صنعت خبر داد و با تأکید بر اینکه نیاز اولویت‌دار در صنعت نفت، فناوری است، اظهار کرد: در بخش عرضه نیز باید با آمادگی کامل نیاز شرکت‌ها را بشناسند. ما نیز باید مسائل اصلی نفت و گاز را جلو چشم شرکت‌های فناور قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم باید اتفاق جدیدی را در صنعت نفت و در بخش فناوری رقم بزنیم و ظرفیت زیادی در بخش‌های مختلف صنعت نفت وجود دارد تا الگوی بهینه اقتصادی و قراردادی تدوین کنیم، گفت: در حال تدوین بهترین الگوی بهینه اقتصادی و قراردادی هستیم و در این راه از معاونت پژوهش و فناوری رئیس‌جمهوری کمک می‌گیریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.