×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دومینوی بی‌تدبیری در صنعت برق/ صنایع بزرگ به سمت خود تأمینی بروند

روح الله احمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات صنعت برق و خاموشی‌های اخیر که موجب به ستوه آمدن مردم و فعالان اقتصادی و صنایع شده، اظهار کرد: پیشینه این مشکلات به سال‌های قبل برمی گردد؛ ما در برنامه ششم توسعه برخی تکالیف را برای توسعه نیروگاهی و تولید برق دیده بودیم اما دولت مطابق برنامه این توسعه را انجام نداده است.

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، هر سال باید ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق افزوده می‌شد و در انتهای سال ۱۴۰۰، ظرفیت نیروگاه‌های ما باید به ۱۰۰ هزار مگاوات می‌رسیدیم اما در حال حاضر ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم بنابراین ۱۵ هزار مگاوات عدم تحقق برنامه در بخش نیروگاهی را شاهد هستیم.

برق تجدیدپذیر به جای ۵ هزار مگاوات، کمتر از یکهزار مگاوات است

مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: در بخش تجدیدپذیرها نیز طبق برنامه ششم توسعه باید ۵ درصد از کل ظرفیت تولید برق ما به انرژی‌های تجدیدپذیر یعنی معادل ۵ هزار مگاوات اختصاص می‌یافت اما در حال حاضر زیر هزار مگاوات و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگاوات تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر داریم.

این کارشناس صنعت برق با بیان اینکه ۱۹ هزار مگاوات باید به ظرفیت نیروگاه‌هایمان افزوده می‌شد که در حال حاضر این میزان برق محقق نشده است، گفت: این موضوع به عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی برمی گردد که خود را در قالب خشکسالی و کم آبی نشان داده است.

استخراج رمزارز تأثیری در خاموشی‌ها ندارد / ‏‬از ظرفیت تولید عقب ماندیم

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی ما که در مدار تولید بودند، ظرفیت قابل توجهی بود و بارندگی خوبی داشتیم و توانستیم از ظرفیت خوب نیروگاه‌های برق آبی استفاده کنیم اما امسال، هم گرما و هم خشکسالی مزید بر علت شدند. از یک سو مصرف برق به دلیل گرما افزایش یافته و از سوی دیگر بدلیل خشکسالی، نیروگاههای برقابی دچار افت تولید شده‌اند. البته عوامل دیگری مانند رمزارزها را دولت مطرح می‌کند که توانایی چندانی از ظرفیت برق ما نمی کاهد؛ اما به طور کلی افزایش مصرف به علت گرمای شدید و کاهش تولید در برق آبی‌ها به دلیل نبود بارندگی سبب شده‌اند تا توقف در توسعه نیروگاهی در سال‌های اخیر، به طور کامل خود را نشان دهد.

صنایع بزرگ به سمت خود تأمینی برق بروند

احمدی در خصوص راهکارهای کوتاه مدت برای جبران عقب ماندگی در توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور گفت: باید ظرفیت نیروگاهی را به سرعت افزایش دهیم که یکی از تکنولوژی‌هایی که می‌توانیم برای این امر به کار ببریم، افزایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی است که به سرعت می‌توانند در ظرف یکی دو سال این کمبود ظرفیت را جبران کرده و تا ۵ هزار مگاوات به توان تولید برق بیافزایند.

وی خاطرنشان کرد: صنایع هم باید از طریق خودتامینی، در افزایش ظرفیت تولید مشارکت کنند؛ خود تأمینی برق توسط صنایع باید به سمتی برود که علاوه بر اینکه برق را تأمین می‌کنند، حرارت صنایع به سمت سی اچ پی‌ها برود. منظور از نیروگاه‌های سی اچ پی، تولید برق با راندمان بالا و تولید حرارت پایین و تولید همزمان چند انرژی است.

نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شوند

مدیرگروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: برای بلندمدت هم باید توسعه ظرفیت نیروگاه‌های برق است؛ اما با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تراز تولید و مصرف گازمان در حال منفی شدن است که در زمستان سال گذشته به شکل قطع گاز کارخانجات برای تأمین گاز شهری خود را نشان داد، باید از نیروگاه‌های گازی به سمت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های گازی داریم که می‌توانند به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تبدیل شوند؛ با این کار یا نیازی به تأمین سوخت جدید نیست یا اگر سوخت جدیدی نیاز باشد، چندان قابل توجه نیست؛ چون در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، یک سیکل بخار به این نیروگاه‌ها افزوده شده و از محل هدررفت گرما، انرژی جدید تولید می‌شود این ظرفیت، ۷.۵ هزار مگاوات برق جدید بدون افزایش مصرف سوخت ایجاد می‌کند.

احمدی افزود: با این کار راندمان نیروگاه‌های ما افزایش می‌یابد و از راندمان ۳۰ تا ۳۵ درصدی نیروگاه‌های گازی به راندمان بالای ۴۵ درصدی در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دست می‌یابیم. در عین حال ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق افزوده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ۲۰ درصد برق دنیا از محل تجدیدپذیرها تولید می‌شود، درباره فاصله راندمان نیروگاه‌های ما با راندمان نیروگاه‌های برق کشورهای توسعه یافته گفت: متوسط راندمان نیروگاه‌های در وضعیت خوبی است اما اگر نیروگاه‌های گازی ما به سیکل ترکیبی تغییر یابند، می‌تواند در ارتقای صنعت نیروگاهی ما سهم قابل توجهی داشته باشد و مطمئناً در نُرم جهانی قرار می‌گیرد. ضمن اینکه ما از نظر دانش و تکنولوژی جهانی عقب نیستیم.

آمریکا و ژاپن هم خاموشی‌های گسترده‌ای داشتند

احمدی تصریح کرد: ما ۱۸ سال عدم خاموشی داشتیم که یک پیشرفت بزرگ برای ماست در حالی که آمریکا و ژاپن در همین ۱۸ سال خاموشی‌های گسترده‌ای داشتند و ضررهای زیادی به دلیل خاموشی‌ها تجربه کردند. این نشان دهنده قوی بودن صنعت نیروگاهی ماست و مشکل فعلی صرفاً عقب مانده از توسعه نیروگاه‌هاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.