×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
دیپورت ستاره‌های آفریقایی از فوتبال ایران!

به گزارش ایسنا، سازمان لیگ فوتبال دیروز (چهارشنبه) دستورالعمل جذب بازیکن و مربی خارجی را منتشر کرد و در آن راجع به پارامترهایی که بازیکن‌های خارجی باید برای حضور در لیگ ایران داشته باشند، توضیح داد. وجود چنین دستورالعمل نسبتا سخت‌گیرانه‌ای مزایای زیادی دارد و تا حدی این امیدواری را به وجود می‌آورد که بازیکنان بی‌کارنامه اجازه حضور در لیگ ایران پیدا نکنند و حداقل نگرانی حضور کفتر بازها در تیم‌های لیگ برتری از بین برود.

یکی از مواردی که در این دستورالعمل به چشم می‌خورد، معتبر در نظر نگرفتن لیگ‌های آفریقایی است و بازیکنان شاغل در لیگ‌های آفریقایی تنها درصورتی که سابقه ملی و یا سابقه حضور در مرحله نهایی لیگ قهرمانان آفریقا را داشته باشند، قادر به حضور در لیگ ایران هستند. مزیت وضع چنین قانونی این است که راه دلالان برای آوردن چندین بازیکن آفریقایی بی‌نام و نشان به فوتبال ایران – بعضا حبس آن‌ها در کانکس – به امید این که آن‌ها را به تیم‌های ایرانی غالب کنند، از بین می‌رود. با این حال اگر این قانون در سال‌های قبل برای بازیکنان آفریقایی وجود داشت، خیلی از ستاره‌های آفریقایی لیگ ایران اجازه عقد قرارداد با باشگاه‌های ایرانی پیدا نمی‌کردند. موضوعی که شاید بتوان به خاطر ضربه مالی‌ای که فوتبال ایران از بازیکنان بی‌کیفیت خارجی خورده از آن چشم پوشی کرد. البته موردی هم در بین بازیکنان آفریقایی حضور دارد که با قوانین گذشته اجازه حضور در لیگ ایران را پیدا نکرد اما اگر قوانین فعلی در آن زمان حاکم بود، می‌توانست به باشگاه مدنظرش بپیوندند.

ابراهیم توره

یکی از باکیفیت‌ترین خارجی‌های تاریخ لیگ ایران پیش از حضور در لیگ ایران و عقد قرارداد با باشگاه پیکان در سن ۲۱ سالگی در لیگ مراکش و لیگ دسته اول چین بازی کرده بود و باتوجه به این که در آن زمان نه تجربه ملی و نه تجربه بازی در لیگ قهرمانان آفریقا را نداشت، نمی‌توانست با پیکانی‌ها قرارداد امضا کند. او در سال‌های بعد حضور در ایران عملکرد خوبی در پرسپولیس و سپاهان داشت و در ادامه فوتبالش به فرانسه رفت و یکی از ارکان اصلی موناکوی کلودیو رانیری در راه صعود به لیگ یک فرانسه بود.

تجارت گردان | دیپورت ستاره‌های آفریقایی از فوتبال ایران!

فونیکه سی

این بازیکن در آستانه ۲۳ سالگی از لیگ مالی و بدون بازی ملی و بازی در لیگ قهرمانان آفریقا جذب فوتبال ایران شد. فونیکه سی در فصل آخر حضورش در ایران توانست در ۳۲ بازی ۲۵ گل و ۵ پاس گل برای صنعت نفت ثبت کند و پس از آن به لیگ امارات رفت و عضو عجمان شد. این بازیکن اهل مالی پارسال درگذشت.

تجارت گردان | دیپورت ستاره‌های آفریقایی از فوتبال ایران!

عرفان اولروم

ستاره‌ی سال‌های خوش ابومسلم که با این تیم عنوان آقای گلی هم کسب کرد، در سن ۲۱ سالگی از لیگ نیجریه و بدون تجربه ملی و تجربه حضور در لیگ قهرمانان آفریقا به فوتبال ایران آمد.

تجارت گردان | دیپورت ستاره‌های آفریقایی از فوتبال ایران!

آیاندا پاتوسی

ستاره گذشته استقلال و فعلی فولاد در دو سال منتهی به عقد قرارداد با استقلال برای تیم‌ملی آفریقای جنوبی به میدان نرفته بود و در لیگ داخلی کشورش بازی می‌کرد. او با این که یک بار در لیگ قهرمانان آفریقا به میدان رفته بود اما این حضور مربوط به مرحله نهایی این رقابت‌ها نبود.

تجارت گردان | دیپورت ستاره‌های آفریقایی از فوتبال ایران!

لئوناردو کوئیکه

این بازیکن کامرونی در سن ۱۸ سالگی از لیگ کامرون به استقلال آمد و یک فصل در این تیم و یک فصل در استیل آذین حضور داشت. او در نیم فصلی که عضو استقلال بود در ۹ بازی به میدان رفت و فقط توانست یک پاس گل بدهد اما در استیل آذین لیگ یکی عملکرد بهتری داشت. کوئیکه با توجه به این که با سن خیلی کمی به فوتبال ایران آمد، نتوانست آن طور که باید و شاید خودنمایی کند اما بعدها ۲۵ بازی ملی برای کامرون انجام داد و برای آینتراخت فرانکفورت، ریزاسپور ترکیه و اسپارتا پراگ به میدان رفت.

تجارت گردان | دیپورت ستاره‌های آفریقایی از فوتبال ایران!

بوکاری درامه

آندره‌آ استراماچونی در زمان حضور در استقلال خواهان جذب درامه بود اما به خاطر این که این بازیکن کمتر از ۱۰ بازی در دو فصل قبلش انجام داده بود، نتوانست با استقلال قرارداد امضا کند. با این حال اگر قوانین فعلی در آن زمان حاکم بود، این بازیکن به دلیل انجام حداقل یک بازی در سری آ ایتالیا می‌توانست با استقلال قرارداد امضا کند.

تجارت گردان | دیپورت ستاره‌های آفریقایی از فوتبال ایران!

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.