×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
راه‌اندازی قرارداد آتی «زعفران نگین»؛ سررسید اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)؛ در این اطلاعیه آمده است: قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد.

قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود، که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و همین فرآیند دوباره در روز کاری بعد تکرار خواهد شد.

مقام نخست حجم معاملات گواهی سپرده به زعفران نگین تعلق گرفت

براساس این گزارش، در جریان معاملات دی ماه ۱۴۰۰ در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران، ۳۹ میلیون و ۱۲۷ هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزشی بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال خرید و فروش شد که در این بازه زمانی، «زعفران نگین» و سیمان برای کسب جایگاه نخست در حجم معاملات رقابت تنگاتنگی داشتند و در مجموع ۸۶ درصد از حجم کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

طی دی ماه امسال ۱۶ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۱۲۳ گواهی سپرده زعفران نگین به ارزش بیش از ۵۴۱۰ میلیارد و ۳۲۷ میلیون ریال دادوستد شد. با ثبت این آمار معاملاتی زعفران نگین توانست بر سیمان غلبه کرده و جایگاه نخست حجم معاملات را به دست آورد.

شایان ذکر است، ارزش معامله ۳۷ هزار و ۱۴۷ گواهی سپرده «زعفران پوشال» نیز به رقم ۸.۵ میلیارد ریال بالغ شد.

گواهی سپرده کالایی

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می شود.

شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۲ خرداد ماه ۹۳ بر اساس بند ۲۴ ماده ۱ و بند ۴ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، «گواهی سپرده کالایی » را به عنوان ابزار مالی قانون بازار اوراق بهادار، شناسایی و تصویب کرد. مقرر شد دستور العمل اجرایی معاملات این اوراق به تصویب هیات مدیره سازمان برسد و نسبت به اجرایی کردن آن از طریق بورس های کالایی اقدام کند.

برای اولین بار از این اوراق در سال ۱۳۹۴ با توجه به کاربرد آن به‌ عنوان یک ابزار تأمین مالی دولت در بخش کشاورزی استفاده شد. علاوه بر بازار کشاورزی در اواخر سال ۱۳۹۴ گواهی سپرده در بازار سکه طلا برای تأمین مالی معرفی شد. تجربه موفق این معاملات باعث شد که بورس کالا از این ابزار در جهت تأمین مالی در بازارهای دیگری استفاده کند؛ به طوری که در سال ۱۳۹۵ تعداد انبارهای بیشتری برای پذیرش کالاهای مورد نظر گواهی‌ها در نظر قرار گرفته شد. از طرف دیگر این ابزار برای فروش محصولات دیگری در بازار کشاورزی (مانند جو و زعفران) و همچنین در بازار سکه از گواهی سپرده استفاده شد.

(برای مشاهده تابلوی معاملات گواهی سپرده می‌توانید وارد سایت tsetmc.com شوید. در سربرگ بورس کالا اطلاعات جامعی از نمادهای در حال معامله بازار نشان داده شده است.)

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.