×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
زنگ خطر کاهش صید کیلکا به صدا در آمد

به گزارش تجارت گردان ، حسن نصراله زاده رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ضرورت بهره برداری اصولی و بهینه از ذخایر کیلکا بیش از پیش احساس می‌شود، اظهار کرد: ماهیان کیلکا نقش مهمی در اقتصاد کشورهای ساحلی و سلامت و بقای اکوسیستم دریای خزر دارند، آنها همچنین مورد تغذیه گونه‌های مهم ماهیان مثل خاویاری،  آزاد، شگ و فوک دریای خزر قرار می‌گیرند.

او افزود: فعالیت تعداد زیادی از شناورهای کیلکاگیر در سواحل ایرانی دریای خزر که معیشت و اقتصاد خود را در گرو پایداری ذخایر این ماهیان می‌دانند، ایجاب می‌کند همواره مطالعاتی با هدف نظارت تغییرات شاخص‌های زیستی و تولیدمثلی انجام و راهکارهای مدیریتی به منظور بهره برداری بهینه ارائه شود.

نصراله زاده، کاهش صید کیلکا به دلیل هجوم شانه دار و صید بی رویه را از مهمترین عوامل افت ذخایر این ماهی در دریای خزر دانست و گفت: تبعات اقتصادی، اجتماعی بر جامعه صیادی، عمل آوران و دیگر قشرهای مرتبط با این صنعت قابل توجه است. زیرا کاهش درآمد صیادان و صاحبان صنایع پودر ماهی با افت ذخایر ماهیان کیلکا، رابطه‌ای مستقیم دارد.

به گفته او، میانگین صید سالیانه کیلکا برای هر شناور در سال ۷۸ به طور میانگین ۶۰۰ تن بود که این مقدار با روندی نزولی در سال ۹۸ به حدود ۳۰۰ تن کاهش یافت. ضمن آنکه پارامترهایی مانند سن، رشد و سایر شاخص‌های بیولوژیک این ماهی دستخوش تغییر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: کاهش آمار صید کیلکا طی سالیان اخیر زنگ خطری برای ذخایر ماهیان کیلکا در دریای خزر است، زیرا علاوه بر تهدید اشتغال و درآمد مردم بومی مناطق ساحل نشین، بهره برداری پایدار از منابع دریایی را تهدید می‌کند.

نصراله زاده تاکید کرد: با توجه به تحقیقات وسیع و مستمر انجام یافته پیرامون تکوین، زمان تولید مثل و فراوانی ماهیان نابالغ کیلکای معمولی توسط کارشناسان پژوهشکده و اعلام نتایج آن در کمیسیون‌ها و کمیته‌های صید استان‌ها و تشریح عواقب عدم رعایت زمان و مکان فعالیت‌های صیادی، در نهایت موجب عنایت و توجه بیشتر مسئولان شیلاتی استانی و همکاری به موقع و داوطلبانه صیادان کیلکا گیر به خصوص در رعایت زمان تعطیلی صید شده است. به همین‌خاطر این دسته از ماهیان فرصت احیا، ترمیم و بهبود ذخایر بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته که اثرات آن در میزان ذخایر مشاهده می‌شود.

او با بیان اینکه انجام پژوهش در ارتباط با شاخص‌های زیستی کیلکا در دریای خزر، می تواند نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی و مدیریت شیلاتی ذخایر این ماهیان داشته باشد، گفت: براین اساس در صورت مشاهده عوامل احتمالی در تخریب و کاهش ذخایر، این عوامل شناسایی و راهکارهای مناسب جهت مبارزه با آنها پیشنهاد می‌شود.

رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در پایان تعیین تغییرات شاخص صید، تعیین ساختار طول، وزن و سن کیلکای معمولی، برآورد توده کیلکای معمولی و تعیین میزان حداکثر محصول قابل برداشت پایدار از ذخایر این ماهیان را مهمترین اهداف پروژه اعلام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.