×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
سرانه آب برای هر ایرانی به ۱۲۰۰ مترمکعب در سال رسید

علی‌اکبر محرابیان امروز، در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستای کشور در حال اجراست و هم‌اکنون با پیشرفت ۲۹ درصدی در حال تداوم است، افزود: قرار است در سه سال این کار تمام شود و تعداد روستاها در طرح جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستا خواهد رسید.

محرابیان گفت: آبرسانی به این تعداد روستا، میزان برخورداری آب روستایی را به حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور می‌رساند.

وزیر نیرو بیان اینکه هم اکنون ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد که فرآیند آبرسانی در بخشی از این روستا عملیاتی و محقق شده است، ادامه داد: امروزه شاهد تغییرات اقلیمی در سطح جهان هستیم. این تغییرات آب و هوایی باعث تغییرات الگوهای بارشی در جهان به‌ویژه در ایران شده  است، در این شرایط ضرورت مدیریت منابع آب امری پراهمیت و غیرقابل انکار است.

وزیر نیرو ادامه داد: کاهش بارش‌ها و افزایش تقاضای آب با توجه به رشد صنعت و اقتصاد در کشور دو مولفه‌ای است که برآیند توجه به مدیریت منابع آب را دوچندان می‌کند. وی گفت: اگر سرانه آب قابل برنامه‌ریزی را در طول ۵۰ سال گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم که سرانه آب قابل مدیریت و تجدیدپذیر به شدت کاهش یافته و سرانه آبی که در اختیار هر ایرانی قرار می‌گیرد از حدود ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به حدود ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است، این می‌طلبد که با روش‌های نوین بتوانیم منابع آب خود را به خوبی مدیریت کنیم.

محرابیان تصریح‌کرد: مهمترین دلیل برگزاری نمایشگاه همین موضوع است؛ محلی که همه فعالان، دانشمندان، مهندسان، محققان، کارشناسان، فعالان اقتصادی، صنعتی و تولیدی و بازرگانی حوزه آب و آبفای کشور جمع شده‌اند که بتوانیم با روش‌های نرم ‌فزاری و سخت‌افزاری به مدیریت منابع آب خود کمک کنیم؛ مدیریت آبی که در کشور قابل تجمیع، برنامه‌ریزی و توزیع است.

وی اظهار کرد: کاهش سرانه مصرف آب در کنار بعد نگران کننده، دارای ابعاد امیدبخش است. نگران کننده این که نمی‌توانیم با روش‌های گذشته و سنتی، آبی که غیر قابل مدیریت و غیرقابل حساب بوده را همچنان مدیریت کنیم اما از سوی دیگر کاهش سرانه به معنای رشد اقتصادی و مصرف است.

وی افزود: اگر میزان مصرفی که ایرانی‌ها امروز در عرصه‌های کشاورزی و واحدهای صنعتی خود دارند را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که کشور در حال رشد و پیشرفت است و این بعد خوشحال کننده ماجراست و آنچه برای ما، مسئولان و کارشناسان حوزه آب اهمیت دارد، رسالت سنگینی بر دوش ما گذاشته این است که بتوانیم با این حجم بارش خدادادی همه نیازهای امروز و آینده مردم را تامین کنیم.

محرابیان ادامه داد: قدر مسلم دو روش داریم؛ یکی برنامه‌ریزی و مدیریت به روش‌های نرم افزاری و دومی اجرای پروژه‌های مدیریت منابع آب در کشور است.

وی گفت: در مدیریت اجرای پروژه‌های سخت افزاری، بالادستی، انتقال و مهار آب‌ها و تصفیه خانه آب و اکثر پروژه‌ها در این زمینه‌ها امروز شاهد فعالیت قابل توجه در بخش آب کشور هستیم. باید به خودمان متذکر شویم که چه بودیم و چه هستیم و این نکته مهمی است.

محرابیان در همین زمینه ادامه داد: ۴۰، ۵۰ سال پیش در کدام نقطه بودیم و امروز در کدام نقطه هستیم. با بررسی وضعیت صنعت آب و برق وقتی مطالعه می‌کنم که کارشناسان ما در تعریف پروژه و امور مهندسی و اجرایی در چه نقطه‌ای بودیم و امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم به خود می‌بالم که به عنوان عضوی کوچک و خدمتگذار در این صنعت تلاش می‌کنم.

وی گفت: امروز در داخل و خارج از کشور پروژه‌هایی در حال اجرا داریم که شاید اجرای بلندترین و بزرگترین سد جهان است و سد بختیاری نامیده می‌شود، بزرگترین افتخار سدسازی ایران که امور مهندسی و اجرایی آن و ده‌ها و صدها پروژه عظیم مهار و انتقال آب دیگر به دست متخصصان ایرانی در دست اجراست.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.