×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
سند مدیریت جامع آب ترفندی برای انتقال آب خوزستان است

محمد کعب عمیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به مسئله انتقال آب از رودخانه‌های خوزستان به فلات مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو درباره این امر ترفندهای مختلفی را انجام داده است.

وی، تدوین سند مدیریت جامع آب کشور توسط وزارت نیرو را یکی از این ترفندها دانست و بیان کرد: این سند در چند بخش و با تعیین رویکردهای آبی کشور تدوین و به دولت ارسال شد؛ همچنین از جمله الزامات این سند، تغییر مدیریت آبی کشور یا بازطراحی ساختار آب کشور نام‌گذاری شده است که به تازگی توسط سازمان امور اداری و استخدامی و وزارت نیرو آماده شد.

نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه راهبرد یکپارچه‌سازی آب و آبفا با شرکت مدیریت منابع آب ایران و استقرار ساختار بخش آب بر اساس حوزه آبی از دیگر اهداف این سند به شمار می‌رود، افزود: راهبردی که در سند جامع مدیریت آب کشور دیده شد این است که ادارات کل امور آب استان‌ها به شرکت‌های آب منطقه‌ای و… که بیش از یک استان را در بر می‌گیرد، تبدیل شوند.

کعب عمیر اظهار کرد: در این راستا امور حاکمیتی از قبیل حاکمیت مدیریت حوزه‌های آبریز، مطالعات جامع منابع آب، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه منابع آب، تعیین تخصیص و سهم بخشی‌های متخلف آب انتقال بین حوزه‌ای و تعیین ارزش اقتصادی آب بر عهده وزارت نیرو خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست بر لزوم خروج کارون و کرخه از شمار پروژه‌های انتقال آب به فلات مرکزی تأکید داشت، گفت: در خصوص تعیین تکلیف انتقال آب رودخانه‌های خوزستان جلسه‌ای در تاریخ بیستم اسفندماه سال گذشته و با حضور وزارت نیرو برگزار شد اما با بی‌توجهی این وزارت به انتقادات سازمان محیط زیست در رابطه با قانون جامع آب باعث خروج سازمان محیط زیست از میز مذاکره شد.

نماینده مردم شوش در مجلس اظهار کرد: وزارت نیرو برای عملیاتی کردن طرح انتقال آب و سند جامع آبی و در راستای قوت بخشیدن به طرح‌های انتقال آب، فراخوانی را در راستای تعیین مدیریت حوزه‌های آبریز صادر کرد که در این زمینه صلاحیت چند نامزد توانمند بومی خوزستان برای تصدی این مدیریت توسط وزارت نیرو رد شد.

کعب عمیر تصریح کرد: اما از سویی «قاسم تقی زاده خامسی» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با صدور حکمی مدیریت حوزه آبریز کرخه را به فردی غیربومی به نام «شاپور رجایی» و یکی از مهره‌های مرتبط با حاج رسولی، طراح پروژه‌های انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی و کویر است، واگذار کرد.

وی، از دیگر انتصابات تقی زاده خامسی در این راستا خبر داد و بیان کرد: طبق احکام صادر شده توسط تقی زاده خامسی می‌توان سه چهره اصلی اصفهانی را در ترکیب اصلی مدیریت منابع آبی کشور مشاهده کرد؛ در این احکام اتابک جعفری به عنوان معاون جامع توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت منابع مدیریت آب، طالبی به عنوان سرپرست آب‌های منطقه‌ای آذربایجان و میر محمدی به عنوان رئیس حوزه آبریز رودخانه سفیدرود منصوب شدند.

نماینده مردم شوش در مجلس عنوان کرد: با این انتصابات جمع موافقان انتقال آب در شرکت مدیریت منابع آب پر تعداد و پررنگ‌تر شده است تا در قالب سند آبی جدید پشتیبانی بیشتری از طرح‌های انتقال آب به فلات مرکزی انجام شود.

کعب عمیر گفت: وجود تنش‌های سیاسی و اجتماعی ناشی از رابطه مصرف در بالادست و پایین‌دست، همکاری ضعیف میان استان‌ها در این راستا، وجود فشارهای سیاسی و اجتماعی برای برخورداری از سهم بیشتر منابع آب و همچنین فقدان اقتدار لازم در اجرای طرح‌های انتقال و حوزه‌ها به دلیل موانع سیاسی، اجتماعی، محلی، امنیتی، ستادی و… از اهداف اصلی و نهایی سند جامع انتقال آب عنوان شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.