×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
سوخت مازوت در نیروگاه‌های استان تهران استفاده نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، پیرو گزارش‌ها و اخبار درج شده در رسانه‌ها درباره مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران‌، روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق حرارتی توضیحات زیر جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به عموم مردم منتشر کرد.

طبق این توضیحات، نیروگاه ری از جمله نیروگاه‌های گازی کشور محسوب می‌شود که تنها می‌تواند از سوخت گاز استفاده می‌کند. نیروگاه‌های پرند و شهدای پاکدشت سیکل‌ترکیبی و نیروگاه‌های طرشت و بعثت بخاری هستند. سوخت اول تمامی نیروگاه‌های کشور گاز است و سوخت دوم به صورت مایع در مخازن سوخت هر نیروگاه ذخیره می‌شود تا در مواقع بحرانی و قطع گاز از آن استفاده شود. در نیروگاه‌های گازی، سوخت دوم گازوئیل و در نیروگاه‌های بخاری سوخت دوم مازوت است.

تنها نیروگاه‌های طرشت و بعثت در تهران امکان استفاده از سوخت مازوت به عنوان سوخت دوم را دارند، که به خاطر موقعیت جغرافیایی تهران و مسائل محیط زیست محیطی سال‌های متمادی است که به هیچ وجه از سوخت دوم استفاده نکرده و در حال مصرف گاز هستند. در نیروگاه ری، پرند و شهدای پاکدشت نیز همچنان سوخت اصلی گاز استفاده می‌شود.

نیروگاه طرشت دارای چهار واحد بخار به ظرفیت کل ۵۰ مگاوات و یک واحد گازی کوچک ۲۵ مگاواتی است که حدود ۴۰ سال است که از سوخت مازوت استفاده نکرده است. تمامی واحدهای این نیروگاه از مهرماه برای بحث تعمیرات از مدار خارج شد است و نیروگاه برق تولید نمی‌کند و در واقع خاموش است.

در نیروگاه بعثت نیز از سوخت گاز استفاده می‌شود و پلمپ مخزن مازوت آن از سال ۹۲ باز نشده است. در حال حاضر به دلیل نیاز به تولید برق، هر سه واحد این نیروگاه در حال تولید برق است. موضوع استفاده نکردن از مازوت در بازدیدهای محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران، از این نیروگاه مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

نیروگاه شهید منتظر قائم در استان البرز و شهرستان فردیس کرج قرار دارد نیز در حال حاضر از سوخت گاز استفاده می‌کند و از سال ۹۴ مخازن مازوت آن پلمپ است و اداره محیط زیست استان البرز به صورت آنلاین در حال رصد این نیروگاه است. در اتاق فرمان این نیروگاه سیستم پایش گازهای خروجی از اگزوزهای واحد بخار نصب شده که امکان رصد آنلاین این نیروگاه را فراهم می‌کند.

البته در حال حاضر به دلیل کمبود سوخت گاز، دو واحد گاز و دو واحد بخار این نیروگاه از مدار خارج شده و واحدهای دیگر با نصف توان در حال تولید برق هستند. این نیروگاه دارای سه واحد گازی هر یک به ظرفیت ۱۱۶ مگاوات، سه واحد بخار بخش سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات و ۴ واحد بخار قدیمی هرکدام به ظرفیت ۱۵۶ مگاوات است.

روابط عمومی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی آمادگی دارد تا امکان ورود تمامی خبرنگاران و اصحاب رسانه و تهیه گزارش مستند در این باره را به نیروگاه‌های فوق در استان تهران و البرز فراهم کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.