×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳

 به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در یادداشت قبل عنوان شد تفاوت فاحش قیمت کارخانه خودروها با بازار غیر رسمی شرایطی را رقم زده است که خریداران واقعی امکان دسترسی مستقیم برای خرید خودرو با قیمت مناسب را ندارند و خودروسازان نیز هیچ بهره‌ای از افزایش قیمت‌ها نمی‌برند.

بزرگترین برنده این شرایط دلالان خودرو هستند که بر اساس تخمین‌ها سالانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل اختلاف قیمت خرید و فروش خودرو در بازار سود کسب می‌کنند.

دلیل تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه چیست؟

به طور کلی دلیل تفاوت چشمگیر قیمت خودرو در بازار غیررسمی و کارخانه، که ریشه اصلی عدم تعادل در بازار خودرو ایران است به «کاهش عرضه» و «افزایش تقاضا» باز می‌گردد.

از طرفی تولیدکنندگان خودرو به دلیل محدودیت‌های متعدد، عرضه خودرو را کاهش داده‌اند و تمایلی برای افزایش عرضه در قیمت‌های فعلی ندارند و از طرف دیگر تقاضای موجود در بازار برای خرید خودرو روندی صعودی داشته است.

کاهش عرضه از طرفی از مسائل فنی متأثر از تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و کمبود نقدینگی ناشی می‌شود و از طرف دیگر به فساد در شیوه فروش خودروسازان و به طور خاص پیش فروش بیشتر از میزان تولید در برخی ماه‌ها مرتبط است.

از طرف دیگر در سمت تقاضا نیز دلایل متعددی همچون «افزایش تقاضای مصرفی با هدف گران نخریدن در آینده» و «حضور گسترده دلالان و سوداگران» موجب شده است میزان تقاضای خودرو به مراتب بیشتر از میزان طبیعی آن باشد و روند تقاضا افزایش یابد.

تشدید مشکلات بازار خودرو با فاصله گرفتن قیمت‌ها در بازار و کارخانه

نکته مهم در این زمینه اینکه وجود اختلاف قیمت خودروها بین بازار و کارخانه به نوعی مشکلات «کمبود عرضه» و «افزایش تقاضا» را تشدید می‌کند.

این اختلاف قیمت از طرفی به افزایش انگیزه فساد در فرآیندهای فروش خودرو منجر می‌شود که محدودیت عرضه را در پی دارد و از طرف دیگر موجب می‌شود دلالان فرصت را برای کسب سودهای کلان فراهم ببینند و بیش از پیش به بازار خودرو هجوم آورند.

«عرضه منظم، مستمر و کامل» لازمه تعیین قیمت عادلانه در بورس کالا

با توجه به توضیحات فوق رفع مشکلات بازار خودرو به طور خلاصه در «مدیریت تقاضا» و «منظم ساختن عرضه» نهفته است. یکی از مهم‌ترین راهکارهای تحقق این مهم نیز انحصاری کردن عرضه خودروهای صفر در بورس کالاست که به تازگی فرآیند آن آغاز شده است.

تعیین قیمت خودرو در بازار و با سازوکار تقاطع‌گیری بین عرضه و تقاضا، همواره مورد توصیه بوده است و بورس کالا این شرایط را فراهم می‌کند.

اما شرط اساسی در کشف قیمت عادلانه خودرو در بورس کالا، عرضه منظم و کامل خودروها در این بستر است. در واقع چنانچه عرضه منظم و با برنامه خودرو از سوی خودروسازان برای پیش‌بینی پذیر کردن بازار خودرو و در نتیجه خروجی تقاضاهای سوداگرانه ضروری است.

علاوه بر این لازم است به مرور خودرسازان ملزم شوند که تمامی محصول ها یا دست کم بیش از ۹۰ درصد محصول های خود را از مسیر بورس کالا به فروش برسانند؛ چرا که در غیر اینصورت بورس کالا نمی‌تواند به عنوان مرجع اصلی تعیین قیمت از طریق تقاطع گیری بین عرضه و تقاضا مطرح شود و بازار غیر رسمی نیز همچنان وجود خواهد داشت.

ای بورس، میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم گفت: در سال‌های اخیر سامان بورس و اوراق بهادار صندوق‌های متنوع و متعددی را در بازار سرمایه طراحی و توسعه داده است که دراین میان، صندوق‌های کالایی از جمله صندوق‌هایی است که می‌تواند دارایی سرمایه‌گذاران را در برابر تورم مصون نگه دارد.

میثم فدایی با بیان ‌اینکه صندوق‌های «طلا» و «زعفران» از جمله صندوق‌های کالایی هستند، اضافه کرد: تجربه نشان داده است که این صندوق‌ها همبستگی بسیار خوبی با تورم دارند و افرادی که این نوع از صندوق‌های کالایی را خریداری کرده ، توانسته‌اند از دارایی خود در برابر تورم محافظت کنند.

او صندوق‌های املاک و مستغلات را از دیگر صندوق‌هایی موجود برشمرد و تاکید کرد: یکی از صندوق‌هایی که اخیرا از سوی سازمان بورس معرفی شده و می‌تواند دارایی افراد را در برابر تورم مصون نگه دارد، صندوق‌های املاک و مستغلات است. این صندوق‌ها مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی و املاک تجاری و مسکونی بوده و افراد با خرید یونیت‌های این صندوق‌ها می‌توانند سرمایه‌های خود را در برابر تورم حفظ کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.