×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شکست سنگین نساجی، اتفاق یا ضعف‌ فنی؟

به گزارش ایرنا، نخستین دیدار هفته ششم رقابت‌های لیگ بیستم عصر جمعه ۲۱ آذر با شکست سنگین نساجی مازندران مقابل سپاهان اصفهان در استادیوم نقش جهان به پایان رسید تا طلایی‌پوشان اصفهان به طور موقت با گل‌گهر سیرجان صدرنشین رقابت‌ها هم‌امتیاز شوند و در رتبه دوم جدول قرار گیرند و نساجی‌ با یک بازی کمتر همچنان ۷ امتیازی بماند.

شاگردان وحید فاضلی در دیداری ضعیف و پراشتباه، برای دومین بار در سه فصل حضورشان در لیگ برتر، ۴ گل دریافت کردند تا ضعیف‌ترین نتیجه نساجی در لیگ که دور رفت فصل قبل در قائمشهر و مقابل تراکتورسازی رقم خورده بود، یک بار دیگر نیز تکرار شود.

شکست سنگین ۴ بر صفر نساجی مقابل سپاهان اصفهان علاوه بر این که فرصت صعود به صدر جدول یا حتی ماندن در نیمه بالایی جدول رده‌بندی را از نساجی گرفت، به دلیل منفی شدن تفاضل گل این تیم و هم‌امتیاز بودن با سایپا، فولاد و شهرخودرو، نساجی را از رتبه ششم به رتبه دهم جدول فرستاد.

نساجی که با یک هفته استراحت – به دلیل لغو دیدار هفته پنجم بین نساجی و پرسپولیس برای حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا – به مصاف سپاهان رفت، امیدوار بود از این دیدار دست‌کم یک تساوی به دست بیاورد و با یک بازی کمتر موقعیت خود را در جدول حفظ کند. اما عملکرد ضعیف این تیم نتیجه‌ای را رقم زد که احتمالا خوش‌بین‌ترین هواداران سپاهان هم آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. چرا که سپاهان در بازی قبل خود شکست سنگین ۳ بر یک مقابل نفت مسجدسلیمان را تجربه کرده بود و نساجی نیز در آخرین دیدار خود همان تیم نفت مسجدسلیمان را با یک گل شکست داده بود. اما نخستین محک جدی نساجی در لیگ بیستم، برخی ضعف‌های این تیم را که در دیدار هفته چهارم با نفت مسجدسلیمان نیز به چشم آمده بود آشکار کرد و کار دست فاضلی و شاگردانش داد.

تجارت گردان | شکست سنگین نساجی، اتفاق یا ضعف‌ فنی؟

نگاهی به بازی نساجی با نفت مسجدسلیمان در قائمشهر نشان می‌دهد که این تیم با وجود پیروزی مقابل مهمان خود، بازی با کیفیتی را ارائه نکرده بود. نساجی در آن دیدار سرد و کم‌موقعیت، عملکرد مناسی در خط میانی و مدیریت مرکز زمین نداشت و حتی در بسیاری از مواقع بازی، میانه میدان در اختیار نفت مسجدسلیمان بود. در دیدار هفته سوم نساجی با سایپا که نخستین شکست نساجی در این فصل بود نیز برخی ضعف‌های نساجی در میانه میدان به چشم آمد و قابل پیش‌بینی بود که در صورت برطرف نشدن این ضعف، نساجی مقابل تیم‌های مدعی و خطرناک ممکن است با چالش جدی مواجه شود.

عملکرد تاکتیکی

 مروری بر عملکرد تاکتیکی سپاهان و نساجی در دیدار هفته ششم و آن چه که در مرکز زمین گذشت نیز نشان می‌دهد که اتکای نساجی به محمدمهدی نظری در مرکز زمین، سبب شده این تیم نتواند انعطاف لازم برای تغییر تاکتیکی در مقابل حریفان مختلف را داشته باشد. حضور نظری در یک خط جلوتر از هافبک میانی در بازی با نفت مسجدسلیمان و ایفای نقش مهاجم کاذب توسط او نیز سبب شده بود که نساجی مرکز زمین را از دست بدهد و در بازی با سپاهان نیز با خروج نظری از زمین به دلیل مصدومیت، عملکرد تیمی نساجی به طور کامل تحت‌الشعاع قرار گرفت.

محرم نویدکیا که در نخستین تجربه سرمربیگری‌ خود تا پایان هفته پنجم عملکرد متوسطی داشت و نتوانست انتظارات هواداران را برآورده کند، برای این دیدار چاره‌ای جز کسب یک پیروزی خانگی به منظور احیای تیم و بازگشتن به جمع تیم‌های مدعی نداشت. او با استفاده از سیستم ۴-۴-۲ و قرار دادن محمد کریمی و سروش رفیعی تکنیکی و فانتزی‌باز در مرکز زمین، توانست نبض میدان را در اختیار بگیرد.

تجارت گردان | شکست سنگین نساجی، اتفاق یا ضعف‌ فنی؟

در مقابلِ نویدکیا که تیم خود را با چند تغییر در ترکیب اصلی نسبت به بازی قبلی وارد زمین کرد، فاضلی در این مسابقه با همان نفرات و سیستم قبلی تیمش را به زمین فرستاد. نیما میرزازاد، حامد شیری، مجتبی بیژن، سعید غلامعلی‌بیگی، آرمان قاسمی، روزبه شاه‌علی‌دوست، ایوب کلانتری، حسین زامهران، محمدمهدی نظری، کریم اسلامی و مهرداد بایرامی ترکیب اصلی نساجی را در این دیدار تشکیل می‌دادند.

تجمع در یک سوم دفاعی، جنگ و درگیری در میانه زمین و انتقال سریع به فضای پشت مدافعین میانی یا کناری با استفاده از سرعت وینگرها و مهرداد بایرامی تاکتیک اصلی مد نظر فاضلی برای تقابل با سپاهان بود. محمدمهدی نظری باتجربه نیز در مرکز زمین سعی می‌کرد نخستین بازیکنی باشد که بتواند حریف را تحت فشار بگذارد تا با توپگیری، انتقال مورد نظر انجام شود. تاکتیکی که در بیست دقیقه ابتدایی بازی چند بار اجرا شد، اما با توجه به تاکتیک سپاهان و توان هافبک‌های این تیم نتوانست ادامه پیدا کند.

شکست در میانه میدان

نساجی در ۲۰ دقیقه ابتدایی نیمه اول با دوندگی‌های زیاد و حضور به موقع محمدمهدی نظری و کریم اسلامی  در جنگ‌های میانه میدان و ایجاد مثلث‌های پرس در نقاط مختلف اجازه خودنمایی به هافبک‌ها و وینگرهای سپاهان را نداد و بازی شرایط تقریبا متعادلی داشت. اما شاگردان نویدکیا پس از این که نتوانستند از عمق و ارسال‌های مستقیم به نتیجه برسند، بازی را به کناره‌ها کشاندند تا با ارسال‌های هدفمند، دو مهاجم خطرناک خود را تغذیه کنند.

 محمدرضا حسینی و دانیال اسماعیلی‌فر به عنوان وینگرهای سپاهان کانال‌های کناری اصفهانی‌ها را در اختیار داشتند و در خط حمله نیز استنلی کی‌روش و سجاد شهباززاده، دو مهاجم خطرناک و فرصت‌طلب حضور داشتند تا با استفاده از ارسال‌های بلند و قدرت سرزنی خود به ویژه کی‌روش فشار بیشتری روی دروازه نساجی وارد کنند. روشی که بلافاصله پس از اجرای تاکتیک، با ارسال دانیال اسماعیلی‌فر و ضربه سر کی‌روش استنلی آن‌ها را به گل رساند.

تجارت گردان | شکست سنگین نساجی، اتفاق یا ضعف‌ فنی؟

نساجی پس از دریافت گل نیز سعی کرد تا با روش‌های مد نظر خود روی میزبان فشار وارد کند. اما عملکرد خوب خط دفاع و بازیکنان میانی سپاهان از یک سو و مصدومیت زودهنگام محمدمهدی نظری و تعویض اجباری او در دقیقه ۳۹ از سوی دیگر، روز بد نساجی را تکمیل کرد. خروج نظری از زمین، ضعف نساجی در میانه میدان را افزایش داد و فرصت کافی برای در اختیار گرفتن کنترل بازی را به سپاهانی‌ها داد.

محمود قائدرحمتی که جایگزین نظری مصدوم شده بود نتوانست وظایف نظری را به خوبی اجرا کند و همین  امر سبب شاگردان نویدکیا، مرکز زمین را با وجود دوندگی‌های کلانتری، قائدرحمتی و شاه‌علیدوست در اختیار بگیرند و کانال‌های کناری نساجی را هدف قرار دهند. اتفاقی که بلافاصله پس از خروج نظری در زمین رقم خورد و با یک نفوذ و حرکت در عرض توسط محمدرضا حسینی، دومین گل سپاهان نیز یک دقیقه پس از تعویض نظری وارد دروازه نساجی شد. سپاهان با همین روش و با استفاده از ضعف و شکاف ایجاد شده در خط هافبک و کناره‌های نساجی، ۴ دقیقه بعد نیز توانست با نفوذ و حرکت پا به توپ سجاد شهباززاده سومین گل بازی را هم به نام خود ثبت کند.

فاضلی تلاش کرد در نیمه دوم با تهاجمی کردن تیم، فاصله ایجاد شده با سپاهان را کم کند. اما وارد کردن میلاد کمندانی و حسن نجفی به زمین با وجود این که سرعت تیمی نساجی را افزایش داد و تا حدودی نساجی را جلو کشید، نه تنها نتیجه‌ای نداشت، بلکه فرصت‌هایی را برای سپاهان نیز ایجاد کرد. سپاهان در نیمه دوم با دو تعویض و تغییر وینگرها سعی کرد با بازیکنان جدید و سرعتی در کناره‌ها منتظر جلو کشیدن و نفوذ مدافعان نساجی بماند تا بتواند از فضای ایجاد شده و سرعت وینگرهای خود بهره ببرد و در یکی از حملات نیز چهارمین گل وارد دروازه نیما میرزازاد شد.

هافبک میانی، پاشنه آشیل نساجی

فاضلی که فصل را به شکل مطلوبی با نساجی آغاز کرده بود، حالا باید به فکر ترمیم نقاط ضعف تیم خود باشد تا در هفته‌های پیش رو و تقابل با تیم‌های مدعی لیگ بار دیگر دچار مشکل نشود. نساجی از دو دیدار جدی خود در پنج بازی برگزار شده‌اش نتوانست نتیجه‌ای به دست بیاورد. این تیم در هفته نخست از سد آلومینیوم اراک تازه‌وارد و کم‌تجربه گذشت و در هفته دوم نیز مقابل تراکتوری بازی کرد و موفق به کسب یک امتیاز شد که امسال شرایط مطلوبی ندارد و به دلیل نتایج ضعیفی که کسب کرده، سرمربی آن پس از ۵ بازی اخراج شد. برد هفته چهارم نساجی مقابل نفت مسجدسلیمان هم بردی شکننده در دیداری کم‌کیفییت و کم‌موقعیت بود.

تجارت گردان | شکست سنگین نساجی، اتفاق یا ضعف‌ فنی؟

از طرفی نگاهی به دو شکست نساجی نشان می‌دهد که این تیم از برتری حریف در مرکز زمین ضربه اصلی را خورد. در دیدار با سایپا، نساجی در حالی که تا دقیقه ۶۰ مدیریت بازی را به عهده داشت، اما با ورود محسن مسلمان با تجربه و قرار گرفتنش در مرکز زمین، سایپا نبض بازی را در اختیار گرفت و بلافاصله نیز به گل رسید. در دیدار با سپاهان نیز عملکرد هافبک‌های طراح اصفهانی‌ها از یک سو و خروج زودهنگام نظری و ضعیف شدن نساجی در مرکز زمین از سوی دیگر، باز هم پاشنه آشیل نساجی شد.

 البته به این موارد باید عملکرد ضعیف خط دفاع نساجی را هم افزود که در صحنه‌های منجر به گل عملکرد ضعیفی داشتند. خط دفاعی که در ۴ بازی فقط ۲ گل دریافت کرده بود، در یک بازی دو برابر ۴ بازی اخیرش از مهاجمان حریف شکست خورد.

فاضلی در نشست خبری پس از بازی مسئولیت شکست را پذیرفت و عنوان کرد که باید به فکر ترمیم نقاط ضعف تیم باشد. البته افت کیفی عملکرد نساجی از دقیقه ۲۰ به بعد نیز با وجود استراحت یک هفته‌ای نساجی از سوی هواداران پذیرفتنی نیست. موضوعی که به گفته فاضلی ناشی از خستگی پرواز دیرهنگام و استراحت کم بازیکنان پیش از بازی با سپاهان است. فاضلی در عین حال این شکست را با اشاره به شکست سنگین آلمان مقابل اسپانیا با ۶ گل، بخشی از فوتبال دانست و عنوان کرد که نساجی در روزِ بد فوتبالی‌اش این نتیجه را کسب کرد و هر تیمی ممکن است روز بد داشته باشد.

نساجی مازندران پنجشنبه ۲۷ آذر از ساعت ۱۵ باید در استادیوم وطنی دیدار هفته هفتم خود را مقابل مس رفسنجان دیگر تیم تازه وارد لیگ بیستم برگزار کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.