×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
صادرات کالا در ۱۱ ماهه امسال به ۳۱.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش تجارت گردان به نقل از  میزان – بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی شاتا، حمید زادبوم در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بوشهر، افزود: هرچند صادرات کشور در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۱۹ درصد کاهش داشته است، اما از نظر کارشناسی طبیعی و قابل پذیرش است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: با شیوع کرونا در سه ماه نخست امسال بسیاری از کشور‌ها مرز‌های خود را بستند و پس از اینکه جهان به سمت همزیستی با این ویروس حرکت کرد، شرایط تجارت بهبود یافت.

زادبوم ادامه داد: همچنین براثر شیوع کرونا تولید ناخالص داخلی کشور‌ها و به دنبال آن میزان واردات آن‌ها کاهش یافت که این کاهش بازار به معنای کاهش صادرات کشور‌ها است.

سال گذشته تجارت خارجی ۸۵ میلیارد دلار بود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران معادل ۸۵ میلیارد دلار بود که ۴۱.۳ میلیارد دلار صادرات و ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات بوده‌است و این در شرایطی است که با خارج شدن آمریکا از برجام، اعمال فشار‌های حداکثری بر کشور آغاز شده بود.

۸۵ درصد از واردات کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است

وی تاکید کرد: ۸۵ درصد از واردات کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است که نیاز تولید ما را برطرف می‌کند.

استان بوشهر رتبه اول صادرات را دارد

زادبوم ادامه داد: استان بوشهر رتبه اول صادرات را در میان استان‌های کشور دارد که اگر چه بخش بالایی از آن مربوط به صادرات پتروشیمی است، اما ارزش افزوده بالایی در این بخش ایجاد می‌شود که برای کشور بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: صادر کنندگان نمونه کشور و استان بوشهر در شرایط دشوار شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه دشمن توانستند فعالیت کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند که بسیار ارزشمند است و اشتغال‌زایی بخش خصوصی حتی برای یک نفر اهمیت بالایی دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در روز صادرات و اعلام صادرکنندگان نمونه باید علاوه بر تقدیر و تجلیل به مشکلات این گروه نیز رسیدگی شود و برای برطرف کردن موانع صادرات برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

زادبوم عنوان کرد: سختی‌های صادرات در کشور ما سه بخش مشکلات ساختاری، اقدامات دشمنان و مسائل دولتی را شامل می‌شود و نمی‌توان تنها سوء مدیریت یا تحریم را برجسته کرد، زیرا بخش بزرگی از مشکلات ساختاری است و متفکران و اندیشمندان اقتصادی باید به آن بپردازند.

وی ادامه داد: نپیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت آسیب بزرگی به بدنه کارشناسی دولت و تاجران زده است، زیرا در مواقفت نامه‌های این سازمان همه قوانین تجارت تدوین و در اختیار اعضا قرار گرفته است و ناآگاهی از این مقررات می‌تواند ضربه بزرگی به صادرات کشور‌ها بزند همانگونه که توقف صادرات لبنیات ایران به روسیه ناشی از ناآگاهی یکی از صادر کنندگان بود.

هر هفته جلسات شورای توسعه صادرات غیر نفتی برگزار میشود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اکنون در این ارتباط هر هفته جلسه شورای توسعه صادرات غیر نفتی برگزار و مسائل و مشکلات بررسی می‌شود.

وی با اشاره به تعهدات ارزی صادرکنندگان، گفت: تعهد ارزی از سال ۹۷ بر عهده صادر کنندگان قرار گرفته است و تا به امروز این مقررات مربوط به برگرداندن ارز تغییراتی داشته است که باید مسائل آن در فرآیندی درست حل شود.

خارج شدن از مقررات تجارت جهانی خروج شدن از ریل تجارت است

زادبوم با اذعان به اینکه هر گونه خارج شدن از مقررات تجارت جهانی خروج شدن از ریل تجارت است، بیان کرد: با این حال به دلیل شرایط ویژه کشور باید سعی شود آسیب‌های ناشی از این قانون به حداقل برسد، زیرا در زمان حاضر این قانون الزامی است.

صدور کارت بازرگانی قاعده مندتر می‌شود

وی در ارتباط با صدور کارت بازرگانی گفت: صدور کارت بازرگانی باید قاعده مندتر شود تا ضمن برداشتن مقرراتی که مانع راه است، برای آن سیستم تعریف شود امکان اعمال نظر در آن نباشد.

صادر کنندگان کشور در جنگ اقتصادی جهاد می‌کنند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: امروز صادر کنندگان کشور در یک جنگ اقتصادی و تحریم تحمیلی جهاد می‌کنند که بسیار ارزشمند است و جای تجلیل دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.