×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صداوسیما با هدف رفع تکلیف مناظره‌ها را برگزار می‌کند/ سوالات فاجعه بود

محمد سلطانی‌فر روز شنبه، ساعاتی پیش از برگزاری سومین و آخرین مناظره تلویزیونی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره سطح کیفی مناظره‌های اول و دوم اظهار داشت: روند مناظره‌ها یک روند از سر بازکنی و رفع مسوولیت است. زیبایی مناظره در چالش و تضاد است. ولی صداوسیما به دنبال ایجاد چالش به عنوان یکی از اصول مناظره نیست. صداوسیما در مناظره‌ها می‌گوید شما آزاد هستید در تایید صحبت من هر چیزی می‌خواهید بگویید. به نظر من اسم این روند، مناظره نیست.

وی با بیان که این صداوسیما خیلی شدید و غلیظ می خواهد تظاهر به بی‌طرفی کند، توضیح داد: این همه تظاهر به بی‌طرفی و قرعه‌کشی برای تعیین صندلی و کارهای دیگر خیلی لوس است. صداوسیما مدام می خواهد بگوید من خیلی آدم خوبی هستم. داستان صداوسیما شبیه به داستان شخصی است که هم روزه گرفته بود و هم نماز شب خوانده بود. در مسجد می‌خواست به همه بفهماند که انسان خوبی شده، مدام می گفت نماز شب و روزه آدم را خیلی تشنه می‌کند.

صداوسیما با هدف رفع تکلیف مناظره‌ها را برگزار می‌کند/ سوالات فاجعه بود

سوالات مردم پرسیده نمی‌شود

نویسنده کتاب‌ پوشش خبری با بررسی دیگر جنبه‌های دو مناظره پخش شده تاکید کرد: به لحاظ محتوایی نوع سوالات فاجعه است. سوالات به گونه ای طراحی شده که جوابش به هیچ کسی برنخورد. سوالاتی که در ذهن مردم نقش بسته پرسیده نمی‌شود. صدها معضل در کشور وجود دارد که در سوالات نیامده است. مجری باید به صورت شفاف در سوال از نامزدها بپرسد که با توجه به تغییر رویکرد آمریکا بعد از ترامپ می‌خواهید چه کار کنید؟ آیا می‌خواهید فحش بدهید یا مناظره مستقیم کنید؟

قطع کردن میکروفون بی‌احترامی است

وی اختصاص زمان سه دقیقه‌ای برای پاسخ به سوالات را فاجعه خواند و بیان کرد: یک دقیقه خواندن سوال طول می‌کشد. پاسخ دهنده تا بخواهد گرم بشود یک دقیقه گذشته است. یک دقیقه هم باید صرف پاسخ به سوال قبلی کند. عملا زمانی برای جواب دادن وجود ندارد. قطع کردن میکروفون نامزدها هم یک نوع بی‌احترامی است. اگر کسی دو دقیقه اضافه حرف زد، از مجموع زمانش کم کنید. نامزدها در سی ثانیه آخر می‌خواهند حرف‌های کلیدی بزنند؛ ولی میکروفون همان جا صدایشان را قطع می‌کند.

نامزدها راهکار نمی‌دهند

معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متاسفانه نامزدها در پاسخ به هیچ کدام از سوالات راهکار نمی‌دهند و ریشه مشکلات و چرایی قضیه را هم بررسی نمی‌کنند. سوالات به گونه‌ای است که نامزدها باید شعارها کلیشه‌ای (تکرار) بدهند. شما از ه قشری در جامعه هم بپرسی آیا انرژی هسته ای برای کشاورزان خوب است یا بد می‌گوید خوب است. بنابراین پرسیدن این گونه سوالات کمکی به مناظره نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

مناظره سوم امروز شنبه ۲۲ خرداد از ساعت ۱۷ از شبکه‌های یک، خبر، جام جم  و سلامت سیما پخش می‌شود که شبکه سلامت همراه با رابط ناشنوایان آن را پوشش می دهد و رادیو های ایران و انتخابات هم مناظره آخر را همچون دو مناظره قبل مستقیم پخش خواهند کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.