×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صرفه‌جویی سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز با بهینه‌سازی موتورخانه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، حسن منتظرتربتی، امروز در مراسم رونمایی از طرح ملی بهینه سازی موتورخانه‌های واحدهای مسکونی و تجاری با بیان اینکه از ابتدای امسال شرایط خوبی در تأمین گاز کشور برقرار بوده است، گفت: شرکت ملی گاز ایران تلاش ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در توسعه گازرسانی داشته است و با استفاده از منابع بند ق و قانون رفع موانع تولید توانستیم توسعه خوبی در بحث گازرسانی شهرها و روستاها داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه منابع مالی پروژه‌های شرکت ملی گاز از محل جایگزینی و صرفه‌جویی تأمین می‌شود، افزود: این موضوع کمک می‌کند که پروژه‌ها بدون تحمیل مالی به دولت پیش برود.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، قانون رفع موانع تولید شامل دو بخش توسعه و جایگزینی سوخت و بهینه‌سازی می‌شود که بخش دوم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
تربتی تصریح کرد: بهینه‌سازی مصرف انرژی عملاً خارج از حیطه وظایف وزارت نفت و شرکت ملی گاز است و این موضوع باید توسط مصرف‌کنندگانی همچون نیروگاه‌ها و صنایع دنبال شود، با این حال با وجود توسعه پارس جنوبی به تنهایی پاسخگوی نیاز مصرف نیست و اگر مصرف کنترل نشود نمی‌توان نگران تأمین گاز نبود.
وی تاکید کرد: به همین دلیل بود که از ابتدای امسال در نشست‌هایی با حضور وزیر نفت تصمیم گرفته شد به موضوع بهینه‌سازی نیز ورود و از ظرفیت بند ق استفاده کنیم که یکی از این بخش‌ها بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها بود.
معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: شاید ورود ما به این موضوع به عنوان فروشنده معنادار نباشد اما به عنوان مسئولیت اجتماعی به این موضوع پرداختیم چون طبق بررسی کارشناسان اگر در موتورخانه‌ها در بخش‌های سرویس و تنظیم مشعل، عایق‌کاری تأسیسات و نصب دستگاه ضدرسوب مغناطیسی ارزیابی، اصلاح و بهینه‌سازی انجام شود ۱۰ درصد صرفه جویی معادل حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی می‌شود.
تربتی با بیان اینکه این کار زمان‌بر نیست، برای مشترکان رایگان است و هزینه‌های آنها را هم کاهش می‌دهد، افزود: مسئولیت اجتماعی ما حکم می‌کرد به موضوع ورود کنیم و با این کار هم مصرف سوخت کاهش می یاد و هم از محیط زیست حفاظت می‌شود.
وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح، گفت: ما به دنبال این بودیم که ضمن افزایش کارایی برای مردم، اشتغال ملی هم ایجاد شود، به همین دلیل این موضوع با اتحادیه شوفاژکاران و چند شرکت مطرح شد و کار با همکاری آنها انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح چگونگی اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، اظهار کرد: سامانه‌ای ایجاد شده و مشترکانی که خواستار اصلاح موتورخانه هستند می‌توانند در آن اعلام آمادگی کنند، مجریان کار هم می‌توانند در این سامانه مشتری‌یابی کنند و مشخصات خودشان و مشتریان را در سامانه برای انجام کار ثبت کنند.
تربتی تصریح کرد: تعمیرکار موتورخانه می‌تواند در این سامانه با مالک موتورخانه قرارداد ببندند، از این بابت که مسئولیت تعمیر را به عهده بگیرد و اصلاح و بهینه‌سازی به درستی انجام شود و مالک هم اجازه می‌دهد این کار انجام شود و خود را به شرکت‌های گاز استانی معرفی می‌کنند، نماینده شرکت گاز نیز تأیید می‌کند که چه اصلاحاتی نیاز است و پس از انجام کار هم این نماینده از اصلاحات بازدید و آن را تأیید می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.