×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
«صندوق کالایی» تکمیل کننده زنجیره معاملات زعفران در بورس کالا

تجارت گردان | «صندوق کالایی» تکمیل کننده زنجیره معاملات زعفران در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از کالا خبر، حسین شیرزاد با بیان اینکه طرح خرید حمایتی زعفران برابر با ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی از هشتم آبان آغاز و تا پایان آذر ماه سال جاری ادامه خواهد یافت، افزود: بخش قابل توجهی از فعالان بازار زعفران اعم از تولیدکنندگان، تامین کنندگان، تجار و ذینفعان و ذی مدخلان این حوزه را پوشش می دهد.

وی در خصوص تدوین نقشه راه فروش زعفران تصریح کرد: برای فروش زعفران خریداری شده، سازمان مرکزی تعاون روستایی مشغول تدوین نقشه راه فروش زعفران بصورت تدریجی تا شهریورماه سال آینده است به گونه ای که رصد بازار داخلی و خارجی به موازات هم ادامه یابد.

شیرزاد گفت: این تشکل تخصصی به شکلی یک وحدت فرماندهی یکپارچه در مذاکرات عرضه و فروش محصول و تسهیم بازار زعفران در مقاصد بازارهای خارج از کشور را فراهم خواهد آورد و جلوی رقابت مخرب و دامپینگ احتمالی را خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درخصوص راه اندازی صندوق کالایی زعفران افزود: زنجیره ابزارهای مالی در بورس کالا و ظهور معاملات قابل توجه کمی و کیفی براساس دارایی استاندارد زعفران در بازار نقد، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار)، قرارداد آتی و اختیار معامله، با راه اندازی صندوق کالایی زعفران به تکامل خواهد رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای ایجاد رونق معاملات در بازار گواهی سپرده و قراردادهای مشتقه زعفران راه دیگری جز توسعه بازار زعفران با تشکیل صندوق کالایی زعفران وجود ندارد زیرا گزینه های جذابی برای سرمایه گذاران فراهم می آورد.

وی با اشاره به اینکه باید به محدودیت‌های ناشی از عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی که ما را وادار به صادرات فله ای زعفران کرده، واقف باشیم و راهکارهایی برای غلبه بر محدودیت ها بیابیم، گفت: مطالعه فرایند معاملات از طریق فعال کردن رینگ صادراتی بورس کالا به اتمام رسیده و آمادگی های لازم (از قبیل ارایه مستندات و اسناد مثبته، تودیع تضامین، انتخاب واحد قیمت گذاری، نوع تسویه و محل تحویل) برای عرضه زعفران در رینگ صادراتی بورس وجود دارد. البته پیشنهاد قراردادهای ثبت سفارش به صورت پیمان آتی نیز برای تنظیم بازار وجود دارد که در صورت رسیدن به اجماع در سیاستگذاری ها ابزار برنامه ریزی دقیقی را در اختیار ما قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: پس از پایان آذرماه عرضه زعفران در بورس با رعایت شرایط بازار و صلاح کشاورزان صورت خواهد گرفت. این طرح حمایتی با هدف جلوگیری از افت قیمت زعفران در بازار و ممانعت از ضرر و زیان تولید کنندگان، و حمایت از زعفران کاران صورت خواهد گرفت.

به گفته شیرزاد، تاکنون میزان کل محصول حمایتی زعفران خریداری شده معادل ۵۳ میلیون  و ۶۶۴ هزارو ۵۰۴ گرم و به ارزش پنج هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.