×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صنعت طلا و جواهر نیازمند حمایت مسئولین

در ابتدای برنامه نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از صادرات ماشین آلات روز دنیا به اروپا خبر داد و گفت : صنعت طلا و جواهر پتانسیل خوبی در کشور دارد و اگر توجه ویژه ای به این صنعت شود می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد . وی در ادامه گفت: صنعت طلا و جواهر در کشور از شرایط خوبی برخودارد است با توجه به تحریم‌های بین‌المللی ٧٠ درصد مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات تولید طلا بومی سازی شده‌اند و در بحث تولید ماشین آلات تولید طلا امروز صادر کننده این ماشین آلات به کشورهای اروپایی هستیم.

همچین در ادامه برنامه محمود فضل آذر شربیانی نائب رئیس تحادیه طلا و جواهر تهران به مشکلات این صنف در ایران اشاره کرد و گفت: مشکلات در این صنعت بسیار زیاد است ظرفیت و پتانسیل صادرات ما بسیار زیاد است ولی متاسفانه در حال حاضر به صفر رسیده است . وی در ادامه گفت : اگر در ادامه فعالیت این صنعت توجه ویژه ای صورت نگیرد تا ۵ سال آینده بازار صادرات را از دست خواهیم داد همچنین در صورتی که مسئولین بتوانند از این صنعت حمایت کنند تا ۱۰ سال دیگر حرف اول را در دنیا خواهیم زد.

همچنین در این نشست علیرضا یاوری، معاون روابط بین الملل اتاق ایران با بیان اینکه تحریم بودن تمام بخش‌های اقتصاد ایران تصور اشتباهی است، اظهار داشت: تجار خارجی این تصور اشتباه را دارند که امروز تمام بخش‌های اقتصاد ایران مورد تحریم است اما وزارت خزانه‌داری آمریکا و اوفک معافیت‌های قانونی برای بخش‌هایی از اقتصاد ایران از تحریم‌ها صادر کرده‌است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خرید و فروش فلزات گرانبها از جمله طلا برای دولت ایران تحریم است اما این تحریم‌ها مشمول بخش خصوصی ایران نمی‌شود و از سوی دیگر یک بانک ایرانی مجوز اختصاصی از اوفک برای برخی معافیت‌های تحریم دریافت کرده و امروز وجوه مربوط به سازمان ملل متحد UN از طریق این بانک رد و بدل می‌شود و سفارت‌ها هم از طریق این بانک نقل و انتقال مالی دارند.

در ادامه این نشست، طلا مینایی، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان با انتقاد از ممنوعیت صادرات طلا در سال‌های گذشته تاکید کرد: در حالی در سال ٩١ و ٩٢ صادرات طلای ایران به اوج خود و به رقم ٨٠٠ میلیون دلار رسید. اما متاسفانه با تصمیمات خلاف قانون صادرات آن متوقف شد و همچنین با تحریم‌های بین‌المللی پس از سال ٩٢ تا امسال میزان صادرات طلای ایران به صفر رسید.

مینایی گفت: سازمان توسعه تجارت و وزیر صمت قول‌هایی داده‌اند تا دستورالعملی برای صادرات طلا تدوین و اجرا شود تا مشکلات فعلی حل شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.