×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر به مرز ۳۰۰ میلیون تن رسید 

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش یکشنبه ۲۹ بهمن در جلسه هیأت دولت با حضور رئیس جمهور با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور، گزارشی از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه ارائه کرد.

بر اساس این گزارش در یک سال و نیم گذشته فقط در بندر شهید رجایی ۲۰ درصد افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری ایجاد شده و با توجه به سرمایه‌گذاری توأمان دولت در توسعه بنادر بزرگ و کوچک، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندری کشور در مرز ۳۰۰ میلیون تن قرار دارد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی دولت در کنار توسعه و افزایش ظرفیت بنادر بزرگی، چون شهید رجایی، امام خمینی و شهید بهشتی، در بنادر کوچک و مردمی نیز سرمایه گذاری‌های خوبی داشته که در نتیجه آنها بندر خمیر، بندر سیریک، اروندکنار و بوموسی به بهره‌برداری رسیده و بنادر گناوه، دیر و کنگان نیز در مراحل پایانی ساخت و بهره‌برداری قرار دارند.

بذرپاش با بیان اینکه با بهره‌برداری از بندر بزرگ مکران ظرفیت بندری کشور ۲۰۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال تجارت دریایی کشور بیش از ۹ درصد، ترانزیت دریایی ۳۴ درصد و ورودی مسافر از مرزهای دریایی نیز ۱۰ درصد رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی این افزایش ظرفیت‌ها در بخش بار و مسافر دریایی را حاصل بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار سرمایه‌گذاری‌های دولت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فقط در تکمیل فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار شاهد ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم و برای عملیات اجرایی فاز ۲ این بندر با همکاری بخش خصوصی نیز فراخوان داده شده است.

بذرپاش همچنین از عملیات در حال اجرای ساخت ۱ میلیون تن سیلوی غلات، افزایش ۳۰ درصدی مکنده‌های مکانیزه غلات که سرعت بارگیری و تخلیه را چند برابر می‌کند و سفارش ساخت ۴۰ دستگاه شناور دریایی به ارزش معادل بیش از ۱۲۰ میلیون دلار به شرکت‌های داخلی خبر داد و افزود: همه شاخص‌ها در بخش تجارت دریایی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و در نتیجه موجودی کانتینری و فله‌ای در بخش تخلیه و بارگیری در بنادر کشور کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کاهش ترافیک و معطلی کامیون‌ها در گمرک آستارا به کمتر از یک سوم که در نتیجه اجرای دو اقدام نوبت‌دهی از مبدا و بهره‌برداری از مسیر جدید ترانزیتی حاصل شده است، اظهار داشت: با بهره‌برداری کامل از این مسیر ترانزیتی دیگر شاهد ترافیک و معطلی کامیون‌ها در این بخش نخواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.