×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۷ خرداد , ۱۴۰۳
علت بدرنگی و تیره بودن داندان ها چیست؟

بدرنگی و تیره بودن دندان ها در اثر عوامل گوناگونی به وجود می آید. به طور کلی بدرنگی ها می توانند منشاء خارجی یا داخلی داشته باشند:

۱- بدرنگی خارجی روی سطح خارجی دندان استقرار یافته و به واسطه بهداشت ضعیف دندانی، تغذیه از مواد غذایی رنگ زا و نوشابه های رنگی و مصرف توتون ایجاد می شود.

۲- بدرنگی ای داخلی در لایه های داخل دندان مستقر بوده و علت آن ممکن است بر اثر افزایش سن، مصرف تترا ساکلین به عنوان دارو، استفاده بیش از حد از فلوراید، یرقان شدید در دوران کودکی و سایر علل باشد.

چگونه دندان ها خود را سفید کنیم؟

با مراجعه به دندان پزشک و انجام درمانی به نام سفید کردن دندان ها (بلیچینگ) می توانید در بعضی موارد به دندان های خود نمای سفید تری دهید. اما باید توجه کنید که انجام این روش در منزل توسط پودرهای تبلیع شده در ماهواره که در بازار ایران نیز موجود است، بسیرا خطرناک بوده و می تواند صدمات جبران ناپذیری بر روی سلامت و بهداشت دندان شما داشته باشد.

تفاوت بلیچینگ با جرم گیری جیست؟

بلیچینگ با جرم گیری کاملا متفاوت است.درحقیقت جرم گیری، برداشتن جرم  های چسبیده به سطوح خارجی دندان ها است که توسط اعمال فشار به روی جرمها انجام می شود ورنگ دندان از آنچه هست روشن تر نمی شود.البته پولیشی که بعد از جرم گیری انجام می شود با حذف رنگدانه های خارجی تا حدی در روشن کردن رنگ دندان موثر است.در صورتی که بلیچینگ در اثر عوامل شیمیایی انجام می گیرد و رنگ دندان را از آنچه که هست روشن تر می کند عمل سفید کردن دندان ها به کمک نور و مواد شیمیایی حاص غیر مضر برای حصول رنگ دندانی مطلوب و روشن تر را بلیچینگ گویند. بلیچینگ به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از جدید ترین و موثر ترین این روش ها بهره گیری از نور است. در این روش ظرف مدت یک ساعت رنگ دندان ها چندین درجه روشنتر می شود.

در بلیچینگ چند درجه رنگ دندان روشن می شود؟

بلیچینگ روی افراد مختلف و دندان های مختلف متفاوت است. در کل تمام دندان هایی که بلیچینگ روی آنها انجام می شود روشن تر می شود. اما این تغییر رنگ به عوامل گوناگونی بستگی دارد و قابل پیش بینی نیست.دندان هایی که لکه های آبی و و خاکستری رنگ دارند دیر تر به سفید تر کردن جواب می دهند. دندان هایی که لکه های قهوه ای بسیار تیره دارند روشن تر می شوند ولی نباید انتظار داشت که این لکه ها کاملا برطرف شوند.

عوامل شیمیایی چگونه باعث سفید شدن دندان ها می شوند؟

مواد شیمیایی از خلال لایه های سطحی دندان عبور نموده وروی عواملی که موجب بد رنگی دندان شده است اثر گذاشته و آنها را بی رنگ می کنند.

مدت ماندگاری رنگ بعد از سفید شدن دندان ها چه قدر است؟

این زمان بستگی به عملکرد بهداشتی شخص دارد وهرچه قدر که از مواد غذایی رنگ زا، نوشابه های رنگی، سیگار و دخانیات، چای و قهوه کمتر استفاده شود مدت ماندگاری رنگ بیشتر است. بطور میانگین مدت دوام سفید کردن دندان ها دو تا سه سال ذکر شده است ولی باید توجه داشت که حتی با تیره شدن دندان ها بعد از دو تا سه سال بازهم رنگ دندان ها روشن تر از حالت اولیه خواهد بود.

انجام بلیچینگ چه قدرطول می کشد؟

در روش های مختلف این زمان متفاوت است و از چند ماه تا یک ساعت تفاوت دارد.روش هایی که در خانه انجام می گیرد بیشتر طول می کشد و عوارض آن بیشتر است و روش هایی که در کلینیک انجام می گیرد در مدت کمتر نتایج بهتری ایججاد می کند.

چه نکاتی باید پس از انجام بلیچینگ رعایت شود؟

۱-  بروز حساسیت نسبت به آب سرد و گرم و مور مورخفیف دندان ها در چند روز اول بعد از بلیچینگ طبیعی است ولی اگر بیشتر از چند رو زطول کشید باید حتما به دندانپزشک خود مراجعه شود.

۲- پس از انجام این عمل تا ۴۸ ساعت مصرف مواد غذایی رنگ زا، کشیدن سیگار، مصرف نوشابه هی رنگی، چای، قوه و دیگر مواد رنگی را قطع کنید حتی لازم است تا دو هفته مصرف این مواد قطع شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.