×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
فرصت استفاده از گاز ارزان ترکمنستان از دست رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، حمیدرضا صالحی با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به اهمیت گسترش صادرات گاز، تسریع در نهایی شدن اساسنامه شرکت ملی گاز را خواستار شد و گفت: اگر قرار باشد ایران از منابع گازی خود که یک سرمایه بین نسلی است، درآمدزایی کند باید رویکردها و پارادایم خود را در این رابطه تغییر دهد. لازم است در وزارتخانه و مجموعه‌های فعال، گاز به‌عنوان یک سرمایه شناخته شود و برای آن ارزش‌افزوده ایجاد کنند، در بازارهای همسایه سرمایه‌گذاری کرده و نیروگاه بزنیم و به کمک منابع گازی صادر شده برق یا محصولات پتروشیمی تولید کنیم، زیرا از طریق این منابع گازی خود را برای حضور بلندمدت در بازارها به کار می‌بندیم.

وی افزود: در حال حاضر اساسنامه شرکت ملی گاز که در مردادماه نشستی درباره آن داشتیم و پیشنهادهای خود را درباره آن تهیه کردیم در کمیسیون انرژی مجلس در دست بررسی است و دنبال می‌کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به سطح بالای ذخایر گازی ایران و توانایی کشور در درآمدزایی قابل‌توجه از این منابع بر لزوم تغییر رویکردها و پارادایم حاکم بر کشور تأکید کرد و ادامه داد: ایران می‌تواند با صادرات این محصول در راستای سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت به‌ویژه در بین همسایگان خود قدم بردارد.

صالحی، صادرات گاز به عراق و تولید برق در این کشور را یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در این کشور و در راستای دیپلماسی ایران دانست و تأکید کرد: چنین سرمایه‌گذاری‌هایی را می‌توان در دیگر کشورهای منطقه نیز کلید زد. نکته اینجاست که باید به‌موقع تصمیم بگیریم و نقش داشته باشیم. ترکیه امروز با میدان گازی که در دریای سیاه پیدا کرده به‌زودی وارد عراق و نخجوان که امروز در اختیار ایران است، می شود. اگر اقدام جدی از سوی ایران انجام نشود، رقبا جایگزین می شوند و بازارهای خود را از دست می‌دهیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه ایران می‌توانست با استخراج و صادرات منابع گازی محبوس و ارزان‌قیمت ترکمنستان، درآمدزایی خوبی داشته باشد و درعین‌حال به تقویت روابط خود با این کشور کمک کند، گفت: متأسفانه این فرصت از دست رفت و با سرمایه‌گذاری کلانی که انجام شد خط لوله تاپی کشیده شد و قرار است منابع گازی ترکمنستان از این طریق به افغانستان، پاکستان و درنهایت به هند صادر شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی خوبی درباره سرمایه‌گذاری در ترکمنستان و ایجاد خط لوله انتقال گاز این کشور به دیگر مناطق انجام نشد و امروز حتی در مورد میزان گازی که در زمستان‌های قبل از این کشور وارد کردیم، دچار مشکل شدیم و بدهکار هستیم. به‌هرحال برای تبدیل ایران به هاب انرژی باید اقدام جدی انجام شود، زیرا منابع بزرگی در اختیار داریم و با لوله‌کشی به کشورهای شرق مانند پاکستان و هند و در غرب مانند عراق و حتی کشورهای اروپایی از طریق مدیترانه و دریای سیاه، قادریم نقش خود را به‌عنوان بازیگر اصلی گاز منطقه تثبیت کنیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر ورود به بازارهای منطقه، حفظ سهم خود در بازارهای مختلف را نیز بسیار مهم برشمرد و یک‌راه برای تقویت نقش‌آفرینی ایران در موضوع صادرات گاز را توجه به دیپلماسی و ورود موضوعات انرژی به رایزنی‌های دیپلماتیک کشور دانست.

صالحی اضافه کرد: امروز علاوه بر وزیر نفت و نیرو، وزیر خارجه نیز باید در مورد انرژی صاحب‌نظر باشد و به کمک دیپلماسی اقتصادی حضور ایران در بازارهای منطقه را تقویت کند. دراین‌بین بخش خصوصی نیز نقش پررنگی به عهده دارد، زیرا می‌تواند به کمک روابط خود در دیگر کشورها بازار سازی کرده و اجرای پروژه‌ها را تسهیل کند.

صالحی ادامه داد: دولت می‌تواند حامل‌های انرژی را تا لب مرز آورده و از آنجا به بعد بخش خصوصی ورود کرده و محور کار قرار گیرد مانند همان کاری که دولت ترکیه انجام داده و حامی کامل بخش خصوصی است یعنی ارتباط‌های خارجی را باید به بخش خصوصی سپرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران همچنین ضمن تأکید بر اهمیت تسریع همکاری شرکت توانیر با تولیدکنندگان و پیمانکاران صنعت برق، خواستار اولویت‌بندی قراردادهای جاری بر اساس میزان تأمین مالی شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.