×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فضای مجازی زمین بازی جدید جبهه انقلاب برای فعالیت آفندی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در همایش «پدافند غیر عامل و رسانه پایدار» گفت: جریان رسانه ای از وضعیت منفعل پدافندی باید به وضعیت آفندی تغییر پیدا کند. 
وی افزود: با تغییر فضای کنشگری رسانه های دیجیتال یک فرصت برای جبران عقب افتادگی ما ایجاد شده است. از وضعیت انفعالی باید عبور کنیم و ضروری است، سیستم حاکمیتی شرایط بروز استعدادها در این فضا را تسهیل کند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر افزایش سواد رسانه ای به عنوان یک راهکار جدی در دستور کار قرار بگیرد دچار جهش در فعالیت های عادی خواهیم شد. 

همایش پدافند غیر عامل و رسانه پایدار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و برخی از مسئولین کشوری، لشگری و اصحاب رسانه و مطبوعات در تالار وحدت در حال برگزاری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در حوزه فرهنگ و رسانه وضعیت خاصی داریم گفت: بعد از چهار دهه درگیری با جریان تمدنی غربی در حوزه فرهنگی و رسانه ای، تهدیدهای ما در حوزه فرهنگ و رسانه روشن است. نوع کنشگری ما نیز باید روشن باشد. مقام معظم رهبری تعابیر مهمی مثل تهاجم و شبیخون و ناتوی فرهنگی و جنگ نرم را برای ترسیم میدان درگیری استفاده کردند و با این تعابیر خواستند صحنه درگیری را نشان بدهند. 

وی با برشمردن راهکارهای مهم و اساسی برای مقابله با جنگ نرم اظهار داشت: حتما جریان رسانه‌ای ما باید از وضعیت منفعل پدافندی فعلی به وضعیت آفندی تغییر پیدا کند. این قابلیت و ظرفیت برای ما وجود دارد. روزی درباره عقب افتادگی فناورانه، صنعتی و تکنیکی صحبت می کردیم. امروز با تغییر فضای کنشگری به رسانه های دیجیتال در عین حالی که یک تهدید وجود دارد از طرف دیگر فرصت جبران عقب افتادگی برای ما ایجاد شده است. 

باید از وضعیت انفعالی عبور کنیم

اسماعیلی فضای مجازی را زمین بازی جدید برای فعالیت آفندی جبهه انقلاب خواند و گفت: از وضعیت انفعالی باید عبور کنیم و این قابلیت و توانمندی در جبهه انقلاب به کثرت وجود دارد. سیستم حاکمیتی و وزارت فرهنگ هنرمندی‌شان باید تسهیل شرایط بروز استعدادها در این فضا باشد. من حضور قوی جریان انقلاب را در این عرصه می‌بینیم. حتما باید تمهیدات متعددی بیندیشیم که دچار آسیب نشویم و به فضای کنشگری فعالانه فکر کنیم. 

وی مهم‌ترین راهکار برای پدافند غیر عامل فرهنگی در حوزه عمومی را افزایش سواد رسانه ای دانست و افزود: در کنار افزایش سواد رسانه‌ای به همان اندازه نیازمندیم که حاکمیت سرمایه اجتماعی خودش را بالا ببرد و ایجاد اعتماد کند. 
اسماعیلی با بیان این که هک کردن سامانه سوخت جواب نداد، اظهار داشت: یک جریان پیوسته در داخل و خارج دنبال این هستند که فضای مدیریتی کشور را دچار بهم ریختگی کنند؛ اما جمهوری اسلامی در دوره جدید به واسطه اعتماد و سرمایه اجتماعی که دولت جدید آفریده به مرحله ای از اعتماد متقابل رسیده است. سیستم عمومی جامعه در ماجرای اختلال سامانه سوخت با حاکمیت همکاری کرد و رسانه‌ها مثل رسانه ملی نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند. 

تجارت گردان | فضای مجازی زمین بازی جدید جبهه انقلاب برای فعالیت آفندی است

مردم را دچار بحران کردن امتیازی نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دولت قصد دارد هر تصمیم مهمی که می گیرد برای مردم همراه با اقناع باشد. ما باید برای همه فعالیت‌های مهم این راهکار را داشته باشیم. در اتفاقات بنزینی ۹۸ مردم غافلگیر شدند. ما معتقدیم مردم را دچار بحران و حیرت کردن امتیازی نیست. 

وی با اشاره به افکار سنجی انجام شده درباره کرونا در اوایل شهریور برای عادی شدن امور و بازگشایی مراکز گفت: آن زمان حدود ۸۱ درصد مردم با بازگشایی مراکز علمی و آموزشی مخالف بودند. دولت واکسیناسیون را ادامه داد و ایمنی در جامعه اتفاق افتاد. امروز که نظرسنجی می‌کنیم، ۷۰ درصد مردم موافق فعالیت های اجتماعی هستند. در کمتر از دو ماه و نیم این اتفاق افتاده است. در حالی که ما اگر به عنوان حاکمیت شهریور برای بازگشایی فعالیت های اجتماعی اصرار می کردیم با مقاومت اجتماعی فزاینده مواجه می شدیم. 

اسماعیلی با بیان این که ۸۳ درصد مردم از عملکرد دولت در مبارزه با کرونا رضایت کامل دارند تاکید کرد: آقای رئیس جمهور فرمودند برای از سرگرفتن فعالیت‌ها افکار عمومی را قانع کنید. یک پیوست رسانه ای خوب در این رابطه تدوین شد و هر شب داخل دولت جلسه برگزار کردیم. هفته به هفته از افکار عمومی بازخورد می گرفتیم تا این که در هفته گذشته میزان موافقت مردم با فعالیت‌های اجتماعی نزدیک ۷۰ درصد رسید. بنابراین تصمیم گرفتند مدارس متوسطه بازگشایی شوند و از اول آذر شاهد فعالیت های فرهنگی و برگزاری کنسرت‌ها باشیم.

در پایان این همایش از سند راهبردی پدافند رسانه‌ای کشور رونمایی شد. قدردانی از اهالی رسانه، خبرگزاری‌ها، اساتید دانشگاه و فعالان روابط عمومی که در حوزه پدافند غیرعامل فعالیت فرهنگی و علمی داشته‌اند، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.