×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
لزوم همراهی برنامه های افزایش تولید و کاهش مصرف

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی در مراسم بزرگداشت روز ملی پژوهش با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت نخبگان گفت: به اعتقاد بنده یکی از ظرفیت‌های اشتغال زایی و توسعه کشور از طریق نخبگان است.

وی افزود: همانطور که می دانید بیش از ۸۰ درصد ظرفیت صنعت نفت تا صرف خام فروشی می‌شود و روش‌های تولیدی ما عموماً سنتی و بعضاً تقلیدی هست.

وزیر نفت تصریح کرد: در سال‌های گذشته میادین نفتی و گازی ما با هزینه بالا و به منظور افزایش یا نگه داشت تولید به سرمایه گذاران خارجی واگذار می‌شد. در برنامه جدید وزارت نفت در کنار توسعه مخزن محور، توسعه چاه محور را هم در دستور کار قرار خواهیم داد.

اوجی ادامه داد: سرمایه شرکت ملی نفت بیش از ۵۵۰۰ حلقه چاه نفتی و گازی است. با استفاده توان شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت تولید تا هشتاد میلیون بشکه را خواهیم داشت.

وی افزود: همانطور که می دانید حفاری هر حلقه، چه در خشکی و چه آبی به همراه تأسیسات سطح الارضی ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه دارد ولی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در کوتاه مدت، یعنی کمتر از یک سال،  ۷۰۰ حلقه چاه افزایش تولید خواهیم داشت.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: اولویت دوم وزارت نفت در بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان استفاده از ظرفیت‌های بهینه سازی انرژی است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مصرف بالای گاز تقصیر مردم و بخشی از آن تقصیر وسایل کم بازده است، افزود: از ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی، نزدیک به ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز به شبکه خانگی تزریق می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه هم اکنون از تکلیف یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیون متر مکعب برنامه ششم عقب هستیم، افزود: هم اکنون به منظور افزایش تولید برنامه ریزی انجام شده و قراردادهایی نیز بسته شده ولی باید توجه داشت اگر مصرف به همین صورت تداوم داشته باشد، افزایش تولید جوابگو نخواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از نیازها جمع آوری گازهای مشعل است که متأسفانه روی ۵۰-۶۰ میلیون متر مکعب از این طریق سوزانده می‌شود و با برنامه‌ای که داریم تا چهار پنج سال آینده این گازها باید جمع آوری شود و خوراک صنایع پتروشیمی شود.

وزیر نفت اولویت چهارم در بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان را ظرفیت تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها دانست و گفت: زمانی که بنده در هولدینگ های مختلف بودم ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان این صنعت را در ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش مشاهده نمودم که باید از این ظرفیت استفاده شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.