×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

مرتضی محصص در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دیدار ایران و سوریه که با برتری یک بر صفر شاگردان اسکوچیچ تمام شد ولی رضایت هواداران تیم ملی را از حیث ارائه بازی باکیفیت به دنبال نداشت، گفت: روبرتو مانچینی بعد از مساوی ایتالیا مقابل بلغارستان گفت “فوتبال همین است.” یک روز به فینال می روید و انگلیس را شکست می دهید و یک روزی هم تیمی مانند بلغارستان شما را زمین‌گیر می‌کند. این طبیعت بازی است اما خوشبختانه ما مقابل سوریه نتیجه لازم را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث بر سر کیفیت مسابقه است، خاطرنشان کرد: من عملکرد تیم ملی در نیمه اول را نپسندیدم. با یک تعداد بازیکن جوان مانند سلمانی بازی کردیم. همیشه سیستم همه چیز نیست. وقتی حریف با دو مهاجم بازی می‌کند و خطوط میانی و دفاع‌اش به هم نزدیک است، باید براساس این روش، عمل کنیم. مسلم می‌دانم کادرفنی برای این بازی برنامه داشته است اما ما باید بدانیم حریف چطور بازی می‌کند.

*عزت‌اللهی بهترین بازیکن تیم ملی بود

این مدرس فوتبال ایران درباره زمان کوتاه کادرفنی برای برگزاری جلسات تمرینی و ایجاد هماهنگی لازم در بین بازیکنان و تیم اظهار کرد: می‌دانیم الان زمان پیشرفت نیست و زمان سازگاری است. تیم باید خودش را با شرایط حریف سازگار کند. با اینکه نیمه اول خوب نبود، در نیمه نیمه دوم بهتر شدیم. به اعتقاد من، تنها بازیکن تیم ملی که صرف نظر از پست خود بدون استرس بازی کرد، عزت اللهی بود.

*تیم ملی به ۱۰ جلسه تمرین نیاز داشت تا هماهنگ شود

محصص با بیان اینکه در دنیای فوتبال دو مدل فوتبالیست وجود دارد، یادآور شد: یک نوع بازیکن وجود دارد که جای‌گیری‌های خوبی دارد و نوع دوم بازیکنانی هستند که توپ طلب می‌کنند و جریان بازی را تغییر می‌دهند. به نظرم خلیل زاده هم با جرات بازی می کرد و روی ضربات ایستگاهی هم میل به گلزنی داشت. طارمی هم در نیمه دوم پیشرفت کرد. شاید او عادت دارد با سردار آزمون بازی کند. شاید هم خوب به او توپ‌رسانی نکردند ولی خطوط ما از بیرانوند تا طارمی فکر می کنم به جای سه جلسه به ۱۰ جلسه تمرین نیاز داشت که کیفیت خوب خود را نشان دهد. به نظرم این بازی، آمادگی برای دیدار با عراق بود.

*اگر مساوی می‌کردیم یا می‌باختیم، اوضاع برای بازی با عراق سخت می‌شد

این مدرس فوتبال به اهمیت کسب نتیجه در این دیدار قبل از مصاف با عراق اشاره کرد و گفت: ما نتیجه لازم را گرفتیم و واقعا تبریک می‌گویم به کسانی که زحمت کشیدند. این بازی ما را برای بازی با عراق آماده می کرد. اگر مساوی می کردیم یا می باختیم اوضاع سخت می‌شد اما الان بازی قبلی را بردیم و تا بازی با عراق بیشتر تمرین می‌کنیم، تعداد ساعت هایی که با هم بودیم و وحدت تیمی شکل گرفته است، افزایش خواهد یافت. برای موفقیت استراتژی، تاکتیک و بدنسازی همه چیز نیست. تیم باید از نظر روحی و ذهنی به حدی برسد که دوستی و احترام میان بازیکنان وجود دارد باشد و این موضوع نیازمند زمان بیشتری است.

*ایران جلوی عراق بهتر بازی می‌کند

وی تصریح کرد: من جزو گروهی هستم که می گویم جلوی عراق فوتبال بهتری را بازی می‌کنیم. به خاطر زمان و درس گرفتن از اشتباهات بازی قبل بهتر می‌شویم. ما درس تلخی را گرفتیم. ما دو موقعیت خوب به سوریه دادیم که خراب کردند. نباید این موقعیت‌ها را به تیم‌های قدرتمند بدهیم.

*عراق از تکنیکی‌ترین تیم‌های آسیا است

محصص درباره ذهنیت و فوتبال عراقی‌ها گفت: من سه بار برای عراقی‌ها تدریس کردم. آن‌ها از نظر تکنیکی چیزی کمتر از ما ندارند. فکر می‌کنم با یکی از تکنیکی ترین تیم های آسیا بازی می‌کنیم. نباید فراموش کنیم تیم ما هم حتی در خط دفاع بازیکنان خیلی خوبی دارد که از توپ استفاده می‌کنند و هوش بالایی دارند. جهانبخش از زمان حضور در لیگ انگلیس تاکنون بهتر شده و بازی بدون توپ بهتری را به نمایش می‌گذارد. مهدی طارمی هم همینطور است. اگر بخواهیم ۹۰ دقیقه با توپ بازی کنیم به جایی نمی‌رسیم. باید ببینیم تیم ما بدون توپ چه آرایشی دارد.

*ادووکات یک مربی فوق‌العاده باتجربه است

او درباره شناختش از دیک ادووکات، سرمربی هلندی و باسابقه تیم ملی عراق که به تازگی با این تیم موفق به کسب تساوی مقابل کره‌جنوبی شده است، گفت: یک سال از طرف AFC مسئول آموزش کره جنوبی بودم. در آن زمان بود که افشین قطبی هم با ادووکات کار می‌کرد و آشنایی ما از آنجا بود چون در یک اردوگاه حضور داشتیم. ادووکات یک مربی فوق العاده با تجربه است و خیلی می‌تواند تاثیر داشته باشد اما عوض کردن ذهنیت عراقی‌ها سخت است. من دو هفته پیش از طریق تماس تصویری کلاش با عراقی ها داشتم که متوجه شدم متقاعد کردن مربیان عراقی چقدر سخت است. کار ادووکات سخت است. کسب یک امتیاز در زمین کره‌جنوبی خاص شناخت او از این تیم است. او از طرز فکر و بازی کره‌ای‌ها شناخت داشت.

او به ایده مارسلو بیلسا درباره آینده فوتبال گفت: مارسلو بیلسا می گوید “آینده فوتبال متعلق به بازیکن سوم است. رمز موفقیت در حمله با تیم هایی است که که بازیکنی دورتر از موقعیت مدنظر دارند و تمرکز بازیکنان حریف به این بازیکن نیست و می‌توانند در موقعیت و شرایط بهتری قرار بگیرند. در زمان حمله، بازیکن سوم کسی نیست که صاحب توپ می‌شود بلکه کسی است که شیرازه دفاع حریف را بهم می‌ریزد و نفوذ انجام می‌دهد و برگ برنده تیم خودش است. من این موضوع را مقابل سوریه ندیدم.

*حتما باید یک بازیکن جلوی دفاع چهار نفره ما بازی کند

محصص همچنین به لزوم حضور یک بازیکن مقابل دفاع چهار نفره ایران اشاره کرد و گفت: همیشه باید در طول نود دقیقه یک نفر را مقابل دفاع چهار نفره داشته باشیم. این بازیکن می‌تواند سرلک، عزت اللهی و حتی جهانبخش باشد. این بازیکن چه در حمله و چه در دفاع روند و جریان بازی را تغییر می‌دهد. این بازیکنان در فوتبال دنیا حرف اول را می زنند. جورجینیو همین کار را در چلسی و تیم ملی ایتالیا انجام می‌دهد. کلون فلیپس تا حدودی برای انگلیس این نقش را دارد. باید برای بازی با عراق این بازیکن را انتخاب کنیم که براساس اطلاعات ما از بازی عراق مقابل کره‌جنوبی خواهد بود.

*باید بازنده خوبی باشیم

این مدرس فوتبال تصریح کرد: ان‌شاء‌الله که هیچ وقت نبازیم ولی باید یاد بگیریم بازنده های خوبی باشیم. از باخت درس برای بازی بعد درس بگیریم. کارلوس کی روش هم با تیم ملی به لبنان باخت. این طبیعت بازی است. نمی توانیم به یک مربی بگوییم تو نابغه ای و روز بعد بگوییم اعتباری نداری. باخت همیشه تلخ است و مساوی خوشایند نیست. قرار هم نیست که همه بازی ها را ببریم. باید منطق داشته باشیم. امیدوارم نتایج خوب بگیریم ولی اگر بدون غرض و احساس فکر کنیم، بازی ها سخت است.

*طارمی و جهانبخش از مربی کارنامه می‌خواهند

وی با اشاره به غیبت اسکوچیچ و رهبری تیم ملی توسط ماریو تات گفت: متقاعد کردن آزمون، طارمی و جهانبخش سخت است. این بازیکن از مربی کارنامه می‌خواهند. می‌خواهند بدانند یک مربی از کجا آمده و منظورش چیست. مربیان ما خوب هستند ولی قبل از اینکه سازگاری به وجود بیاید، باید بازیکنان را متقاعد کنید. امیدوارم اسکوچیچ هر چه زودتر به تیم ملی اضافه شود و در جلسات تئوری کنار تیم ملی باشد.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.