×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

«محمدمهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کارکرد مدارس شبانه‌روزی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل توضیح داد: در مورد روش‌ها و ابزارهای ما برای بازماندگان از تحصیل، یک بخشی مربوط به پیشگیری از بازماندگی و بخش دیگر دسترسی به آموزش است که دسترسی به آموزش یا از طریق مدارس شبانه روزی یا از طریق مدارس روستا مرکزی می‌تواند محقق شود. راه حل‌های دیگری مثل مدارس مجازی و آموزش از راه دور هم برای این افراد وجود دارد که می‌تواند به جذب بازماندگان از تحصیل کمک کند. 

کاظمی با تاکید بر اینکه آموزش حضوری، آموزش مطلوب و دارای اولویت است، اظهار کرد: از لحاظ آموزشی و تربیتی اولویت اول جذب همه دانش آموزان در مدارس عادی است و بعد از آن مدارس شبانه‌روزی و روستا مرکزی برای بچه‌ها وجود دارد. 

او در پاسخ به این سوال که چه گروه از دانش آموزان در مدارس شبانه درس می‌خوانند، بیان کرد: یک سری از دانش آموزانی که در مدارس شبانه روزی درس می‌خوانند، تا ظهر در این مدارس هستند و در واقع در همان محدوده سکونت دارند و فاصله‌ای با مدرسه ندارد یا فاصله‌شان کم و در حدی است که روزانه تردد می‌کنند. در واقع در مدارس شبانه روزی یک عده دانش آموز شبانه روزی و مستقر وجود دارد و علاوه بر آن‌ها دانش آموزان عادی هم هستند.

 معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر چیزی تحت عنوان شبانه نداریم و آن چیزی که قدیم‌ها بود تحت عنوان مدارس بزرگسالان کار می‌کند و برای دانش آموزانی است که درس خوانده‌اند، اما هنوز دیپلم نگرفته‌اند و در سن واجب التعلیم هم نیستند.

او در مورد امکانات مدارس شبانه روزی و هزینه تحصیل در این مدارس بیان کرد: مدارس شبانه روزی دولتی و رایگان است. برنامه آموزشی آن هم مشخص است، اما یک سری فعالیت فرهنگی، آموزشی و مهارتی هم دارند که معمولا در این مدارس برگزار می‌شود و بخشی از آن در طول زمان آموزشی اتفاق می‌افتد و بخشی دیگر بعد از زمان آموزش و ساعت ۲ عصر به بعد ارائه می‌شود. 

معاون آموزش متوسطه افزود: بحث‌های فرهنگی و کارگاه‌های خوداتکایی در راستای آموزش مهارت به دانش آموزان از برنامه‌های این مدارس است. همچنین امکاناتی مانند خوابگاه، سلف، کتابخانه، احیانا آزمایشگاه و کارگاه‌هایی برای بچه‌ها وجود دارد. همچنین غذای این دانش آموزان نیز تامین می‌شود و مبلغی برای این امکانات و خدمات توسط دانش آموزان این مدارس پرداخت نمی‌شود. 

کاظمی در مورد گروه سنی در این مدارس عنوان کرد: سن ورود به مدارس شبانه روزی فرقی با مدارس عادی ندارد و از همان قوانین تبعیت می‌کند؛ حداقل سن ورود دانش آموز برای ورود به متوسطه اول ۱۲ سال است که این سن ورودی برای ورود به مقطع متوسطه اول تا دو سال قابل افزایش است. همچنین برای ورود به متوسطه دوم نیز شرایط مطابق آیین نامه آموزشی و اجرایی مدارس و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و همانند شرایط سنی ورود مدارس عادی است.

او با بیان اینکه حداکثر سن ورود به مدارس متوسطه اول در مناطق شهری ۱۵ سال و در مناطق روستایی ۱۶ سال است، خاطرنشان کرد: قانون سن ورود به مدارس عادی، در مدارس شبانه روزی هم حاکم است و در مقطع متوسطه دوم یعنی پایه دهم نیز حداکثر سن ورود به مدارس ۱۸ سال است. 

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا دانش آموزان اتباع هم می‌توانند به مدارس شبانه روزی بروند، گفت: منبعی برای آن‌ها وجود ندارد. دانش آموزان اتباعی که شرایط‌شان در کشور قانونی است می‌توانند به این مدارس بیایند.

معاون آموزش متوسطه در مورد وجود مدارس شبانه روزی در پایتخت نیز اظهار کرد: در شهرستان‌های اطراف تهران مانند رباط کریم، دماوند، ورامین و… مدارس شبانه روزی در دوره متوسطه اول و دوم وجود دارد. البته باید یادآوری کرد که مدارس شبانه روزی صرفا برای مقاطع متوسطه است و دوره ابتدایی مدرسه شبانه روزی ندارد. دانش آموز دوره ابتدایی به لحاظ شرایط سنی و بحث‌های تربیتی باید کنار خانواده باشد و هیچ جای دنیا برای مقاطع ابتدایی مدارس شبانه روزی نداریم و معمولا مدرسه شبانه روزی مربوط به دوره‌های متوسطه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.