×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مردم با اطمینان خاطر در ماه رمضان خون اهدا کنند

محمدرضا مهدی زاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد شیوع موج چهارم کرونا هستیم و در ایام ماه مبارک رمضان هم قرار داریم و این عوامل موجب کاهش میزان استقبال برای اهدا ی خون می شوند، اما با این وجود میزان اهدای خون نسبت به سال گذشته خوب و درحد قابل قبول است و پاسخگوی نیاز مراکز درمانی است.

وی ادامه داد: اگرچه وضعیت اهدای خون در استان تهران خوب و قابل قبول است، اما شرایط شکننده است، چرا که نیاز به خون و فرآورده های آن همیشگی است و از سویی عمر برخی از فرآورد های خون مانند پلاکت سه روز است و بیماران نیازمند به خون و فرآروده های آن هستند، بنابراین اهدا کننندگان خون به تدریج و همیشگی برای اهدا ی خون اقدام کنند.

اهداکنندگان خون در تهران در ساعات شبانه جریمه نمی‌شوند

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در ماه مبارک رمضان تقاضا و استقبال برای اهدای خون بیشتر بعد از افطار انجام می شود و ازسویی هم در ساعات بعد از افطار منع تردد شبانه در حال اجرا است، باهماهنگی انجام شده اهدا کنندگان خون می توانند با اطمینان خاطر خون اهدا کنند و جریمه هم نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: در پی تشدید قوانین تردد به خاطر بروز موج چهارم کرونا ماه رمضان در شرایطی متفاوت آغاز شد که تداخل منع تردد شبانه برای اهدای خون محدودیت ایجاد می کند، با هماهنگی های انجام شده اهدا کنندگان خون می توانند در ماه مبارک رمضان ساعات بعد از افطار حتی تا ۱۲ شب برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

مهدی زاده اعلام کرد: با تدابیر در نظر گرفته شده و هماهنگی انجام شده با وزارت کشور و پلیس، اهدا کنندگانی که برای اهدای خون در ساعات شبانه مراجعه می کنند با ارسال شماره وسیله نقلیه آنها به پلیس، دیگر جریمه نخواهند شد و بنابراین با اطمینان خاطر برای اهدای خون می توانند اقدام کنند.

چهار مرکز اهدای خون در تهران در شب های ماه مبارک رمضان پذیرای اهدا کنندگان خون است

وی خاطر نشان کرد: همچنین برخی از اهدا کنندگان خون هم که تمایل دارند در مناسبت هایی مانند شب های قدر خون اهدا کنند توجه داشته باشند که به توجه به تصمیمات ستاد مقابله با کرونا منع تردد شبانه در شب های قدر اجرا نخواهد شدو اهدا کنندگان می توانند برای اهدا ی خون در این شب ها اقدام کنند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: طی ماه مبارک رمضان مرکز وصال واقع در خیابان وصال شیرازی از ۸صبح تا ساعت ۲۴ و مراکز ستاری (منطقه ۵، بزرگراه ستاری، بالاتر از مجتمع کوروش، نبش بلوار خلیل آبادی) و تهرانپارس (منطقه ۴ تهرانپارس، ضلع غربی پارک پلیس، انتهای خیابان سیزدهم شرقی) و شهرری (بزرگراه شهید آوینی – خیابان شهید کریمی شیرازی، روبروی فرشگاه شهروند) از ساعت ۸صبح تا ساعت ۲۳و ۳۰ دقیقه پذیرای داوطلبان و اهدا کننده خون هستند.

وی ادامه داد: در روزهای تعطیل هم مرکز انتقال خون وصال از ساعت ۸ تا ۲۴ و سه مرکز اهدا ی خون نامبرده شده دیگر هم از ساعت ۹ تا ۱۶ فعال خواهند بود.

مهدی زاده تاکید کرد: ماه مبارک رمضان را در سال جاری در شرایطی متفاوت و حساس برای بیماران نیازمند به خون پشت سر می گذاریم، کلیه اهداکنندگان را به شرکت در این ضیافت و نجات جان انسان ها بر سرسفره ماه مبارک رمضان دعوت می کنیم تا با مراجعه به مراکز اهدای خون با اهدای خون در طرح «ضیافت نجات» مشارکت کنند، زیرا در ماهی که از هزار ماه برتر است نجات جان یک انسان که خداوند آن را برابر با نجات جان تمام انسان ها می داند از بالا ترین حسنات است.

وی اعلام کرد:  اهداکنندگان  خون می توانند برای جلوگیری از اتلاف وقت با اخذ نوبت اینترنتی از طریق پرتال www.ibto.ir با اهدای خون به یاری بیماران بشتابند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: با توجه به اینکه درماه مبارک رمضان قرار داریم به اطلاع مردم نوع دوست و شهروندان تهرانی می رسانم که اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان هیچ منافاتی با روزه داری ندارد و اهدا کنندگان خون می توانند در زمان روزه‌داری هم اگر سحری و غذای مناسبی در زمان سحر میل کرده باشند در همان ساعات اولیه صبح برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و هیچ مشکلی در زمینه اهدای خون وجود ندارد.

 وی ادامه داد: همچنین اهدا کنندگان خون می توانند بعد از افطار کردن و خوردن افطاری مختصر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

 مهدی زاده تاکید کرد: از مردم نوعدوست تهران می خواهیم  با توجه به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان طبق روال هر ساله مقداری از استقبال برای اهدای خون کاسته می شود به فکر بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند و مانند همیشه یاری گر سازمان انتقال خون باشند.

وی گفت: نیاز به خون همیشگی است و با توجه به اینکه عمر مفید پلاکت فقط سه روز است و در صورتی که بیماران نیازمند به خون مانند تالاسمی ها، هموفیلی ها و بیماران سرطانی همیشه نیاز به خون دارند و علاوه بر این  که  افرادی هم نیاز به اعمال جراحی دارند و مصدومان سوانح رانندگی نیز از مصرف کنندگان خون محسوب می‌شوند، بنابراین نیاز است که اهداکنندگان خون مانند همیشه یاری گر سازمان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون باشند.
 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.