×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مسیر توسعه اقتصادی کشور از تحول بنیادین در ساختارهای اقتصادی می‌گذرد

در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، گفت: وقتی صحبت از توسعه اقتصادی داریم یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد ایران آباد صحبت می‌کنیم؛ باید به موضوع توسعه اقتصادی توأم با رشد اقتصادی همراه با تغییرات بنیادی توجه داشته باشیم.

وی افزود: رشد اقتصادی علاوه بر شاخص‌های کمی، باید شامل تحول اقتصادی از نظر کمی و کیفی نظیر افزایش تولید ناخالص داخلی باشد. نقش صنعت فولاد در بسیاری از این شاخصه‌ها نقشی اساسی است که اولین شاخص، تولید ناخالص داخلی است. امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) است و در عین حال شاهد سهم ۵.۵ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت نیز هستیم. هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه از رشد صنعت فولاد، فروگذاری نمی‌کنند و کشورهایی نظیر چین و هند که در بسیاری از شاخص‌های کمی ممتازند در زمینه فولاد نیز بسیار فعال هستند.

طیب‌نیا افزود: صنعت فولاد بخش مهمی از GDP کشورهای مختلف را محقق می‌کند که در کشور ما نیز به همین صورت است. شاخص دیگر، شاخص‌های تجاری است که به طور مثال چیزی حدود ۱۴ درصد از صادرات کشور که معادل ۱۰.۵ میلیون تن فولاد است از همین بخش مهم تأمین می‌شود. صنعت فولاد کشور برنامه‌ریزی صادرات ۲۰ میلیون تنی فولاد را دارد که این هدف در تحقق اقتصاد غیر نفتی نقشی محوری خواهد داشت.

فولاد مبارکه برای توزیع عادلانه ثروت سال گذشته بالاترین توزیع سود در کشور را داشته است

وی خاطر نشان کرد: این نشان می‌دهد که ظرفیت‌های صنعت فولاد کشور به عنوان صنعتی مادر بسیار بالاست؛ چون برنامه، رسیدن به ۱۸ میلیون تن صادرات است که در اقتصاد بدون نفت نقشی محوری دارد. علاوه براین شاخص اشتغال‌زایی زنجیره فولاد است که چیزی حدود ۲ میلیون نفر از اشتغال کشور را در بر داشته که در فولاد مبارکه چیزی حدود ۳۸۰ هزار شغل را ایجاد نموده که تأییدی بر این موضوع است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه از دیگر مزایای صنعت فولاد در کشور است و شرکت‌های فولادی کشور از اصلی‌ترین بازیگران بازار سرمایه هستند. فولاد مبارکه در سال گذشته بالاترین سود را در بازار سرمایه داشته که توزیع سود آن در بین سهامداران پرشمار و میلیونی فولاد مبارکه از جمله سهام عدالت و صندوق تامین اجتماعی و جمعیتی بالغ بر حدود ۶۰ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد.

امروز صنایع بزرگ نظیر فولاد مبارکه پیشتاز توسعه زیر ساخت‍‌های کشور هستند

طیب‌نیا عنوان کرد: شاخص دیگر رشد اقتصادی کشورها، بحث توسعه اقتصادی به واسطه توسعه زیرساخت‌هاست. توسعه اقتصادی به واسطه توسعه زیرساخت‌ها نیز از جمله اتفاقات خوبی است که صنعت فولاد در کشور محقق کرده است. بسیاری از صنایع فولاد در حوزه‌های نیروگاه‌سازی، انتقال آب، جاده‌سازی و…. کارهای اصلی را در کشور انجام داده‌اند که به طور مثال در ماه آینده، فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولادمبارکه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: نقش بی‌بدیل صنعت فولاد در تولید انرژی تجدیدپذیر و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی یکی از نقاط قوت این صنعت برای کشور است. به طور مثال فولاد مبارکه با اتخاذ همین سیاست‌ها، پروژه احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور را کلید زده است. هم ظرفیت نیروگاه خورشیدی و هم ظرفیت نیروگاه بادی چند برابر ظرفیت موجود در کشور است که این میزان، نشان از همت صنعت فولاد برای آباد کردن کشور می‌دهد.

طیب‌نیا گفت: صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر در اتفاقات کلان اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند و به همین خاطر تحقق اقتصاد بدون نفت با تحولات اساسی و تغییرات چشمگیر در ساختار تولید ناخالص ملی محقق می‌شود. البته تحقق بیش از ۵ درصد از gdp توسط صنعت فولاد، تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور است؛ ولی باید این تحول به نحو بهتری رقم بخورد و همانطور که گفته شد باید تحولی ساختاری و بنیادین باشد. به طور مثال در حوزه سیاست‌ها باید مشاغل به سمت مشاغل فناور و نوآوری برود که این اتفاق در فولاد مبارکه با تولید فولاد زنگ‌نزن (stainless steel) و ۱۴ گرید جدیدی که فقط در سال گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی تولید کرد؛ پیشتاز است.

وی افزود: سودآوری برخی از شرکت‌ها نظیر فولاد مبارکه ناشی از عملکرد مناسب این شرکت در زمینه تولید و به کار بستن چنین سیاست‌هایی است و این در حالی است که برخی به شایعاتی نظیر استفاده از رانت توسط شرکت‌های سودآور کشور دامن می‌زنند. امروز فولاد مبارکه انرژی مورد نیاز خود را با قیمتی بیشتر از بازارهای جهانی خریداری می‌کند؛ به طور مثال گاز مورد نیاز این شرکت با قیمتی هم‌طراز با بازارهای جهانی تأمین می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: این شرکت برق مورد نیاز خود را به قیمتی معادل برق صادراتی خریداری می‌کند و این در حالی است که فولاد مبارکه در زمین ۱۴ ماه، نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالا را راه‌اندازی می‌کند. فاز اول این نیروگاه که از نظر رکورد زمان ساخت کم‌نظیر است؛ می‌تواند بخشی از برق مورد نیاز فولاد مبارکه را تأمین نموده و در آینده نزدیک، تأمین‌کننده برق شبکه باشد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل یکی از اتفاقات دیگری است که فولاد مبارکه نیز همگام با صنعت فولاد کشور در آن سرمایه‌گذاری کرده است که عقد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لوکومتیو برای صنعت ریلی کشور بخشی از اقدامات بوده که البته در زمینه‌های مختلف دیگر نیز اقدامات خوب دیگری انجام شده است.

طیب‌نیا تأکید کرد: این در حالی است که هزینه‌های نیروی انسانی و اشتغال‌زایی چندین برابر شاخص‌های بین‌المللی هم در صنعت فولاد و هم در صنعت کشور است و صنعت فولاد به نوبه خود اشتغال‌زایی خوبی را در کشور به بار نشانده است.

وی عنوان کرد: امروز حدود ۹۰ درصد از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی و تنها ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که یا سهم کشاورزی باید در تولید ناخالص داخلی افزایش یافته یا این میزان از مصرف در صنعت کشاورزی کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: میزان مصرف برق در کشور چیزی حدود شش برابر بیشتر از استانداردهای بین‌المللی است. همچنین به طور میانگین یک سوم میانگین سالانه گاز مربوط به بخش خانگی است که این موضوع نیز جای تأمل دارد و باید در این زمینه تغییرات بنیادی مد نظر قرار بگیرد.

صنعت فولاد از مزیت های اساسی کشور است/ هر سیاستی پولی و ارزی که باعث کاهش این مزیت شود یعنی راه را اشتباه می رویم

وی گفت: متأسفانه برخی از سیاست‌گذاری‌ها به جای تقویت نقاط قوت، این شاخص‌ها را هدف گرفته است. امروز صنعت فولاد کشور یک صنعت موفق و از مزیت‌های کشور ماست و اگر در حوزه سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری و هزینه نهاده‌ها کاری کنیم که این صنعت از مزیت خارج شود، راه را اشتباه می‌رویم.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) از امروز ۱۶ خرداد لغایت ۱۹ خرداد از ساعت ۹ الی ۱۶ در محل دائمی نمایشگاه بین المللی ایران برپا خواهد بود.

منبع خبر: ایراسین

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.