×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مشخص شدن حساب و کتاب وزارت نفت و نیرو در سال آینده

به گزارش خبرنگار مهر، مشخص شدن حساب و کتاب وزارت نفت و نیرو در بودجه ۱۴۰۱، صحبت‌های وزیر نیرو در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، پیش بینی وقوع سیل در استان‌های جنوبی در هفته منتهی به سوم دی و نشست مدیران ارشد صنعت برق و انرژی کشور از جمله مهم‌ترین اخبار حوزه آب و انرژی در هفته گذشته بود.

خلاصه ردیف بخش‌های آب و انرژی در بودجه ۱۴۰۱

در بودجه سال ۱۴۰۱ میزان ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام با قیمت ۴۰ دلار در نظر گرفته شده است. با این حساب درآمد نفتی کشور در سال آینده با ۹ درصد رشد به رقم ۳۸۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین اجازه دولت برای ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، اعطای مجوز فروش ۴.۵ میلیارد یورویی نفت به نیروهای مسلح، افزایش ۱۵ درصدی آب‌بهای شهری پرمصرف‌ها، مجوز اح داث نیروگاه از طریق صندوق پروژه، تکلیف شرکت ملی گاز به هوشمندسازی مصرف و نصب کنتورهای هوشمند، اعطای مجوز فروش ۴.۵ میلیارد یورویی نفت به نیروهای مسلح و افزایش قابل توجه تعرفه گاز صنایع از دیگر نکات مهم قانون بودجه ۱۴۰۱ بود.

اعتبارات منابع آبی نیز از ۹.۳ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان در جهت رفع تنش‌های آبی و تقویت آبرسانی پایدار به مناطق ضروری شهری و روستایی افزایش یافته است.

تمایل وزیر نیرو به واردات آب از کشورهای همسایه

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، اظهار داشت: امروز کشور ایران می‌تواند انواع توربین‌ها به‌ویژه توربین‌های کلاس F را تولید کند که در صنعت نیروگاهی بیشترین راندمان را به خود اختصاص داده است.

وزیر نیرو در رابطه با حوزه آب نیز خاطرنشان کرد: ایران در حوزه پروژه‌های آبی از جمله سامانه‌های آب، سدسازی و نیروگاه‌های برق‌آبی موقعیت بسیار خوب و ارزشمندی را در دنیا دارد.

وی ادامه داد: ایران در رابطه با مسائل مربوط به آب در برخی کشورهای همسایه، بالادست بوده و در برخی مکان‌ها نیز پائین دست به حساب می‌آید. در این موارد هم قوانین و مقررات با هم متفاوت است. در معدود مسائلی همسایه‌هایی که در بالادست قرار دارند، حقابه‌های قانونی و رسمی که با ایران امضا کردند را رعایت نمی‌کنند و شاید بیشترین زیان وارده در این زمینه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها است. در موضوع حقابه با کشور افغانستان در طول یک ماه گذشته حرکت و اقدامات خوبی انجام شد که امیدواریم مستمر باشد.

محرابیان با اشاره به برخورداری کشور از دو کالای مهم آب و برق نیز گفت: از نظر برخورداری آب و برق امروز در حوزه شهری تقریباً برخورداری مردم ۱۰۰ درصد بوده و در روستاها در حوزه برق بالای ۹۹.۵ درصد برخوردار هستند که نسبت به شاخص‌های آماری جهانی رقم بسیار بالایی است.

وزیر نیرو همچنین در پایان با اشاره به پروژه‌های انتقال آب تصریح کرد: در موضوع انتقال آب کشورهایی در اطراف خود داریم که میزان آبی که در اختیار دارند بیش از میزان مصرف‌شان بوده و در زمینه می‌توانیم با هماهنگی به عمل آمده از پتانسیل موجود بهره لازم را ببریم.

احتمال وقوع سیل در استان‌های جنوبی بر اساس پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات آب پیش بینی شد وضعیت بارشی در هفته منتهی به سوم دی‌ماه بهتر خواهد شد به گونه‌ای که برای حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

وقوع بارش‌ها در مناطق واقع در غرب، شمال غرب و برخی از مناطق واقع در سواحل دریای خزر پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم، وقوع بارش‌ها در بیشتر مناطق واقع در نیمه شمالی تا مرکز کشور و همچنین وقوع بارش‌های قابل توجه در مناطق واقع در غرب و جنوب غرب کشور مورد انتظار است به‌طوری که برای حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

گزارش قبلی منتشر شده موسسه تحقیقات وزارت نیرو نشان می‌دهد که وضعیت بارشی پیش‌بینی شده برای بازه زمانی تا آخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در حد طبیعی خواهد بود.

انتقاد وزیر نیرو از بی‌انضباطی‌های اداری در گذشته

در این هفته نشست مدیران صنعت برق و انرژی کشور با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق برگزار شد.

وزیر نیرو در این نشست به سه برنامه اصلی برای مدیریت شرایط اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تابستان ۱۴۰۱ را با کمترین مشکلات مدیریت کنیم، برنامه اول، توسعه جهشی نیروگاه هاست. دوم در بخش مدیریت تولید و تقاضا، برنامه فوق العاده‌ای داریم که بخشی از آن در حال اجراست و برنامه سوم افزایش فروش از طریق بورس انرژی می‌باشد که می‌تواند به مدیریت اقتصادی این صنعت کمک کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه در برنامه صنعت برق سه ضلع اساسی توسعه، مدیریت تولید و تقاضای مصرف و توجه به اقتصاد و بازار برق وجود دارد، اضافه کرد: در بخش توسعه پنج برنامه اصلی را در دستور کار قرار دادیم که برنامه اول، توسعه صنعت نیروگاهی در بخش حرارتی، گازی و سیکل ترکیبی تحت نظر وزارت نیرو به ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات است.

محرابیان گفت: بخش دوم نیروگاه‌های حرارتی با مشارکت صنایع کشور به ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات به اجرا در می‌آید که امروز تقاضای صنایع انرژی‌بر به مراتب بالاتر از این رقم بوده و پروژه‌ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: موضوع سوم نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که یک برنامه جهشی ۱۰ هزار مگاواتی برای ۴ سال پیش‌بینی شده که در این زمینه هم با انجام اقدامات تحقق موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

به‌گفته وی، موضوع چهارم برنامه‌ریزی در خصوص ارتقای نیروگاه‌ها به ظرفیت ۱۱۰۰ مگاوات برای تابستان سال آینده نیز در حال انجام است.

وزیر نیرو در پایان ضمن انتقاد از برخی بی‌انضباطی‌های اداری در وزارت نیرو گفت: در حال حاضر ما در قوه قضائیه پرونده‌هایی داریم که وقتی بررسی می‌کنیم معلوم می‌شود یک مدیر سطح پایین که جاهل یا ساده یا مغرض بوده است، یک امضایی داده و بر پایه این امضا یک حکم سنگین علیه ما داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه تفاهمی بدون طی مراحل نباید داشته باشیم، گفت: در گذشته بعضاً مکاتبات بین‌المللی انجام شده، یعنی مثلاً یک شرکت مادر تخصصی با یک وزیری در کشور دیگر مکاتبه کرده و تعهدات سنگینی داده شده بدون اینکه اصلاً معاونت بین‌الملل وزارت خبردار شده باشد. بنده از تمامی همکاران و مدیران وزارت می‌خواهم که مراقب باشند تا برای دستگاه گرفتاری ایجاد نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.