×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
منابع سهام عدالت جاماندگان در بودجه آمده است

 به گزارش تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صداوسیما: محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط با رادیو ایران برنامه سلام صبح بخیر رسانه ملی با تشریح آخرین اخبار سهام عدالت افزود: پیشنهاد تصویب اعطای سهام عدالت به جاماندگان سهام عدالت سال گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شد و به صحن علنی آمد، اما به دلیل عدم توافق با دولت قبل و عدم پذیرش آن، نهایی نشد.

وی ادامه داد: با ترغیب و پذیرش دولت، مقدمات تصویب آن فراهم شد، اما این روند در خارج از چارچوب لایحه و مصوبه کمیسیون قرار گرفت.

پورابراهیمی بااشاره به اینکه موضوع سهام عدالت در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ و به عنوان یکی از بند‌های بودجه تصویب شد افزود: دولت مکلف است به جاماندگان سهام عدالت، این سهام را واگذار کند و اولویت‌های مربوط به این بخش را به شکلی مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستحق دریافت سهام عدالت، اما فاقد سهام عدالت هستند ضمن آنکه به این جمع، رزمندگان معسر نیز اضافه می‌شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: بازنشستگان، کارگران فصلی و مجموعه گروه‌هایی که به آن اضافه می‌شوند حدود چند میلیون نفر برآورد شده است که حدود این عدد و رقم‌ها (۴ میلیون نفر) می‌شود و مجموعه سهام عدالت هم که واگذار نشده آن هم محاسبه کردیم که به چه میزان می‌شود این کار را انجام داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس مصوبه مجلس و قانونی که مجلس تصویب کرده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف شد فراخوانی را با مسئولیت وزارت اقتصاد اعلام کند.

وی افزود: وزارت اقتصاد در حال اتخاذ تمهیدات لازم در این بخش است که با همین اولویت‌ها بتواند این کار را به شکلی عملیاتی کند و پیش بینی ما این است که تا حداکثر تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد از طرف دولت باید آیین نامه مشخصی برای این مصوبه لحاظ شود.

پور ابراهیمی ادامه داد: ما هم پیگیری و نظارت خواهیم کرد که هرچه سریع‌تر به کسانی که در کشور واجد دریافت سهام عدالت بودند و سهام دریافت نکردند، امسال سهام دریافت کنند.

وی درخصوص بحث وراث و نحوه تعیین تکلیف ورثه در سهام عدالت برای متوفیان هم گفت: طبق قانون براساس مالکیتی که اتفاق می‌افتد هر کسی فوت شود مالکیتش به ورثه اش می‌رسد و در سهام هم همین است.

پور ابراهیمی گفت: در سال‌های گذشته با عدم ایفای قانونی و مشکلاتی که در سازمان بورس وجود داشت یک وقفه‌ای ایجاد شده بود و این کار انجام نشده بود، اما طبق آخرین اطلاعاتی که دارم سازمان بورس اعلام کرده این کار را با اتخاذ یک نرم افزار و تصمیماتی در این خصوص که بخشی از آن موضوعات نرم افزاری و زیرساختی بوده حل کرده و امکان انتقال سهام متوفی به وراث وجود دارد؛ بنابراین این کار باید انجام شود.

وی درباره تعداد و سبد شرکت‌های موجود در سهام عدالت و تغییرات احتمالی گفت: تغییرات اتفاق خواهد افتاد، چون مجموعه‌ای که واگذاری در آن صورت گرفته که نزدیک پنجاه و خرده‌ای شرکت بودند، الان تقریبا آن شرکت‌ها و مجموعه متفاوت شده اند لذا بخش‌هایی از سهام جاماندگان از آن مجموعه خواهد بود و بخش‌های دیگر از مجموعه دیگر.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما سرفصل‌ها را احصاء کردیم، ترکیب سهام‌های قابل واگذاری دولت متفاوت است و ارزش متفاوت هم می‌تواند داشته باشد، اما نحوه واگذاری توسط دولت مشخص می‌شود و باید شرایطی باشد برای جاماندگان در نظر گرفت که بیشترین میزان سبدی که امکان اختصاص دارد، در نظر گرفته شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.