×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مپنا درصدد تأمین توان ایستگاه‌های شارژ از انرِژی‌های تجدیدپذیر و توسعه ایستگاه‌های شارژ خورشیدی

به گزارش تجارت گردان به نقل از مپنا نیوز –گروه مپنا به دنبال توسعه حمل‌ و نقل برقی در کشور است. این گروه پس از ارائه نمونه خودروهای برقی، توسعه و تولید زیرسامانه‌های برقی‌سازی، توسعه و تولید زیرساخت‌های شارژ، احداث و بهره‌برداری از ایستگاه‌های شارژ در استان‌های مختلف و اخیرا ارائه اولین اتوبوس تمام برقی کشور، اقدام به طراحی و ساخت ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی در استان البرز کرده است.
گروه مپنا به عنوان پیشگام توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بر اساس باد و خورشید در کشور، هدفی بزرگ را دنبال می‌کند و آن چرخه انرژی پاک برای وسایل حمل و نقل الکتریکی است، به گونه‌ای که از محل تولید انرژی تا مصرف آن کمترین میزان گسترش آلودگی و CO2 وجود داشته باشد.
انرژی تجدیدپذیر در مزارع بادی و خورشیدی تولید می‌شود و از طریق خطوط انتقال به ایستگاه‌های شارژ در ایستگاه‌های شارژ خیابانی سریع و کند می‌رسد، خودروهای برقی با استفاده از این انرژی پاک از محل تولید انرژی (یعنی مزارع) تا چرخ تقریبا داری CO2 تولیدی صفر خواهند بود، در حالی که بازده عملکردی آنها نیز دو برابر خودروهای فسیلی است.
برخی پژوهشگران متعقدند توسعه حمل و نقل برقی صرفا موجب کاهش آلایندگی نخواهد بود. آنها  اعتقاد دارند از آنجایی که منابع انرژی خودروهای برقی در نیروگاه­های فسیلی است، صرفا منابع آلودگی را از شهرها می‌توان حذف کرد اما نیروگاه‌ها همچنان موجب آلودگی جهان خواهند بود، هرچند گروهی دیگری از پژوهشگران پاسخ این مطلب را بازده بیشتر خودروهای برقی می‌دانند، به گونه‌‎ای که بازده یک خودرو برقی از چاه تا چرخ تقریبا دو برابر یک خودرو فسیلی است.
علت اصلی حرکت به سمت خودروهای الکتریکی، نداشتن آلایندگی و بازدهی بالاتر آن‌ها از خودروهای موتور احتراق داخلی است. اگرچه خودروهای الکتریکی تنها در صورتی پایدار خواهند بود که برقی که برای شارژ آن‌ها استفاده می‌­شود از منابع انرژی تجدیدپذیر و نه از سوخت­‌های فسیلی تأمین شود. میزان انتشار کربن­ دی اکسید از یک ارزیابی چرخه جریان شامل انتشار ناشی از خودروها، انتشار ناشی از سوختن، تعمیر و نگه­داری وسیله نقلیه و بازیافت پس از پایان عمر وسیله نقلیه است. به طور واضح خودروهای الکتریکی از دیدگاه عمرکاری حتی زمانی که از شبکه برق تحت سوخت­‌های فسیلی شارژ شوند، انتشار بسیار پایین­تری دارند. اگرچه اگر برق از منابعی که انتشار کربن دی اکسید ندارند مثل انرژی باد یا انرژی هسته­‌ای تأمین شود انتشار خالص خودرو الکتریکی حتی به مقادیر پایین­تری کاهش می‌­یابد و انتشار گازهای گلخانه­‌ای می­‌تواند به صفر برسد. پس شارژ خودروهای الکتریکی از منابع انرژی تجدیدپذیر امری ضروری است تا این خودروها در آینده به معنای واقعی پایدار شوند.



پس بهترین حالت برای توسعه خودروهای برقی تولید انرژی مورد نیاز آنها بر اساس انرژی‌های تجدیدپذیر است، گروه مپنا تاکنون در این زمینه قدم‌های بزرگی برداشته است:
•    نیروگاه بادی کهک ۱ (۵ مگاوات)، محل پروژه: استان قزوین، تاریخ شروع بهره‌برداری: ۹۲٫۱۱٫۲۲
•    نیروگاه بادی کهک ۲ (۲۰ مگاوات)، محل پروژه: استان قزوین، تاریخ شروع بهره‌برداری: ۹۴٫۱۱٫۲۲
•    نیروگاه بادی کهک ۳ (۳۰ مگاوات)، محل پروژه: استان قزوین، تاریخ شروع بهره‌برداری: ۹۵٫۰۸٫۰۱
•    نیروگاه خورشیدی کهک (۲ مگاوات)، محل پروژه: استان قزوین، تاریخ شروع بهره‌برداری: ۹۷٫۰۸٫۲۳
•    نیروگاه بادی آقکند (۵۰ مگاوات)، محل پروژه: استان آذربایجان شرقی، تاریخ شروع بهره‌برداری: ۹۹٫۰۸٫۲۰
•    نیروگاه بادی میل نادر (۵۰ مگاوات)، محل پروژه: استان سیستان و بلوچستان در مرحله احداث
•    نیروگاه خورشیدی بهرمان (۱۰ مگاوات)، محل پروژه: استان کرمان در مرحله احداث
بر خلاف انرژِی بادی که توان توربین‌های آن بزرگ تر از نیاز خودروهای برقی است و انتقال مستقیم آن ممکن نیست، زمانی که از انرژی خورشیدی برای شارژ خودرو الکتریکی استفاده می‌¬کنیم موضوع متفاوت خواهد بود. اول اینکه پنل¬‌های خورشیدی این قابلیت را دارند که علاوه بر مزارع خورشیدی روی سقف ساختمان‌¬ها نصب شوند، بنابراین انرژی خورشیدی می‌¬تواند نزدیک به محل شارژ خودرو الکتریکی تولید شود که اتلاف ناشی از انتقال انرژی را کاهش می¬‌دهد. نکته دوم آنکه انرژی تولیدی پنل‌¬های خورشیدی روی سقف خانه‌¬ها در محدوده کیلووات قرار دارد که در محدوده شارژرهای خودروهای الکتریکی است. در نهایت بر عکس انرژی بادی، انرژی خوردشیدی هنگام روز و در تابستان ماکزیمم است. بنابراین انرژی خورشیدی برای شارژ خودروهای الکتریکی روزها و در محل کار بسیار مناسب است.
در همین راستا گروه مپنا در استان البرز و در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) اقدام به طراحی و ساخت اولین ایستگاه شارژ خورشیدی خودرو برقی کرده است. این ایستگاه دارای توان حدود ۴ کیلووات بر اساس انرژی خورشیدی است که به یک شارژر خودرو برقی با توان ۳٫۷ کیلووات متصل است، همچنین شارژر متصل شده در این ایستگاه شارژ خورشیدی دارای قابلیت انتقال توان به شبکه برق یا خانه شماست!
جنبه‌ منحصر به فرد ترکیب شارژ خورشیدی و تکنولوژی V2G این است که باتری خودرو الکتریکی اکنون می¬‌تواند به عنوان منبع برق انرژی تجدید پذیر به کار گرفته شود. سناریویی را تصور کنید که با استفاده از انرژی خورشیدی بتوانید خودرو خود را در محل کار شارژ کنید و سپس به خانه برگردید و با استفاده از V2H  برق خانه خود را تامین کنید.

برای استفاده از این ایستگاه می توانید از سایت کاربری زیر استفاده کرده یا اپلیکیشن کاربری ایستگاه شارژ خودرو برقی مپنا را نصب کنید.
https://mapna-evidc.com/#/chargingstation
https://www.mapna-evidc.com/pwa/#/login

گروه مپنا با شعار زیر اقدام به رونمایی از اولین ایستگاه شارژ خورشیدی با قابلیت V2H (بازگشت انرژِی به خانه) و V2G (بازگشت انرژِی به شبکه) کرده است:
زمین نفس می کشد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.