×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نامزدهای انتخابات چه گزینه‌ای برای رفع مشکل ایثارگران روی میز دارند؟

هر چهار سال یکبار شور و نشاط انتخابات بر کشور حاکم می شود، این روشی برای پویایی و تکامل حکمرانی در جامعه است، ذات انتخابات پرسیدن نظر مردم در مورد عملکرد، رفتار، اندیشه‌ها، طرح‌ها و اهداف مسئولان کشوری و شهری است، در واقع هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، انبوهی از اظهارنظرها پیرامون مسایل و موضوعات مختلف از سوی نامزدها مطرح می شود اما به نظر می رسد در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری وضعیت ایثارگران رفع مشکلات آنها خالی است و هیچ یک از این هفت نامزد برنامه ای برای این قشر ارائه نکرده اند که این مساله موجب آزردگی خاطر برخی از این افراد شده است.

اکنون که کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده، جمعیت فراوانی از ایثارگران کشور چشم انتظار این هستند که نامزدهای ریاست جمهوری برنامه ویژه این قشر را ارائه دهند اما با بررسی سخنان و نگاهی به برنامه‌ها و موضوعات بحث شده توسط هفت نامزد ریاست جمهوری می توان فهمید که در این مباحث به موضوع و مشکلات جمعیت ایثارگران اشاره‌ای نشده است این در حالیست که برخی از آنها از نام، عکس و خاطرات شهدا در پوسترها و مطالب خود بهره می‌ برند.  

بر اساس اعلام مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تعداد شهدا، جانبازان و آزادگان کشور ۸۴۲ هزار و ۸۴۴ نفر است که از این تعداد ۲۲۵ هزار و ۵۷۰ شهید، ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ جانباز و تعداد آزادگان کشور ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر است، همچنین آمار پدران و مادران شهدا ۱۵۵ هزار و ۹۶۳ نفر، همسران شهدا ۶۳ هزار و ۲۵ نفر است و ۱۷۶ هزار و ۴۷۰ نفر فرزند شهید در کشور در قید حیات هستند.

البته علاوه بر خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان، تعداد زیادی از مردم را رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تشکیل داده اند که در برهه های حساس کشور از هیچ ایثاری دریغ نکرده‌اند و لازم است نامزدهای کسب صندلی پاستور، به عنوان اعضای تاثیرگذار در جامعه، برنامه های خود را در رابطه با رفع مشکلات آنان ارائه کنند.

همانطور که در ستادهای انتخاباتی این نامزدها، کمیته‌های ایثارگران تشکیل می‌شود و اعضای بسیاری از این قشر برای دعوت مردم در انتخابات در آن فعالیت می‌کنند، نیاز است برنامه‌های راهبردی و تاثیرگذاری برای رفع مشکلات کنونی آنان نیز مطرح شود.

پس از انتخابات و حضور رییس جمهوری در پاستور نیز لازم است با نگاهی ویژه به ایثارگران، از توانایی و ظرفیت بالای این افراد در پست‌های مهم و کلیدی کشور استفاده شود تا به مانند هشت سال دفاع مقدس، روحیه ایثار و فداکاری در رده های مختلف مدیریت کشور تشدید شود.

نامزدها برنامه‌های حوزه ایثار و شهادت را اعلام کنند

چندی پیش سعید اوحدی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از نامزدهای انتخاباتی خواسته بود که برنامه‌های خود را در ارتباط با حوزه ایثار و شهادت اعلام کنند.

وی گفته بود که توقع داریم در برنامه‌هایی که نامزدهای مختلف ارائه می کنند رویکرد برنامه ها و ارایه خدمات در حوزه تجلیل از فرهنگ ایثار و شهادت اعلام شود.

اوحدی با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخابات نباید از جامعه ایثارگری برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده ابزاری نکنند، تصریح کرد: سوءاستفاده از نام و اعتبار شهدا برای اهداف حزبی خیانت به خون شهدا است.

برنامه نامزدها برای جامعه ایثارگران مغفول مانده است

سید محمد حسینی یکی از جانبازان دفاع مقدس نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: جامعه ایثارگر کشور در برنامه های ارائه شده توسط نامزدها مغفول مانده، کاندیداها نباید از خانواده بزرگ ایثارگر کشور غافل شوند و ارزش‌های دفاع مقدس را نادیده بگیرند.

وی افزود: بیش از یک درصد از جمعیت کشور به خانواده شهدا و جانبازان اختصاص دارد و با حساب رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بر این عدد افزوده می‌شود.

این جانباز ۵۰ درصد با تاکید بر حفظ کرامت انسانی ایثارگران تصریح کرد: قوانین خوبی در کشور در راستای حمایت از ایثارگران به تصویب رسیده اما برخی آنان نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.

حسینی تاکید کرد: ارائه برنامه‌های نامزدها در خصوص ایثارگران نشان دهنده دغدغه آنان در رابطه با این قشر و نحوه اجرای این قوانین در دولت انتخابی است.

ضمانت اجرای قانون جامع ایثارگران بر عهده دولت است

همچنین جعفر فرجی رزمنده و جانباز دفاع مقدس و برادر شهید نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ضمانت اجرای قانون جامع ایثارگران بر عهده دولت است و ارائه برنامه آن در تبلیغات انتخابات ضروری است.

وی افزود: هر نامزد ریاست جمهوری و نماینده مجلس وعده‌هایی برای افراد مختلف جامعه ارائه می‌کنند، اما با وجود فرصت کم باقی مانده تا روز ۲۸ خرداد، هیچ‌کدام از کاندیداها برنامه خود را برای ایثارگران جامعه ارائه نکردند.

فرجی اظهار داشت: پرداخت نشدن حق ماموریت رزمندگان، حق نگهداری جانبازان، اشتغال، مسکن و سایر قوانین تصویب شده مغفول مانده است که لازم است رییس جمهور بعدی برای آن برنامه ای مدون داشته باشد.

یاد شهدا نباید به فراموشی سپرده شود

همچنین سعید میرزایی فرزند شهید در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یاد شهدا نباید به فراموشی سپرده شود و اکرام و رسیدگی به خانواده آنان باید در صدر برنامه‌های دولت باشد.

وی ضمن دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو، افزود: در سراسر دنیا تا چندین نسل از سربازان جنگی کشور تقدیر می‌شود و امکانات متنوعی در اختیار آنان قرار می‌گیرد اما در کشور ما آنطور که باید به این قشر رسیدگی نمی‌شود.

میرزایی اجرای قوانین کنونی در خصوص رسیدگی به ایثارگران را وظیفه دولت عنوان کرد و گفت: همین قوانین اگر از سوی دولت‌ها اجرا شود، بسیاری از مشکلات ایثارگران رفع خواهد شد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نخستین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.