×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نبود اطلاعات دقیق؛ معضل مازاد تولید محصولات کشاورزی/ اطلاعات تولید در سامانه ثبت شود

قاسم پیشه ور – رئیس اتاق اصناف کشاورزی – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به چرایی نوسان تولید و قیمت پیاز و سیب زمینی با بیان اینکه ۴۰ سال است جشن و عزای این دو محصول را داریم، گفت: کشاورز باید قبل از اینکه نسبت به کشت اقدام کند اطلاعات خود را در یک سامانه بارگذاری کرده تا دقیقا مشخص شود که هر سال به چه میزان سیب زمینی و پیاز کاشته و به ازای هر هکتار چه مقدار برداشت می‌شود.

وی افزود: باید آمار تولیدات را به صورت دقیق داشته باشیم تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. اما چون کشاورز اطلاعاتش را در سامانه بارگذاری نمی‌کند به یکباره متوجه می‌شویم که یک محصولی مازاد نیاز تولید شده و باید صادر شود یا اینکه کم کشت شده و باید جلوی صادرات آن گرفته شود یا هزینه گمرکی اضافه شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: نبود اطلاعات دقیق از تولید یک آسیب جدی است زیرا وقتی تولید صورت می‌گیرد منابع آبی و نیروی انسانی استفاده شده و اگر بازار هدف هم وجود نداشته باشد این منابع هدر می‌رود.

وی تصریح کرد: باید بازارهای هدف مشخص باشد. یعنی بدانیم که مشتری پیاز و سیب زمینی سال آتی ما کیست. نداشتن آمار و اطلاعات باعث هدر رفت منابع کشور می‌شود. از طرفی اگر قرار است برای صادرات تصمیماتی گرفته شود باید زودتر اعلام شود. بر اساس قانون دولت زمانی می‌توان جلوی صادرات را بگیرد که شش ماه قبل اعلام کند. ولی وقتی اعلام نکرد نمی توانیم بگوییم  صادرات محصولی به بهانه تنظیم بازار ممنوع است. این‌ تصمیم آسیب جدی به این بخش می‌زند. حتی تعیین عوارض نیز موثر نیست چون در هر صورت محصولات تولید شده است و باید به مصرف برسد.

پیشه‌ور با بیان اینکه هرکس از آب و خاک استفاده می‌کند باید قبل از شروع کشت شناسنامه یا پروانه فعالیت بگیرد، گفت: وقتی اطلاعات وارد سامانه شود دقیقا مشخص خواهد شد چه کسی به چه میزان چه محصولی را کجا کاشته است و دولت می‌تواند به آنها خدمات دهد. در این سامانه مرز تولید نیز مشخص می‌شود و وقتی میزان تولید به حد مشخص رسید صنف مربوطه اعلام خواهد کرد که دیگر پروانه صادر نمی کند زیرا بازار تنظیم شده است و کشاورزان دیگر می‌توانند محصولات دیگری که هنوز ظرفیت تولید آنها پر نشده، بکارند. با این اقدام نه دیگر تولیدکننده آسیب می‌بیند نه مصرف کننده.

وی در ادامه گفت: اتاق اصناف کشاورزی، اتحادیه‌های مرتبط در شهرستان‌ها و دولت به کسانی که پروانه کاشت دارند خدمات می‌دهند و اگر کشاورز  از این مسیر عبور کند می‌تواند از دستگاه‌های مختلف مشوق و خدمات برق، سوخت، بیمه و… دریافت کند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به اینکه در راستای ساماندهی کشاورزان و باغداران سامانه‌ای تحت عنوان سبک در نظر گرفته شده است، گفت: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کشاورز به این سامانه پیوستند و هر چه بیشتر کشاورزان در این سامانه عضو شوند وضعیت تولید بهتر و منسجم تر خواهد شد.

گفتنی است؛ سامانه سبک یک سایت جهت ارائه خدمات به کشاورزان، مصرف کنندگان و افراد فعال در این حوزه بوده که به صورت اینترنتی به ارائه خدمات می پردازد. این سامانه در راستای سهولت برخورداری کشاورزان و رفع موانع کشاورزی ساخته شده و هدف آن کم کردن فاصله تولید کننده و مصرف کننده است.  سایت سبک سامانه تحت مدیریت نظام صنفی کشور بوده که در جهت مدیریت اطلاعات بهره برداران کشاورزی فعالیت دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.