×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
نخستین واحد بخار نیروگاه سبلان این هفته افتتاح می‌شود

به‌گزارش ایسنا، حمید سرداری- مجری طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی امروز در نشستی خبری با اعلام این مطلب افزود: در راستای افزایش تولید برق و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، احداث واحدهای بخار نیروگاه سبلان اردبیل در قالب طرح‌های بیع‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه نخستین واحد بخار نیروگاه سبلان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۴۰ میلیون یورو به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این نیروگاه دارای ۶ واحد گازی و سه واحد بخار است که با تکمیل بخش بخار نیروگاه، مجموع ظرفیت آن به یک هزار و ۴۴۰ مگاوات خواهد رسید.

سرداری با تاکید بر اینکه مکانیزم بازگشت سرمایه احداث این واحدها از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود، ادامه داد: در طرح‌های بیع‌متقابل سرمایه‌گذار اقدام به احداث نیروگاه و تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل‌ترکیبی کرده و پس از بهره‌برداری واحدهای بخار هزینه سرمایه‌گذاری در قالب سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت می‌شود.

مجری طرح‌های نیروگاهی بیع متقابل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه احداث ۴۶ واحد بخار از این روش در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: تاکنون فرایند ساخت ۲۱ واحد بخار فعال شده و مقدمات ساخت ۲۵ واحد دیگر نیز در حال آماده‌سازی است که در صورت افتتاح کامل این واحدها حدود ۷۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده و سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

سرداری با بیان اینکه تاکنون ۹ واحد بخار در قالب طرح‌های بیع‌متقابل احداث شده است، ادامه داد: در این واحدها بدون مصرف سوخت اضافه حدود ۱۶۰ مگاوات به توان تولید برق نیروگاه افزوده می‌شود؛ از این رو با احداث هر واحد بخار سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

واحدهای بخار نیروگاه سبلان سال آینده تکمیل می‌شوند

همچنین ابراهیم صالحی- مدیرعامل شرکت سبلان برق امید نیز در این نشست خبری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته دومین واحد بخار این نیروگاه تابستان سال آینده و واحد سوم بخار آن نیز آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی تاکید کرد:‌ افزایش تولید و پاسخگویی به رشد فزاینده بار در مرکز کشور به میزان ۴۸۰ مگاوات، بالا بردن راندمان نیروگاه و افزایش آن به میزان ۵۰ درصد، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و دستیابی به صرفه‌جویی حداقل ۷۹۹ میلیون مترمکعب در سال و کاهش آلایندگی محیط زیست از جمله اهداف راه‌اندازی واحدهای بخار این نیروگاه است

مدیرعامل شرکت سبلان برق امید با اشاره به اینکه در مدت زمان ساخت این واحد سالانه ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت بوده‌اند، گفت:‌ با افتتاح این واحد برای یکصد نفر به صورت مستقیم و برای ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

صالحی با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تا کنون بیش از سه میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه در نیروگاه داشته‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد تجهزات اصلی و بزرگ این واحد بخار از جمله توربین، ژنراتور، بویلر، کندانسور، ترانس و پست ساخت داخل بوده و توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت سبلان برق امید افزود:‌ در راستای کاهش استفاده از منابع آب زیرزمینی و حفظ اکوسیستم منطقه پروژه انتقال پساب شهری اردبیل به نیروگاه با پیشرفت ۵۰ درصدی برای استفاده در مجموعه در حال اجرا است.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.