×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه همزمان با روز جمهوری اسلامی در آیین افتتاح ۵ طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور، با اشاره به همزمانی افتتاح طرح های ملی صنعتی و معدنی کشور با روز جمهوری اسلامی، گفت: ۱۲ فروردین و روز جمهوری اسلامی بالاترین ثمره از بهترین شجره در تاریخ کشور است.

روحانی از جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت به عنوان سه پایه و رکن اصلی جمهوری اسلامی نام برد و تاکید کرد: باید از این سه پایه به خوبی مراقبت کنیم و جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت را حفظ کنیم که حفظ این ۳ رکن به معنی پاسداشت واقعی روز ۱۲ فروردین است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه افتتاح‌های پنج شنبه‌ها را از فروردین سال ۹۹ آغاز کرده و به امید خدا تا آخرین پنج‌شنبه فعالیت دولت دوازدهم، ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: شرح آنچه در این مدت افتتاح شده، در ۲ جلد کتاب به چاپ رسیده و مابقی افتتاح‌ها تا پایان دولت نیز در یک کتاب دیگر به چاپ خواهد رسید.

روحانی افزود: این ۳ جلد کتاب نشانه و گواهی برای آیندگان است تا ببینند که ملت ایران چگونه در شرایطی که جنگ اقتصادی تمام عیار به او تحمیل شده بود و تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت و در عین حال با همه‌گیری کرونا مقابله می‌کرد، توانست در این مدت بیش از ۷۶۰۰ پروژه به ارزش بیش از هزار هزار میلیارد تومان را عملیاتی و افتتاح کند.

رئیس جمهور ادامه داد: نوع مواجهه و مواضع دشمنان ملت نشان می‌دهد که آنان شناخت صحیح و دقیقی از عظمت و قدرت این ملت ندارند، اگر نه، در این شرایط که مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند، چنانچه آمریکایی‌ها به اجرای تعهدات خود بازگردند، ایران نیز به تعهدات خود باز می‌گردد، باید استفاده می‌کردند و حتی یک ساعت در استفاده از این فرصت تعلل نمی‌کردند.

روحانی با اشاره به اینکه عملکرد دولت جدید آمریکا نیز نشان می‌دهد که آنها هم ملت سرو قامت و مقاوم ایران را نمی‌شناسند، اظهار داشت: ملت ایران از مشکلات عبور می کند و با همت متخصصان خود و با تلاش کادر درمانی در سال ۱۴۰۰ با استفاده از واکسن‌های وارداتی و ساخت داخل واکسیناسیون گسترده انجام خواهد داد و از کرونا هم عبور خواهد کرد و با توانی مضاعف شعار امسال در پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید را محقق خواهد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ در حالی که همزمان با جنگ اقتصادی تمام عیار و شیوع کرونا مواجه بودیم، ۳۶ هزار مجوز برای واحدهای صنعتی صادر شد که ۱۰ هزار واحد آن، زمین مورد نظر را تحویل گرفته و آغاز بکار کردند و این در حالی است که تا پیش از این تعداد کل واحدهای فعال صنعتی کشور، حدود ۷۵ هزار واحد بوده است.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین میزان تأمین ارز در سال ۹۹ از محل صادرات محصولات پتروشیمی و صنایع معدنی کشور حاصل شده است، تصریح کرد: همه صنایع کشور در سال ۹۹ برای آبادانی کشور تلاش مضاعفی کردند، اما صنایع پتروشیمی و معدنی در این بین به عنوان ۲ رکن اساسی، بیشترین ارز مورد نیاز کشور را تأمین کردند و با این کار بزرگ خود دشمن را مأیوس و مردم را امیدوار کردند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ایران یکسال پس از نقض عهد آمریکایی‌ها در برجام به اجرای تعهدات خود ادامه داد، گفت: این موضوع از نظر اخلاقی، سیاسی و تاریخی، افتخاری بزرگ برای ملت ایران به حساب می‌آید و آنها که برجام را از بزرگترین توافقات بین‌المللی می‌دانند و به آن افتخار می‌کنند، بدانند که در ۳ سال گذشته این ایران بوده که برجام را حفظ کرده و بار آن را به دوش کشیده است.

روحانی تأکید کرد: کسانی که امروز بحث تقدم بین ایران و آمریکا در بازگشت به تعهدات برجامی را مطرح می‌کنند، بدانند که این ایران بوده که یکسال پس از خروج آمریکا به تمام تعهدات خود پایبند بوده و امروز نیز پس از ۳ سال اعلام می‌کند که هرگاه آمریکایی‌ها به اجرای تعهدات خودشان بازگردند، ایران نیز بلافاصله به همه تعهدات خود عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز نوبت ۱+۵ و آمریکایی‌هاست که به وظایف‌شان عمل کنند و بدانند که هر یک روز و حتی هر یک ساعت تأخیر در اجرای تعهدات برجامی به زیان خود آنهاست. اگر نه ملت ایران به مسیری که در طول ۳ سال گذشته طی کرده و افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها یکی از مصادیق آن است، ادامه خواهد داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.