×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش ایسنا، لیگ برتر با تمام فراز و نشیب‌های خود از جمله تعطیلی دو ماهه به خاطر حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ به پایان راه خود رسید (فقط یک بازی معوقه میان تیم‌های آلومینیوم و گل‌گهر باقی مانده است) و پرسپولیس توانست قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر شود.

در طول نیم‌فصل نخست، چهار بار به دلایل فنی و غیر فنی شاهد تعویض مربیان بودیم که صنعت نفت آبادان با دو تغییر سرآمد بود و دو تغییر دیگر هم به خروج رضا مهاجری از تیم بحران‌زده نفت مسجدسلیمان و جدایی غیر منتظره قربان بردیف از تراکتور مربوط بود.

پرسپولیس بعد از یک سال وقفه، بار دیگر مقام قهرمانی نیم فصل را به دست آورد و استقلال بعد از قهرمانی سال گذشته خود، افت محسوسی را تجربه کرده است؛ به خصوص که شکست در هفته پایانی نیم‌فصل، برنامه‌های ساپینتو را به هم ریخت.

سپاهان و گل‌گهر در صدرجدول همپای سرخابی‌های پایتخت پیش می‌روند و قلعه‌نویی و تیمش با توجه به بازی معوقه خود مقابل آلومینیوم، در فاصله پنج امتیازی پرسپولیس هستند. اگر گل گهر هفته قبل در خانه شکست نمی‌خورد، شاید الان برای قهرمانی در نیم‌فصل امیدوار می‌ماند.

تیم‌های مس، فولاد، تراکتور، نساجی، آلومینیوم و همینطور رو به پایین که می‌رسیم به ذوب آهن و هوادار در محدوده رده چهارم تا تا یازدهم پرسه می‌زنند و فاصله بین ۵ امتیاز است.

در پایین جدول هم نفت مسجدسلیمان در رتبه شانزدهم خیمه زده و مس کرمان و صنعت نفت رتبه پانزدهم را دست به دست می‌کنند. جهش مثبت مربوط به ملوان بود که با برتری در هفته‌ پایانی، حالا اختلافی چهار امتیازی با منطقه سقوط دارد.

با تمام این اوضاع و احوال، نیم فصل نخست فوتبال ایران که عمدتا در غیاب هواداران هم دنبال شد، برای تیم‌ها با توجه به هزینه‌ای که کرده بودند، با نتایج مثبت و منفی همراه بود که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم.

بر اساس ارزش‌گذاری انجام شده روی بازیکنان، به مقایسه ارزش نهایی تیم‌ها و رتبه فعلی آن‌ها در جدول رده‌بندی می‌پردازیم که می‌تواند نشان‌گر وضعیت تیم‌ها از حیث نتیجه‌گیری باشد:

بهترین؛ مس رفسنجان: ۴+ و هوادار: +۴

مس نیم فصل را در رده پنجم تمام کرد که با توجه به وضعیت تیم‌هایی مانند تراکتور که هم امتیاز است و همینطور فولاد و نساجی که فقط دو امتیاز عقب‌تر هستند، وضعیت متزلزلی است.

با توجه به ارزش مس که نهمین تیم برتر لیگ برتر ایران است، این تیم با قرار گرفتن در رتبه پنجم جدول، عملکرد ۴+ را از خود به جای گذاشته است.

هوادار هم وضعیتی این چنین دارد. شاگردان ساکت الهامی که به اعتقاد خودشان جوانگرایی را در پیش گرفته‌اند و به دنبال میدان دادن به فوتبالیست‌های جوان هستند، در جدول نیم‌فصل اول یازدهم شدند و با توجه به اینکه پانزدهمین تیم کم ارزش لیگ برتر ایران هستند، ۴+ جهش داشته‌اند و می‌توان گفت ساکت و همکارانش راضی هستند. به خصوص که هوادار با رتبه‌های ششم و هفت فقط ۳ امتیاز اخلاف دارد.

بدترین؛ صنعت نفت آبادان: ۸-

آبادانی‌ها امسال برخلاف سال گذشته عملکرد خوبی نداشتند و در منطقه سقوط پرسه می‌زنند. با وجود رفتن دو مربی یعنی پرکاس و فیروز کریمی و آمدن ادسون تاوارس که اثر مثبتی داشته، صنعت نفت با وجود داشتن رتبه هفتمین تیم ارزشمند مسابقات، در رده پانزدهم است و در مقام مقایسه، اثر ۸- را به جای گذاشته‌اند که برای آینده این تیم هم خطرناک است و ممکن است در پایان فصل، به لیگ یک بروند.

جدول مقایسه‌ای لیگ برتر میان ارزش ترکیب تیم‌ها و جایگاه فعلی آن‌ها در جدول به این شرح است:

نیم‌فصل فوتبال برای کدام تیم‌ها موفقیت‌آمیز بود؟

بر این اساس می‌توان گفت پرسپولیس و سپاهان اثر ۱+ و گل‌گهر ۲+ داشته‌اند اما استقلال که ارزشمندترین تیم را در اختیار دارد، با قرار گرفتن در رتبه چهارم، دومین تیمی بوده که بدترین عملکرد را براساس ارزش به جای گذاشته و ۳- است.

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.