×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
هنرمندان اسفندماه شمع تولد ۱۴۰۰ را فوت کردند/ تاکید بر گسترش خدمات صندوق اعتباری هنر در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هنرمندان پیشکسوت -شنبه ۷ بهمن ماه-  در آستانه عید مبعث و در فضایی که بوی بهار در آن پیچیده بود، در کنار شماری از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرد هم آمده و تولدشان را جشن گرفتند. 

رئیس موسسه هنرمندان پیشکسوت در ابتدای این مراسم، با بیان اینکه رویکرد موسسه هنرمندان پیشکسوت دمیدن امید و انرژی به کالبد جامعه است، گفت: نمی‌خواهیم ناامیدی که بخش اعظم آن برگرفته از برنامه ریزی‌های دشمن برای بی‌حساب و کتاب نشان دادن کشورمان است، رواج پیدا کند از این رو تا می‌توانید پیام‌های با امید و انرژی در گروه مجازی این موسسه منتشر کنید. 

عباس عظیمی افزود: این ده سالی که از تاسیس موسسه گذشته را نقادانه نگاه کنید. از این به بعد تعریف و تمجید جایی ندارد و باید تلاش کنیم موسسه روی ریل های خودش قرار بگیرد.

تاکید بر گسترش خدمات صندوق اعتباری هنر در دولت سیزدهم

در ادامه مدیر عامل صندوق اعتباری هنر نیز با اشاره به شعاری در این صندوق مبنی بر این که «باید که خاک درگه اهل هنر شویم»، تاکید کرد: این شعار به معنای واقعی در صندوق اعتباری هنر اجرا می شود.

سیدمجید پوراحمدی  در عین حال تاکید کرد: بر این باوریم، هنرمند زینت یک مجلس است و از آن مهمتر هنرمندان که خاک مسیر هنر و هنرمندی خورده اند، چراغ راه هستند. 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و این دوره وزارت فرهنگ مبنی بر حمایت همه جانبه از اهالی فرهنگ و هنر، تصریح کرد: عزم و اراده خود را به کار گرفته ایم تا حدممکن در دولت مردمی خدمات این وزارتخانه و صندوق اعتباری هنر را افزایش دهیم.

به گفته وی، به غیر از موضوع خدمات پایه و موضوع  بسته حمایتی که در روزهای آینده و قبل از آغاز سال نو یک یا دو روز مانده به میلاد امام زمان(عج) تقدیم هنرمندان خواهد شد، مبلغ ۵ میلیون تومان نیز تقدیم هنرمندان دارای نشان یک هنری می شود.   

تشریح خدمات و تسهیلات صندوق هنر به اعضا

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه با بیان اینکه در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین بار به دستور دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح جوانه و شمیم اجرایی شد، اظهار داشت: به موجب طرح «شمیم» که به عنوان سومین طرح از طرحهای تقدیمی و حمایتی در قالب طرح ازدواج تعریف شده، هر هنرمندی که از اول مهرماه سال جاری تا پایان ۱۴۰۱ ازدواج کند، مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به اضافه کمک هزینه ۵ میلیون تومانی بلاعوض دریافت خواهد کرد.

پوراحمدی افزود: طرح جوانه هم به عنوان  دیگر طرحهای تقدیمی و حمایتی صندوق اعتباری هنر محسوب می شود که براساس آن هرهنرمندی که عضو این صندوق باشد و از اول مهر ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱ صاحب فرزندی شود؛ تحت عنوان طرح «جوانه» مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات وام با درصد بسیار کم همراه با مبلغ ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهد کرد.

هنرمندان اسفندماه شمع تولد ۱۴۰۰ را فوت کردند/ تاکید بر گسترش خدمات صندوق اعتباری هنر در دولت سیزدهم

کاهش اعتراض اعضا با جایگزینی بیمه تکمیلی جدید

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تشریح دیگر خدمات صندوق اعتباری هنر،گفت: در حوزه بیمه تکمیلی هم کار مهمی که انجام شده تغییر بیمه و جایگزینی بیمه ای بود با تخصص اصلی روی درمان؛ با این کار بیشتر اعتراضات کاهش پیدا کرد به نوعی که از ۷ تا ۸ هزار تماس هفتگی که داریم هفته ای ۱۰ مورد تا نهایت ۲۰ مورد به این بیمه اعتراض می کنند چون این کار با نگاه تکریم و توجه یه هنرمندان انجام شد.

وی تصریح کرد: هدف ما در صندوق اعتباری هنر با توجه به آنچه در دو سال اخیر بر هنرمندان گذشته و این که حوزه فرهنگ و هنر بیشترین آسیب را دیده، شماری پروژه در حوزه اقتصاد هنر آماده کرده ایم که از ابتدای سال آینده یکی یکی فعال خواهد شد.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در ادامه، هدف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارتقای کسب و کارهای هنری  و توجه به توانمند سازی هنرمندان عنوان کرد که در دو سال گذشته بطور جدی بیشترین آسیب را دیده اند.

تاکید بر همراهی هنرمندان پیشکسوت در برگزاری همایش ها

پوراحمدی با بیان اینکه جامعه پیشکسوتان هنرمند در این بخش بسیار می توانند کمک کنند، از برنامه ریزی هایی در بخش آموزش و برگزاری  همایش ها برای استفاده از کمک و همراهی هنرمندان پیشکسوت خبر داد و گفت: حتی برخی از برنامه ها را در خارج از کشور برگزار خواهیم کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روی بخش خرید و فروش آثار و عرضه آثار در سطح بین المللی برنامه ریزی شده و حضور و نظر پیشکسوتان در این حوزه بسیار حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک بتوانیم این پروژه‌ها راعملیاتی کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: موضوع سوم بحث مالیات بر هنرمندان است که لازم دانستم در جمع شما هم مطرح کنم. من حتما باز پیگیر این هستم همه در مجموعه وزارت ارشاد دنبال آن هستیم تا این مساله به نتیجه نهایی برسد. چون شنیدم مباحثی در اطراف در این باره مطرح می شود. 

۹۰ هزار نفر عضو صندوق اعتباری هنر شدند

پوراحمدی همچنین با بیان اینکه در صندوق اعتباری هنر به عنوان دستگاهی که بیشترین ارتباط را با هنرمندان در سراسر کشور داریم می توانیم تشخیص دهیم که وضعیت هنرمندان کشور به چه صورت است بخش عظیمی از اعضای ما در بسیاری از نیازهای معیشت خود دچار مشکل هستند، از سقف اعضای این صندوق  به مرز ۹۰ هزار عضو خبر دادو گفت: بیش از ۶۷ درصد آنها در شهرستان های مختلف و ۳۳ درصد در تهران ساکن هستند.

 مدیر عامل صندوق اعتباری هنر افزود: بیش از ۴۵ هزار نفر از این افراد بیمه و یارانه بگیر هستند، ۶۰ درصد از سهم بیمه آنها توسط دولت پرداخت می شود و کسانی هستند که همان حداقلی که باید بپردازند توان پرداختش را ندارند. 
پوراحمدی گفت: هنرمندان یک قشر مرجع فرهیخته هستند که در حوزه درآمد و اشتغال در حداقل ممکن هستند وقتی دولت مردمی شعار می دهد که من می خواهم حمایت کنم و ایران قوی داشته باشیم ایران قوی از هنرمندان و مردم قوی تشکیل می شود وقتی قشر و جامعه ای آسیب دیده وظیفه دولت است که از آنها حمایت کند. 

قدردانی از مجلس شورای اسلامی بابت حذف مالیات از هنرمندان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: دولت اکنون به این تشخیص رسیده که مالیات گرفتن از هنرمندان نباید در بودجه سال آینده لحاظ شود؛ حتی خود هنرمندان باید وارد عرصه شده و در این باره بحث کنند. در اینجا لازم است از اقدامات مجلس شورای اسلامی که تشخیص دادند این بخش مالیات از هنرمندان را از بودجه ۱۴۰۱ حذف کنند تشکر و قدردانی می کنم.

هنرمندان اسفندماه شمع تولد ۱۴۰۰ را فوت کردند/ تاکید بر گسترش خدمات صندوق اعتباری هنر در دولت سیزدهم

سوسن اصلانی، محمدحسن داورزنی، مهدی منعم حق دوست، سیاوش طهمورث، احمد عربانی، رشید وطن دوست، رحیمعلی زریان، رضا گرجی، ذبیح الله احمدی، طه بهبهانی، مهدی شمس نیکنام،  نادر رجب‌پور،  عزت الله رمضانی فر، حسین رحیم خانی، ناصر جواهرپور، مهربانو توفیق، جلیل فرجاد، علی فریدونی، محمود نادعلی، سعید شریفی، احمد عزیز در این مراسم حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.