×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
وزیر فرهنگ: به خبرنگارانی صادق، شجاع‌ و دوراندیش نیاز داریم

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی روز خبرنگار را به تمام اهالی خبر و به ویژه خبرنگاران آگاه و سرافراز ایران اسلامی تبریک گفت.

در این پیام آمده است: هر حادثه که پدید می‌آید و هر فضای جدیدی که ساخته می‌شود، ابعاد تازه‌ای از اهمیت خبر و خبررسانی بر ما آشکار می‌شود. از تحولات علمی و اقتصادی و اجتماعی گرفته تا رویدادهای نظامی و سیاسی، همه نیاز به یک خبرنگار و خبررسان دارند که جامعه و جهان را آگاه کنند چه اگر این کار نشود، گویا که رخ نداده‌اند. 

در روزگاری که اخبار دروغین و جعلی با سامانه‌های ماشینی تکثیر شده و به وفور منتشر می‌شوند، بیش از هر زمان نیاز به خبرنگارانی صادق، شجاع‌ و دوراندیش داریم که با تکیه بر بصیرت روییده در میان «زمینِ تجربه‌ها» و «آسمانِ فرهنگ»، اصل خبر را کشف کرده تا به جامعه و جهان برساند. چنین خبرنگاری یک مهره در ماشین خبر نیست، او هم ماهیت خبر را می‌شناسد و اصالت آن را تأیید می‌کند و هم دنیای مخاطب و نیازها و پیامدهای آن را با تمام وجود حس می‌کند. خبرنگار، علاوه بر آن که به هر دو سویه عرصه رویدادها و جامعه آگاهی دارد، در هر لحظه، به نقش مؤثر و جایگاه رفیع خودش هم در این میانه وقوف دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در چنین شرایطی است که مرز میان صداقت فعال و شجاعت انسانی برداشته می‌شود و خبرنگاری سر برمی‌آورد که می‌تواند طرحی نو دراندازد و جهانی را از نو بسازد.

متأسفانه شرایط به گونه‌ای است که در هر حادثه بهترین و آگاه‌ترین انسان‌های ما مجبور می‌شوند که جان خود را دستمایه گزارش و خبر کنند. به روان همه آن‌ها و به خصوص به روان شهدای اخیر عرصه خبر در میدان مبارزه انسان‌ها با ویروس کرونا درود می‌فرستیم و از خدای بزرگ می‌خواهیم به همه ما توفیق شنیدن سخن حق عطا کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.