×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پازوکی: نمیخواهم از افزایش قیمت دفاع کنم اما تولیدکننده مواد اولیه را در اسفند خریده!

به گزارش تجارت گردان به نقل از قدس آنلاین ،اکبر پازوکی اظهار داشت: اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی چند مولفه مهم برای درخواست افزایش قیمت مطرح کردند از جمله: حقوق کارگر، بیمه تامین اجتماعی، مالیات و نرخ مواد اولیه که قیمت نهایی کالا را تشکیل می‌دهد که آن هم بستگی به میزان ارزبری کالا دارد.

وی افزود: ارزبری‌ یک کالا ۳۰درصد مثل یخچال و لباسشویی و کالای دیگر ۷۰درصد است مثل تلویزیون. بر اساس این مولفه‌ها سازمان حمایت به ما قیمت میدهد.

پازوکی صنعت لوازم خانگی را با خودروسازی مقایسه کرد و گفت: همچنان که خودرو با ۷۰ تا ۵۰درصد قطعات تولید داخل، مجوز افزایش قیمت گرفت، تولیدکنندگان لوازم خانگی هم میتوانند درخواست افزایش قیمت داشته باشند.

پازوکی در پاسخ به این سوال که چرا با پایین آمدن قیمت دلار قیمت لوازم خانگی بالا می‌رود، گفت: باید بگویم تولیدکننده مواد اولیه مورد نیازش را برای چندماه خرید میکند و تاثیر کاهش قیمت کوتاه‌مدت دلار بر تولید آن هم هنگامی که از ابتدای سال قیمت همه چیز از جمله مواد اولیه، بیمه، مالیات و دستمزد کارگران افزایش داشته بر تولید چقدر است و چگونه باید لحاظ شود؟ آیا تداوم کاهش قیمت دلار چند به یک ماه رسیده؟

وی ادامه داد: البته از افزایش قیمت لوازم خانگی نمی‌خواهم دفاع کنم. تولیدکننده برای تولید امروز از اسفندماه خرید کرده و تا مواد اولیه بار کشتی شود و بیاید چند ماه طول میکشد کما اینکه هزینه دور زدن تحریم بر قیمت نهایی کالا به شدت تاثیرگذار است.

پازوکی افزود: از سوی دیگر قدرت مردم پایین ‌آمده و به تبع آن نقدینگی و قدرت خرید ما پایین می‌آید. هیچ فروشنده‌ای کالایی که با دلار ۲۵تومان دستش میرسد را با دلار ۲۰تومان نمی‌فروشد چون نمی‌تواند با دلار ۲۵تومان جایگزین کند. مثلا نقدینگی یک فروشگاه در سال۹۶ با دلار ۳۴۰۰بالغ بر ۱۰۰میلیون تومان بوده؛ آن زمان یک ساید ایرانی ۱.۵میلیون تومان، یک ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک ایرانی ۲۶۰هزار تومان، ال ای دی ۶۰۰ تا ۳میلیون تومان و لباسشویی بوش ۲۳۰۰ قیمت داشته، امروز بعد از ۴سال با ۱۰۰میلیون تومان چه کالایی به او میدهند؟ همان ساید ایرانی ۳۰میلیون تومان و لباسشویی ایرانی ۷میلیون تومان شده است. در حالی که دولت میتوانست با دراختیار قراردادن ورق فولادی و مواد پتروشیمی و رنگ که تولید داخل است تولید لوازم خانگی را برای تولیدکننده و در نهایت برای مصرف‌کننده ایرانی به صرفه‌تر کند تا بازار لوازم خانگی هم به این اندازه دچار رکود نشود. از آن گذشته مگر دولت به تولیدکننده به اندازه تمام نیازش ورق میدهد؟ تولیکننده ناچار است بقیه ورق مورد نیازش را از بازار آزاد تهیه کند.

پازوکی در ادامه با بیان اینکه لوازم خانگی یک سال است از نرخ‌گذاری بیرون آمده تصریح کرد: با این حال در این شرایط هم دارد به مردم اجحاف میشود و ما خودمان هم این قیمتها را قبول نداریم. تولید و قیمت‌گذاری را رها کرده‌اند و فکر میکنند قیمت‌گذاری و نظارت را باید از مغازه‌دار شروع کنند در حالی که مغازه‌دار، تولیدکننده و واردکننده نیست.

وی ادامه داد: تا زمانیکه صادرات نداشته باشیم و برای داخل تولید کنیم تولیدمان به درد نمی‌خورد. به عنوان مثال الان در جهان پنکه بدون پره تولید می‌شود ولی هنوز تولیدکنندگان ما پنکه با پره تولید میکنند. آنها با شرکتهای دانش‌بنیان قرارداد می‌بندند و آخرین تکنولوژی روز دنیا را کنار آن می‌گذارند و با پول و سرمایه کالایی تولید میکنند که به تمام جهان صادر میشود.

پازوکی با بیان اینکه اگر این کار به نفع تولیدکنندگان داخل نیست به دلیل این است که نقشه راه ندارند و افزود: وقتی وزارت صمت به ۲۲۰۰کارخانه تولید اجاق گاز مجوز داده، چگونه تولیدکننده برایش صرف کند با دانش‌بنیان‌ها قرارداد ببندد؟ ایتالیا با آن عظمتش در عرصه تولید لوازم خانگی، تنها ۲کارخانه تولید اجاق گاز دارد و به همه جهان هم صادر می‌کند. اما در ایران تولید فقط برای تولیدکننده سودآور است و فکری برای صادرات نشده است؟ همه تولیدات هم یک شکل و یک مدل است و قطعه‌سازی و قالب‌سازی انجام نمی‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.