×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
پایداری شبکه گاز در عبور از موج سرما

به گزارش تجارت گردان ، «حسن منتظر تربتی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به این‌که تولید گاز در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است، ادامه داد: با این حال در مصرف نیز افزایش به ثبت رسیده و از ابتدای امسال تاکنون مصرف گاز ۱۱ میلیارد متر مکعب بیشتر شده است.  
وی افزود: مصرف گاز در بخش خانگی در روزهای سرد تا ۶۵ میلون متر مکعب در روز، افزایش یافت.  
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: موضوع کمبود گاز ناشی از مصرف بیش از برنامه تعیین شده بوده و این افزایش مصرف هم در بخش نیروگاهی و هم در بخش خانگی به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاده است.  
وی با بیان اینکه این کمبود ناشی از کمبود تولید نیست، اضافه کرد: برنامه موازنه ما تغییر یافته است و در بخش‌های دیگر محدودیت‌هایی اعمال کردیم.
تربتی با بیان این‌که مطابق برنامه‌ای که بین وزارت نفت و نیرو تدوین شده، قرار بود مصارف سوخت معادل در نیروگاه‌ها معادل ۱۸۰ میلیون مترمکعب در روز باشد، افزود: با این حال میزان مصرف در نیروگاه ها به ۱۹۳ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد، اما با هماهنگی‌ها این رقم اکنون به عدد برنامه ریزی‌شده رسیده است.
وی ادامه داد: میانگین افزایش مصرف گاز در بخش خانگی ۵۵ میلیون متر مکعب در روز است.  
معاون وزیر نفت در امور گاز تاکید کرد: در بهینه سازی مصرف، اصلاح موتورخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین باید تعویض بخاری‌ها و رعایت مبحث ۱۹ در ساخت و سازها مورد توجه باشد.  
وی با اشاره به این‌که موضوع بهینه‌سازی هم صنعتی و هم فرهنگی است، افزود: با انجام بهینه‌سازی موتورخانه ها ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جویی در مصرف موتور خانه‌ها ایجاد می‌شود. تعویض بخاری ها نیز ظرفیت حدود ۲۵ درصد کاهش مصرف را دارد.
تربتی گفت: ظرفیت خوبی در بحث بهینه‌سازی در بخش خانگی و صنعتی داریم.
وی ادامه داد: تلاش این است تا موضوع بهینه‌سازی را جدی‌تر دنبال کنیم و از شرکت های استارتاپ هم دعوت کردیم تا در این عرصه وارد شوند.  
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: پیش‌بینی این بود که در روزهای اخیر مصرف بخش خانگی به ۶۵۰ میلون متر مکعب در روز برسد با این حال از موج سرما عبور کردیم و مشکلی برای پایداری شبکه رخ نداد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.