×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پتانسیل‌های توسعه منطقه آزاد اروند در جنوب غربی ایران

به گزارش تجارت گردان ،دکتر زارعی طی نشست خبری در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه، شامل بنادر خرمشهر و آبادان و همچنین فرودگاه بین‌المللی آبادان، منطقه آزاد اروند نقش مهمی در تجارت و صنعت کشور ایفا می‌کند. اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان نیز با بیش از ۱۰۰ سال قدمت، به همراه بزرگترین سایت صنعتی کشور با بیش از ۹,۲۰۰ هکتار وجود دارند که حدود ۲۳۷ کارخانه مختلف در آن فعال هستند.

اهمیت مرز شلمچه به عنوان یک مرز استراتژیک
وی همچنین به اهمیت مرز شلمچه به عنوان یک مرز استراتژیک اشاره کرد و گفت : این مرز به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری با عراق، به ویژه شهر بصره، عمل می‌کند؛ گفتنی است ، فاصله خرمشهر تا بصره تنها ۲۰ دقیقه است، که این امر مزیت بزرگی برای مبادلات تجاری و اقتصادی با عراق فراهم می‌آورد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد : در سال گذشته، منطقه آزاد اروند بیش از ۸۴۰ میلیون دلار صادرات داشته است که بیش از ۲۲۰ میلیون دلار آن مربوط به تولیدات داخلی بوده است. در حال حاضر نیز با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتظار می‌رود که امسال این رقم به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
دکتر زارعی در ادامه از تلاش‌های همکاران خود در منطقه آزاد اروند تقدیر کرد و گفت : این منطقه در ارزیابی‌های اخیر، بین مناطق آزاد فعال کشور، رتبه اول را کسب کرده است. این موفقیت نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه منطقه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تولید است.
وی همچنین از دستاوردهای قابل توجه این منطقه در زمینه تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و تولید خبر داد و اعلام کرد : با تلاش‌های انجام شده، منطقه آزاد اروند توانسته است بر اساس شاخص‌های بانک جهانی، رتبه نخست را در زمینه سهولت فعالیت‌های کسب و کار به دست آورد.

هدف‌گذاری‌های دقیق برای رفع موانع تولید
به گفته دکتر زارعی، سازمان منطقه آزاد اروند با هدف‌گذاری‌های دقیق و رفع موانع تولید، امسال شاهد افزایش قابل توجه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بوده است. این منطقه موفق شده ۱۳۶ بسته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف تعریف کند که همگی پس از انجام مطالعات و صدور مجوزهای لازم، در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت : در سال گذشته، منطقه آزاد اروند با استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران مواجه شده و بیش از ۵۲ همت تقاضای سرمایه‌گذاری دریافت کرده است. از این تعداد، ۳۲ همت مجوز دریافت کرده و تاکنون ۲۷ همت از پروژه‌های مربوطه وارد فاز اجرایی شده‌اند.

تمرکز ویژه منطقه آزاد اروند بر توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری
وی در پایان این نشست خبری تصریح کرد : علاوه بر این، سازمان منطقه آزاد اروند بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان را به فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی اختصاص داده که نسبت به سال‌های گذشته رکوردی جدید محسوب می‌شود. این تلاش‌ها نشان‌دهنده تمرکز ویژه منطقه بر توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری است که انتظار می‌رود به زودی به نتایج مثبتی منجر شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.