×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

 به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «سید احسان خاندوزی» در سومین دیدار با نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دو نشستی که پیش از این برگزار شد، بنا بود چند موضوع از هر سه استان را در دستور کار فوری قرار دهید تا با پیگیری موضوعات، کارهای هر سه استان پیشرفت کند.

وی بی‌انضباطی مالی دولت و بی‌انضباطی بانک‌ها را دو عامل انباشت نقدینگی در سال‌های اخیر خواند و گفت: بی‌انضباطی مالی دولت با ایجاد مخارج بدون داشتن درآمد سبب استقراض دولت و انباشت نقدینگی و در نهایت ایجاد مشکلاتی شده که در حال حاضر وجود دارد.

وزیر اقتصاد به حداقل رساندن هزینه‌های دولت را نخستین گام دولت سیزدهم برای مهار رشد نقدینگی برشمرد و با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل ترازنامه بانک‌ها، تصریح کرد: به بانک‌ها ابلاغ شد که دیگر نمی‌توانند مانند گذشته تسهیلات بدهند و دیگر نباید به دانه‌درشت‌هایی که تسهیلات میلیاردی دریافت می‌کردند و در نهایت به عنوان ابر بدهکار بانکی معرفی می‌شدند، به هیچ عنوان وام پرداخت شود؛ در عین حال باید دریافتی‌های قبلی‌ها را نیز پس بدهند تا به بخش وام‌های خرد برای پرداخت به مردم اختصاص دهیم .

خاندوزی با اشاره به تامین مالی وام‌های خرد مانند ازدواج و یا فرزندآوری اظهار داشت: در کل سال گذشته ۸۰ همت تسهیلات ازدواج داده شد، اما امسال در ۸ماهه اول سال، ۸۷ همت برای ازدواج پرداخت شده که با آمار بانک مرکزی مشخص است. در ۸ماهه اول بیشتر از کل سال گذشته تسهیلات خرد پرداخت شده که اگر این ۴ ماه آخر نیز اضافه شود عدد قابل توجهی به دست می‌آید.

وی در پاسخ به مطالبات مطرح شده در خصوص اقاله نیز تاکید کرد: بانک‌ها باید واحد تجاری یا مسکونی مردم را پس از تسویه برگردانند تا بتوانند از آن استفاده کنند. در جلسه قبل نیز مکاتبه رسمی با شورای پول و اعتبار داشته و متنی را پیشنهاد کردیم که جایگزین مصوبه قبلی کنند و پیگیری می‌کنیم تا این موضوع به سرانجام برسد چرا که این خبر خوبی برای مردم است.

وزیر اقتصاد همچنین در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی برای پروژه‌ها نیز، از نمایندگان خواست پروژه‌هایی را که برای سرمایه‌گذار خارجی جذاب باشد اعلام کنند تا سازمان سرمایه گذاری با یک زمان بندی مشخص مکلف به پیدا کردن سرمایه گذار خارجی شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.