×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پیوند «دانشگاه و صنعت» در نشست حرکت به سمت استفاده از فناوری نوین انرژی

به گزارش تجارت گردان به نقل از ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، چالش‌ها و فرصت‌های حرکت به سمت استفاده از فناوری نوین انرژی در نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش بررسی شد و پیوند «دانشگاه و صنعت» مستحکم شد.
حسین افشین، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی آب و محیط‌زیست دانشگاه شریف به‌عنوان نخستین سخنران این نشست تخصصی با بیان اینکه جهان دستخوش دگرگونی عمیقی در رویکرد خود به انرژی است، اظهار داشت: همان‌طور که با پیامدهای تغییرات اقلیم مواجه هستیم، جهان به دنبال انتقال به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر است. این انتقال تنها تحت‌تأثیر پذیرش فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر است.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی که برخاسته از نفت و گاز است، نقش اساسی در شکل‌دهی دنیای مدرن دارد، افزود: در حال حاضر پتروشیمی به‌صورت عمیق در زندگی روزمره رسوخ کرده و تنوع محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد این صنعت نقش مهمی در آینده جهان دارد.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی آب و محیط‌زیست دانشگاه شریف نقش پتروشیمی‌ها در روند آینده انرژی را پیچیده و چندوجهی دانست و با تأکید بر اینکه نقش پتروشیمی در روند آینده انرژی بدون چالش و فرصت نیست، تصریح کرد: اثرات زیست‌محیطی، مدیریت منابع، تأثیر اقتصادی، نوآوری فناورانه و سیاست‌گذاری و مقررات مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پتروشیمی در آینده انرژی است.

افشین با بیان اینکه امروز ۱۴ درصد نفت جهان و ۸ درصد تقاضای جهانی گاز سهم پتروشیمی‌هاست و پتروشیمی‌ها بیش از سایر محرک‌ها تقاضای نفت رشد می‌کنند، ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ اثرات زیست‌محیطی تحت سناریوی فناوری پاک در سراسر جهان کاهش می‌یابد از جمله آلاینده‌های CO2، هوا و آب.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سناریوی CTS، در سال ۲۰۵۰ افزایش محصولات اصلی پتروشیمی تقریباً ۷۰ میلیون تن کمتر از سناریوی RTS است، بیان کرد: در نتیجه میزان افزایش تقاضا برای خوراک نیز در این سناریو ۵ درصد در سال ۲۰۳۰ و ۱۳ درصد در ۲۰۵۰ کمتر خواهد بود.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی آب و محیط‌زیست دانشگاه شریف، افزود: بر اساس سناریوی CTS، میزان رشد تقاضای محصولات اصلی پتروشیمی تا سال ۲۰۳۰ برابر ۳۰ درصد و تا سال ۲۰۵۰ برابر ۴۰ درصد خواهد بود (نزدیک به ۴ و ۱۳ درصد کمتر از پیش‌بینی RTS) و اصلی‌ترین دلیل این کاهش تقاضا افزایش بازیافت پلاستیک خواهد بود.

افشین در سخن پایانی خطاب به مدیران بالادست پتروشیمی بیان کرد: به‌جای اینکه دنبال سیستم‌ها باشید، نقشه راه و سیاست کلی پتروشیمی‌ها را رسم کنید، چون جهان به سمتی می‌رود که محیط‌زیست خط‌قرمز می‌شود و آن موقع نمی‌شود با لابی کاری انجام داد.

تبیین پروژه‌های پردیس انرژی پژوهشگاه صنعت نفت

جابر نشاطی، مسئول پردیس انرژی پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان دومین سخنران این نشست با اشاره به اینکه پردیس انرژی پژوهشگاه صنعت نفت شامل پژوهشکده حفاظت صنعتی، مرکز پژوهش تجزیه و ارزیابی مواد، پژوهشکده بهینه‌سازی و توسعه فناوری‌های انرژی و پژوهشکده محیط‌زیست و بیوتکنولوژی است، اظهار داشت: این پژوهشکده طرح‌های و پروژه‌های مختلفی را در صنعت نفت انجام داده و در دست اقدام دارند.

وی از پروژه بهبود عملکرد کوره‌های الفین شرکت پلیمرآریاساسول به‌عنوان یکی از این پروژه‌ها نام برد و با بیان اینکه این پروژه در سال ۱۳۹۹ آغاز و در سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده، افزود: همچنین قرارداد تدوین برنامه استراتژیک مدیریت کربن در صنایع پتروشیمی (ممیزی و مدیریت کرین همه پتروشیمی‌ها کشور در سطح تدوین استراتژی، برای کاهش میزان انتشار تا سال ۲۰۳۵) در ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰ امضا و ۲۷ خردادماه ۱۴۰۲ به پایان رسیده است.

مسئول پردیس انرژی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه به تشریح جزئیات سایر پروژه‌های این پردیس پرداخت و اعلام کرد: اجرای این پروژه‌ها صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی به همراه خواهد داشت.

تبیین شبیه‌سازی و بهینه‌سازی فرایندهای تراکمی

کریم مظاهری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریف دیگر سخنران نشست تخصصی «بررسی چالش‌های و فرصت‌های حرکت به سمت استفاده از فناوری نوین انرژی» شبیه‌سازی و بهینه‌سازی فرایندهای تراکمی را در برخی از پتروشیمی‌ها از جمله پتروشیمی اروند و نوری به‌صورت علمی تبیین کرد و گفت: توسعه نرم‌افزارهای دستیار بهره‌بردار برای بررسی کمی سناریوهای فرایندی یک ضرورت است.وی بر توانمندی شناسایی و شبیه‌سازی چالش‌ها و مشکلات در فرایندهای تراکمی تأکید کرد و افزود: استفاده از داده کاوی و هوش مصنوعی در توسعه مدل، امکان اصلاح و بهینه‌سازی الگوریتمی کنترلی و امکان توسعه سخت‌افزارهای کنترلی را نباید از نظر دور داشت و در واقعیک اصل است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریف توانمندی دانشجویان و اساتید این دانشگاه را در بخش‌های مختلف از جمله صنعت نفت بالا بیان کرد: امید می‌رود به‌درستی از ظرفیت این دانشجویان در صنعت نفت استفاده شود و با اعتماد به اساتید و دانشجویان این دانشگاه مشکلات این صنعت حل شود.

بومی‌سازی طـراحـی توربین‌هــای بخــار

سید کامبیزعبداله، مدیر پژوهش و فناوری شرکت پیشران پارت پایا به‌عنوان چهارمین سخنران این نشست، شروع سخنانش را با معرفی این شرکت آغاز کرد و گفت: شرکت پیشران پارت پایا باهدف بومی‌سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات دوار با فناوری بالا در سال ۱۳۹۶ تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه این شرکت همواره در تلاش است باتکیه‌بر دانش فنی و بومی شـده، طـراحـی توربین‌هــای بخــار را بـا کیفیتی منطبـق بــر استانداردهای جهـانی تولیـد کند، افزود: همچنین این شرکت تلاش می‌کند در زمینـه تعمیرات و نگهداری ماشیـن‌آلات دوار سهمی از بازار جهانـی را به خود اختصاص دهد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت پیشران پارت پایا با بیان اینکه طراحی و ساخت توربین بخار شامل مراحل عملیاتی متعدد است، تصریح کرد: این مراحل شامل طراحی و شبیه‌سازی، فلزکاری پیشرفته و تبدیل آلیاژهای فولادی با عیار بالا به قطعات دقیق با استفاده از فناوری‌های روز دنیا تشکیل شده‌اند.

عبدالله به بررسی کاربردهای توربین بخار در صنایع پتروشیمی پرداخت و اظهار کرد: توصیه می‌شود اگر افت فشار شیر حداقل برابر با ۷ بار است به طور موازی با شیر فشارشکن از توربین بخار استفاده شود.

وی استفاده از توربین‌های بخار برای تجهیزات دوار، طراحی و مهندسی و ساخت توربین‌های بخار API611، طراحی و ساخت قطعات یدکی توربین و پمپ، خدمات و تأمین قطعات ماشین‌آلات دوار، تعمیرات و اورهال توربین بخار، ارائه خدمات مهندسی و مشاوره‌ای در زمینه تجهیزات دوار و … را به‌عنوان برخی از خدمات ارائه شده از سوی این شرکت نام برد.

۳۵ درصد نیروگاه‌های جهان، تجدیدپذیرند

عزیزی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان صافات انرژی یزد نیز در این نشست به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از فناوری‌های نوین در تولید انرژی برق پرداخت و گفت: ۳۵ درصد نیروگاه‌های جهان، نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند و دنیا به این سمت در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه شرکت صافات انرژی یزد به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان با مشارکت جمعی از مدیران و متخصصان صنعت برق تشکیل شده است، اظهار داشت: این شرکت هم اکنون یکی از پیمانکاران صاحب صلاحیت نگهداری و تعمیرات واحدهای گازی در کشور است.

نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌های و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.