×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
پیگیری افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای پرستاران شرکتی‌/ ارائه خدمات مشاوه‌ای به پرستاران

تجارت گردان | پیگیری افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای پرستاران شرکتی‌/ ارائه خدمات مشاوه‌ای به پرستاران

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایسنا، دکتر مریم حضرتی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران ضمن تشکر از اصحاب رسانه در اطلاع رسانی دقیق‌، گفت: سال ۲۰۲۰ تحت عنوان “پرستاری و ماما” با هدف نشان دادن نقش دقیق پرستاران در خط سلامت جامعه نام گذاری شده است. 

وی در خصوص اهم اقدامات معاونت پرستاری در بحران کرونا، ادامه داد: ۶۵ درصد نیروهای پرستاری ما یعنی ۸۰ هزار و ۸۵۶ پرستار در مراقبت مستقیم از بیمارن کرونایی هستند. ۱۴۲ هزار و ۹۰۵ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌ها توسط پرستاران مراقبت شدند. همچنین ۴۰۵ مرکز مشاوره مراقبت در منزل در این بحران در حال فعالیت بودند. از طرفی ۳۰۵۴ نفر داوطلب گروه پرستاری به شکل داوطلبانه مشارکت داشتند. در این میان ۴۴۵۶ پرستار خارج از روال اداری جذب شده و مجوز استخدام برای ۳۰۰۰ نفر نیروی سلامت به وزارت بهداشت داده شده است که منتظر اعلام نظر سازمان برنامه  و بودجه برای استخدام‌ها هستیم.

وی با اشاره به اقدامات پرستاران در حوزه ارائه خدمات مشاوره‌ای، افزود: پرستاران حضور فعالی برای ارائه مشاوره در سامانه ۴۰۳۰ و ۱۹۰ داشتند. 

حضرتی ادامه داد: پیشنهاد تبدیل وضعیت پرستاران و رایزنی و مکاتبه با مراجع ذی صلاح آغاز شده است و از سوی دیگر به دنبال ثبت اسامی شهدای پرستاری نیز هستیم. پرستاران در بحران کرونا با تمام ظرفیت‌های خود فعالیت کردند. در این میان حفظ ایمنی کادر پرستاری و اطمینان از عدم به کارگیری پرستاران پر مخاطره در بخش‌های کرونایی از اولویت‌های معاونت پرستاری بوده است.

وی افزود: به دنبال ابلاغ استانداردهای خدمتی و تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل هستیم به شکلی که امیدواریم با ابلاغ آن مردم بتوانند خدمات پرستاری در منزل را با پوشش بیمه‌ای دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص افزایش ۵۰ درصد حقوق در فصل مشترک آیین‌نامه اداری استخدامی برای کادر بهداشت و درمان، اظهار کرد: پرستاران نیز مانند سایر اعضای نظام سلامت شامل این میزان افزایش حقوق شدند و بر اساس حکم کارگزینی اقدامات برای آنان نیز انجام می‌شود. البته، پرستاران شرکتی فعلا مشمول این موضوع نشدند که به دنبال پیگیری آن هستیم و امیدواریم بعد از تصویب در شورای عالی کار از این افزایش حقوق بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص میزان پاداش در نظر گرفته شده برای پرستاران که در مواردی مبلغ آن موجب رنجش خاطر پرستاران شده بود، گفت: مبالغی که به عنوان پاداش در نظر گرفته شده بود به بیمارستان‌ها ارائه شد و تخصیص آن با بیمارستان‌ها بود البته مشکل جدی پیش نیامده است اما پرستاران می‌توانند موارد گلایه‌های خود را با بیمارستان‌ها در میان بگذارند؛ میزان پاداش ابلاغی متفاوت بوده و در برخی محل‌ها بسیار مطلوب گزارش شده است.

حضرتی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره تعدیل نیروی پرستاری در بخش خصوصی،‌ تصریح کرد: پرستاران فعال ما در بحران کرونا باید تقدیر شوند اما تاکنون مراجعه‌ی مشخصی از پرستاران به معاونت نداشتیم با این حال از سازمان نظام پرستاری درخواست کردیم اسامی پرستاران تعدیل شده از بیمارستان‌های خصوصی را به ما اعلام کنند.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای قرارداری در حوزه مامایی که در تماس با بیماران کرونایی بودند، اظهار کرد: طی نامه‌ای از معاونت توسعه وزارتخانه درخواست تبدیل وضعیت پرستاران و ماماهایی که مستقیما با بیماران کرونایی در ارتباط بودند را مطرح کردیم که انتظار می‌رود با این درخواست موافقت شود.

حضرتی در پاسخ به سوالی درباره افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران گفت: در تحقیقی که معاونت فرهنگی وزارت بهداشت انجام داده، افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران مشخص شده است اما مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده بلکه مهم ترین علت مشاهده مرگ بیماران جلوی چشم آنها بوده است. البته در بیمارستان های زیادی مراکز مشاوره برای این پرستاران ایجاد شده و مشاوره روانی با همکاری متخصصان روانشناسی و روانپزشکی  برای این افراد انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر کمبود نیروی پرستاری، تصریح کرد: براساس آخرین مطالعات صورت گرفته در سازمان بهداشت جهانی در کل جهان از یک سو کمبود نیروی پرستاری و از سوی دیگر وجود نیروی بیکار دیده می‌شود و تنها مخصوص کشور ما نیست اما در ایران نیروی بیکار زیاد نیستند و ما از آنها دعوت به کار کرده‌ایم. درخصوص تعدیل نیرو هم به هیچ عنوان این عمل را پسندیده نمی‌دانیم و موافق تعدیل نیرو آنهم در شرایط کنونی نیستیم. پرستارانی که از اسفند ۹۸ تعدیل شدند می‌توانند به سازمان نظام پرستاری یا به معاونت پرستاری مراجعه کرده و موضوع را با ما در میان بگذارند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تامین تجهیزات حفاظتی برای پرستاران،‌ گفت: اصول مراقبت از بیمار عفونی استانداردهای خاص خود را دارد،‌ در زمانی که پرستار در تماس مستقیم با ذرات و قطرات تنفسی بیمار قرار می‌گیرد باید لباس سر تا سری یا سایر تجهیزات حفاظت فردی مجهز شود اما برخی اوقات لازم نیست حتما پرستار یه ماسک n۹۵  مجهز شود؛ بررسی این موضوع وابسته به سطوح مختلف ارائه خدمت است و اگر جایی لازم بوده که پرستار لباس حفاظتی کامل داشته باشد اما در اختیارش قرار نگرفته یک خطا رخ داده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد سه سامانه در سایت این معاونت، ادامه داد: یکی از سامانه‌ها در خصوص شکایت پرستاران و تماس مستقیم آنها با معاونت پرستاری بود که تمام موارد بررسی شده و پاسخ داده شده است.

وی درباره پرداخت معوقات پرستاران گفت: معوقات پرستاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف متفاوت است. در برخی دانشگاه‌ها پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران به روز شده است اما در برخی دیگر معوقات بین ۴ تا ۱۲ ماه وجود دارد که پیگیر پرداخت آن هستیم.

حضرتی درباره به کارگیری پرستاران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها گفت: به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم، هر پرستاری که از طریق تست یا آزمایش به طور قطعی به کرونا مبتلا شده باشد از چرخه خدمت خارج شده و بعد از منفی شدن تست به کار بازگشته است و پرستاران با توجه به آگاهی که از بیماری دارند خودشان اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره اجبار پرستاران برای حضور در محل کار، گرفت: شاید یک درصد پرستاران ترک کار کرده باشند و ۹۹ درصد پرستاران استخدام شده طبق قانون سر کار خود حاضر بوده‌اند و هیچ تهدید و اجباری برای حضور پرستاران در محل کار وجود نداشته است؛ ضمن اینکه پرستارانی که مشکلاتی از جمله سابقه بیماری داشته یا پرمخاطره بودند سیستم ایمنی پایین داشتند و … از سیستم مراقبت از بیماران کرونا خارج شدند. ترک خدمت یک درصد نیروها از محل کار در بحران کرونا نیز مختص پرستاران نبوده و در گروه‌های دیگر هم بوده است که مطابق قانون رسیدگی می شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره تعداد پرستاران مبتلا به کرونا و افرادی که در این میان جان خود را از دست دادند، گفت: در مورد شهدای خدمت و تعداد مبتلایان شاخص‌های لازم از طریق مرکز بازرسی وزارت بهداشت دنبال می‌شود و بعد از مشخص شدن آمار را اعلام می‌کنیم. اکنون آماری از پرستارانی که به علت کرونا جان باخته‌اند نداریم. 

وی با تاکید بر اینکه قبل از شروع کرونا پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و فهرستی از اقلام مورد نیاز تهیه و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است،‌ افزود: برای ارائه خدمت مناسب به مردم از تمام ظرفیت پرستاری کشور اعم از دانشجویان، کادر پرستاری و حتی افراد بازنشسته که امکان خدمت داشتند استفاده شده است و البته استانداردهای حفاظتی و ایمنی پرستاران نیز رعایت شده است تا پرستاران در مخاطره قرار نگیرند.

وی درباره آمار استخدام پرستاران در بیمارستان‌های دولتی گفت: تاکنون حدود ۴۵۰۰ پرستاران استخدام شده اند که با توجه به بحران کرونا بدون مراحل گزینش و اداری جذب شدند اما بررسی‌های لازم از نظر داشتن صلاحیت بعدا انجام می‌شود. دستور وزارت بهداشت این است که پرستاران حمایت شوند. سامانه هایی برای جمع آوری اطلاعات فعالیت پرستاران ایجاد شده است. برای تشویقی به پرستاران چندین پیشنهاد مختلف به عنوان معوقه اضافه کاری و به صورت تشویقی به ستاد ملی مقابله با کرونا داده‌ایم که منتظر ابلاغ آن هستیم اما برای کارانه مجزا برای تشویقی در بیمارستان‌ها اینگونه بود که مبلغی از سوی معاونت توسعه به بیمارستان‌ها تزریق شد که معیار هر بیمارستان برای پرداخت‌ها تفاوت‌هایی داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.