×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
چرا قیمت مصرف گاز واقعی نیست؟

به گزارش خبرنگار مهر مدیریت مصرف انرژی مساله بسیار مهمی است که می‌تواند، فرصت‌ها و تهدیدات پیش روی کشور قرارداده و روند سیاست گذاری در حوزه انرژی در کشورهای مختلف دنیا نیز بر ضرورت آن تاکید می‌نماید. از طرفی کاهش شدت مصرف انرژی کشور بعنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست که در دولت یازدهم و دوازدهم به طور کامل مورد غفلت واقع شد.

با آغاز فصل‌های سرد سال نگرانی‌های کمبود گاز به یک دغدغه برای متولیان و مردم تبدیل می‌شود.از این جهت اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز برای کنترل مصرف می‌تواند، کمک قابل توجهی به زیر ساخت‌ها و تغییرالگوی مصرف در کشور شود.

در حال حاضر افراد پرمصرف علاوه بر اخذ یارانه حداکثری اجرای این طرح هزینه مصارف بی‌رویه با قیمت واقعی و در پله‌های بالاتر با قیمت جهانی و حتی بیشر محاسبه می‌شود. به این ترتیب از افزایش شدید قیمت برای مشترکینی که در حد الگو مصرف می‌کنند، پرهیز می‌شود و با کاهش سالانه الگوی مصرف به تدریج شدت مصرف انرژی در کشور کاهش می‌یابد.

در این خصوص، یک نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هزینه‌ای که بابت گاز مصرفی خانوار اخذ می‌شود، قیمت واقعی گاز نیست. باید این قیمت به میزان واقعی خود برسد، البته در حال حاضر باید وضعیت اقتصادی مردم دریک فضای آرام باشد تا بتوانیم این افزایش را عملیاتی کنیم.

محمد جواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر درباره ضرورت اجرای تعرفه گذاری پلکانی مصرف گاز می‌گوید: متأسفانه ما در حوزه گاز و نفت و همچنین محصولات پتروشیمی مصرف بیش از حدی داریم و در آینده حتماً در این زمینه دچار مشکل خواهیم شد. به طور کلی، مصرف گاز باید تابع قوانین و مقررات باشد. اینکه برخی گاز را به دلیل ارزان بودن بی رویه مصرف می‌کنند، درست نیست و باید این روال اصلاح شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هزینه‌ای که بابت گاز مصرفی خانوار اخذ می‌شود، قیمت واقعی گاز نیست. باید این قیمت به میزان واقعی خود برسد البته در حال حاضر باید وضعیت اقتصادی مردم در یک فضای آرام باشد تا بتوانیم این افزایش را عملیاتی کنیم.

عسگری در پاسخ به این سوال که چه اقشاری بیشترین استفاده از گاز را دارند؟ گفت: اقشاری که بیش از حد برایشان قبوض گاز صادر می‌شود و توان پرداخت این هزینه را ندارند، حتماً در مصرف آن صرفه جویی می‌کنند. به طور معمول اقشاری به میزان خیلی زیاد از گاز استفاده می‌کنند که جز طبقات مرفه هستند و برای استفاده‌های لاکچری از گاز استفاده می‌کنند، که این افراد هم خیلی برای هزینه آن نگرانی ندارد زیرا سرمایه لازم را دارند و به دنبال منافع و مصالح خودشان است اما باید در بحث تعرفه‌گذاری پلکانی به مردم عادی توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس توضیح داد: مردم برای گاز هزینه زیادی به نسبت درآمدشان پرداخت نمی‌کنند اما برای برق هزینه بالایی پرداخت می‌کند. در بحث مصرف گاز باید به مرحله‌ای درست مصرف کردن برسیم.

عسگری ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه مصرف گاز خانگی لازم نیست که ما در زمستان‌ها شوفاژ و بخاری را تمام طول روز روشن کنیم. این اقدامات باعث می‌شود که هدر رفت انرژی بالا باشد.

نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: ما دارای یک ظرفیت عظیم گازی هستیم که باید این منابع را برای در اختیار قرار دادن، نسل‌های آینده مدیریت کنیم و برای رسیدن به این هدف باید مصرف ما واقعی باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر گاز کشورهای اروپایی قطع شده و در جنگل‌ها در حال تهیه چوب برای گرم کردن خود در زمستان هستند. باید کاری کنیم که این اتفاقات برای ما نیفتد و بتوانیم گاز خودمان را با قیمت مناسبی فروخته و همچنین استفاده بهینه و مطلوبی از آن داشته باشیم.

عسگری افزود: معتقدم که ما اگر گاز را خوب مصرف و مصرف طبیعی داشته باشیم، حتماً می‌توانیم حرکت رو به رشد خوبی داشته باشیم اما این مردم هستند که باید در راستای فرهنگ سازی حرکت کنند تا اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد. کنترل مصرف گاز در گروه فرهنگ سازی است و اگر این فرهنگ سازی اتفاق بیفتد، خروجی خوبی خواهد داشت.

تعرفه پلیکانی به نفع افراد کم درآمد است

در عین حال، نماینده ی مردم نطنز در خصوص نگرانی‌های موجود در بحث کمبود گاز در فصول سرد گاز به مهر گفت: مسئله‌ی کمبود گاز به ویژه در ایام خاص و فصول سرد سال، باید به گونه‌ای مدیریت و برنامه ریزی شود که مشکل گازرسانی به بخش‌های خانگی و صنایع در شهرها و روستاها حل شود تا هیچ بخشی در زمستان با دغدغه مواجه نباشند.

رحمت اله فیروزی در ادامه در خصوص اجرای طرح تعرفه پلکانی هم برای صرفه جویی و اصلاح الگیو مصرف گاز افزود: تعرفه‌ی پلکانی طرحی است که در آن، بهای گاز برای مشترکین کم مصرف به صورت رایگان و یا یارانه‌ای محاسبه می‌شود، در واقع این رویه‌ی مصرف معمولاً به نفع افراد با کم در آمد جامعه مربوط می‌شود.

وی در ادامه در خصوص روش محاسبه مصرف مشترکین پرمصرف نیز عنوان کرد: همچنین طبق آمار و افراد به دست آمده، مشترکین پرمصرف، غالباً جزو اقشار مرفه جامعه هستند که به دلیل مالکیت خانه‌های ویلایی و بزرگ، استخردار و…مصرف بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه دارند، طبق دهک بندی‌های موجود در این طرح، افراد به میزان مصرف خود، بهای گاز را پرداخت می‌کنند.

این نماینده در پایان اظهار داشت: در مجموع طرح تعرفه‌ی پلکانی، طرح خوبی است البته باید از نظر اقتصادی و به صورت کارشناسانه بررسی‌هایی صورت گیرد تا فشاری به اقشار مختلف جامعه تحمیل نشود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.