×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چگونه از فرصت طلایی جام جهانی قطر بهره اقتصادی ببریم؟

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ایران و قطر طی سال‌های گذشته همیشه نسبت به همکاری و گسترش تجارت فی مابین علاقه نشان داده‌اند که البته آنچه در آمارها وجود دارد با ظرفیت‌های دو طرف همخوانی ندارد و شایسته طرفین نیست. 
براساس آمارهای رسمی، در ۱۰ماهه امسال ۱۱۷ میلیون دلار به وزن ۹۶۷ هزار و ۵۰۳ تن کالای ایرانی به این کشور همسایه صادر شده است که هرچند این میزان صادرات نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما محدودیت های ناشی از کرونا یکی از دلایل اصلی و مهم این امر بوده است. همچنین از ابتدای سال تا دی ماه، واردات قطر به ایران نیز با کاهش نسبی که داشت به ۷ میلیون و ۲۳۷ هزار دلار رسید. 

از سوی دیگر، با توجه به اینکه توسعه تجارت ایران با همسایگان در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و از سیاست‌های استراتژیک محسوب می‌شود، باید تدابیری هم برای توسعه روابط با قطر نیز اندیشیده شود چرا که دو کشور دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند که متاسفانه تا کنون نهایت استفاده از آنها را نداشته ایم. این در حالی است که قطر به عنوان یکی از کشورهای عربی که مواضع سیاسی سازگارتری با ایران دارد،‌ هنوز در فهرست شرکای برتر تجاری ایران قرار نگرفته است.  

نکته مهم دیگر، پیش رو داشتن بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که با توجه به برنامه‌های این کشور همسایه برای فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم ، ایران نیز باید از این فرصت استفاده کند و ظرفیت‌های خوبی که در حوزه خدمات فنی و مهندسی دارد را در این زمینه به کار گیرد. ضمن اینکه فرصت‌های دیگری نیز در بخش های حمل و نقل دریایی وجود دارد که باید در دستور کار قرار گیرد. 

دیروز دوشنبه دوم اسفند ماه، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دعوت رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و به منظور دیداری رسمی و شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی عازم دوحه پایتخت قطر شد. رئیسی در نشست مشترک خود با امیر قطر اظهار کرد: توافق کردیم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ همکاری‌هایمان را به صورت جدی افزایش دهیم. وی در مورد همکاری ایران با قطر برای برگزاری بازی‌های جام‌جهانی فوتبال نیز گفت: ایران برای برگزاری هر چه بهتر بازی‌های جام جهانی که قطر میزبان آن است، آمادگی کافی دارد. مزیت‌های بی‌نظیر ایران در حوزه‌های مختلف از جمله، جغرافیایی، زیست‌محیطی، ترانزیتی، اقتصادی، علمی و بخصوص نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده زمینه تبدیل شدن هرگونه همکاری دو یا چند جانبه به رشد اقتصادی و امنیت منطقه‌ای را تضمین می‌کند. 

صادرات به قطر چقدر است؟ 

در همین باره، نایب رییس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران در توسعه روابط با قطر گفت: در حوزه کلان تاسیس خانه تجار و استفاده از ظرفیت‌های ایران در بازی‌های جام‌جهانی قطر ، موضوعات مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. 

خورشید گزدرازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید براینکه تزار تجاری ایران با قطر با اختلاف بسیار، مثبت است، اظهار کرد: سال گذشته ۱۶۷ میلیون دلار صادرات به کشور قطر داشتیم که این رقم در ۱۰ماهه امسال ۱۱۷ میلیون دلار به ثبت رسید. این در حالی است که سال ۹۸ نیز بیش از ۲۳۴ میلیون دلار محصولات ایرانی به قطر صادر شد و سال ۹۷ نیز این رقم ۲۲۵ میلیون دلار بود. 

وی ادامه داد: میزان صادرات ایران به قطر در سال‌های ۹۶ و ۹۵ نیز به ترتیب ۲۷۰ میلیون دلار و ۱۰۳ میلیون دلار ثبت شد. 

نایب رییس اتاق مشترک ایران و قطر درباره کاهش صادرات در سال ۹۹ ، محدودیت ها و مشکلات ناشی از کرونا را عامل اصلی این کاهش دانست و گفت: صادرات ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به قطر به راحتی قابل دسترسی است به شرط اینکه زیرساخت‌های لازم به خصوص در بخش حمل و نقل دریایی و بنادر فراهم و برخی مشکلات داخلی نیز برطرف شود. 

گزدرازی با بیان اینکه در بحران قطر که سال‌ها پیش رخ داد، ترکیه برای از دست ندادن بازار هدف حمایت های ویژه‌ای از صادرکنندگان داشت که به خوبی توانست بازار قطر تصاحب کند، اظهار کرد: سفر رئیس جمهوری به قطر خیلی دیر به فعالان بخش خصوصی و اتاق های بارگانی سراسر کشور اطلاع رسانی شد که البته پیشنهادات و دیدگاه‌هایی درباره توسعه تجارت روابط ایران و قطر ارائه کردیم. ضمن اینکه انتظار ما این بود که در این سفر که با اهداف اقتصادی و تجاری صورت گرفت تعدادی از فعالان بخش خصوصی و همچنین فعالانی که با کشور قطر کار می‌کنند نیز رئیس جمهور را همراهی می‌کردند. 

وی با تاکید براینکه بنادر استان بوشهر روابط تنگاتنگی با کشور قطر داشته و دارد، اظهار کرد: یکی از بنادر ویژه صادرات به کشور قطر بندر دیر است که ۸۰ درصد صادرات استان بوشهر از این بندر انجام می‌شود. ما می‌توانیم از ظرفیت ترانزیتی بنادر کشور قطر هم با هدف صادرات کالا به کشورهای دیگر مانند حوزه اوراسیا و آسیای شرقی و حتی کشورهای اروپایی استفاده کنیم. 

نایب رییس اتاق مشترک ایران و قطر با اشاره به چالش‌هایی که در داخل کشور داریم، تصریح کرد: یک ماه پیش میزبان برخی مسئولان و فعالان قطر بودیم که آنها نیز زیرساخت‌های بنادر را مورد انتقاد قرار داده بودند. ما نیز مسائل و مشکلات زیرساختی بنادر را احصا و به سازمان بنادر و گمرک ایران اعلام کردیم که با رفع مشکلات زیرساختی قطعا صادرات ایران به قطر توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد. 

تاسیس خانه تجار ایرانی در قطر

گزدرازی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که جزو خواسته‌های بخش خصوصی است و در سفر رئیس جمهور هم درباره آن بحث شد، تاسیس خانه تجار و بازرگانان ایرانی در قطر است که با تحقق این مهم، مسیر صادرات به قطر هموار می‌شود و مواردی همچون حمایت ویژه از صادرکنندگان، روان سازی برگشت ارز حاصل از صادرات را نیز به دنبال خواهد داشت. 

وی افزود: موضوع مهم دیگر برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر است. کشور ما مخصوصا استان‌های جنوبی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند که باید شرایطی را فراهم کنیم تا این زیرساخت‌ها در اختیار گردشگران و مسافران قرار گیرد. 

نایب رییس اتاق مشترک ایران و قطر گفت: ضمن اینکه به عنوان هاب ترانزیتی ، گردشگران کشورهای اوراسیا و دیگر کشورهایی که قصد مسافرت به قطر داشته باشند می‌توانند از ظرفیت دریایی بنادر جنوب استان بوشهر استفاده کنند و از طریق دریا وارد قطر شوند، این در حالی است که هزینه حمل و نقل دریایی بسیار پایین تر از حمل و نقل هوایی است. 

گزدرازی با تاکید بر استفاده حداکثری از فرصت‌های طلایی قطر تصریح کرد: حضور چندصدهزار نفری که از منطقه اوراسیا از مرز ما عبور خواهند کرد قطعا برای ما نیز درآمدزایی‌هایی با همراه خواهد داشت که البته البته لازمه این امر، تقویت زیرساخت‌ها و حمل و نقل دریایی و همچنین راه اندازی کشتی‌های حمل و نقل مسافری است. قطعا با توجه به ظرفیت‌های بالایی که داریم این شرایط بعد از پایان جام جهانی نیز پایدار خواهد بود و می توانیم از فرصت‌های قطر به نفع خودمان استفاده کنیم. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.