×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کانی‌های کم‌عیار با ارزش می‌شوند

علی‌اکبر اکبری معاون توسعه‌وتکنولوژی فولاد سنگان ضمن بیان مطلب فوق گفت: امیدواریم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید که با حمایت پردیس علم‌وفناوری فولاد سنگان و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود؛ بتوانیم کانی‌های آبدار و کم‌عیار آهن را با روش‌های جدید که روش حرارتی است، به کانی‌‌های پرعیار تبدیل کنیم که در آن صورت هم خدمت بزرگی به صنعت معدن منطقه خواهد شد و هم منابع موجود کشور حفظ می‌شود.

معاون توسعه‌وتکنولوژی فولاد سنگان با بیان اینکه حوزه فعالیت معاونت توسعه فولاد سنگان در زمینه حفظ و توسعه تولید، توسعه زیرساخت‌های شرکت و به وجود آوردن شرایطی است که همکاران بخش تولید بتوانند به راحتی به تداوم تولید بپردازند.

 معاون توسعه‌وتکنولوژی فولاد سنگان در ادامه به انعقاد تفاهم نامه‌ با یکی از شرکت‌های ‌دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در همین خصوص اخیرا تفاهمنامه‌ای با یکی از مجموعه‌های دانش‌بنیان و پارک علم‌وفناوری با هدف استفاده از کانی‌های کم‌عیار آهن که در منطقه خراسان و مناطق جنوبی کشور به وفور یافت می‌شود و در حال حاضر حکم باطله را برای مجموعه فولاد سنگان دارد؛ منعقد شد.

معاون توسعه‌وتکنولوژی فولاد سنگان در ادامه به ظرفیت تولید شرکت اشاره کرد و گفت: در بخش تولید نیز پروژه‌هایی داریم که هدف از آن افزایش ظرفیت تولید در حوزه کنسانتره‌سازی و گندله است. در حال حاضر ۵ میلیون تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله تولید می‌کنیم که امیدواریم با برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده ظرف مدت ۲ سال آینده ظرفیت هر کدام از این دو کارخانه را به ۷٫۵ میلیون تن برسانیم.

اکبری در ادامه به چالش‌های موجود در این مسیر اشاره کرد و گفت: در خصوص همین پردیس فناوری که ایجاد کردیم و شرکت‌های همکاری که در این مکان حضور پیدا می‌کنند تا کاری انجام شود؛ قطعا در بخشی از انجام کار به ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز علمی مرتبط نیاز داریم که جامعه دانشگاهی مطالب و مقالات علمی مرتبط و جدید را به این مراکز بیاورند تا ما در زمینه تولید و تکنولوژی بتوانیم از این مطالب و مقالات علمی جدید استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: در واقع همکاران ما در شرکت‌های دانش‌بنیان قصد دارند این تکنولوژی‌ها را بومی‌سازی و ساخت‌داخل کنند یا اینکه تکنولوژی‌های جدیدی را به وجود آوردند؛ در همین راستا بخش دیگری که ضلع سوم این قضیه به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد همکاری‌ این بخش با مجموعه صنعت و ساخت خیلی کمتر بوده است؛ علیرغم تمام شعارهایی که طی این چند سال اخیر مطرح شده؛ ضلع دانشگاه است. در واقع بخش صنعت و دانشگاه تاکنون نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید در کنار هم قرار گیرند. حالا ایراد یا از بخش تولید و صنعت است یا در بخش دانشگاه که نتوانستند ارتباطی که لازم است را با یکدیگر برقرار کنند.

معاون توسعه‌وتکنولوژی فولاد سنگان با بیان راهکاری برای حل این چالش گفت: ما به عنوان تولیدکننده و شرکت سازنده طبیعتا نمی‌توانیم در محیط دانشگاه حضور داشته باشیم، اما می‌توان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا دانشگاه‌ها در کنار بخش تولید و صنعت مستقر شوند. به عنوان مثال دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه به جای اینکه در داخل دانشگاه‌ها باشد؛ بهتر است در داخل کارخانه‌ها مستقر شود. در آن صورت ارتباط بسیار بهتری برقرار می‌شود تا اینکه با نامه‌نگاری از دور برای یکدیگر مطالبی را رد و بدل کنند. اکبری در خصوص حفظ محیط زیست و اقدامات انجام شده در این بخش گفت: بالغ بر ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در بحث حفظ محیط‌ زیست انجام شده است. ۲۰ میلیون یورو در مورد چرخه آب سرمایه‌گذاری شده که با نصب یک‌سری تجهیزات برای آب‌گیری باطله‌ها؛ مصرف آب کارخانه را به کمتر از ۵۰ درصد کاهش دادیم که این کار کاملا تکنولوژیک است.

وی با بیان اینکه این پروژه یک سال‌ونیم است که در حال فعالیت و اجرا می‌باشد، گفت: در کارخانه‌های کنسانتره‌سازی به ازاء هر تن تولید کنسانتره ۹ دهم متر مکعب آب مصرف می‌شود؛ این در حالی است که در فولاد سنگان این عدد به زیر ۴ دهم متر مکعب در ساعت رسیده است. از سوی دیگر باطله بعد از آبگیری؛ به صورت خشک انباشت می‌شود که این اقدام برای اولین‌بار است که در ایران و خاورمیانه انجام می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.