×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کاهش روند شاخص نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر

به گزارش تجارت گردان به نقل از  صدا و سیما، آقای علی اکبر محزون در گفتگو با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: فقط ۸ استان نرخ باروری بالاتر از سطح جانشینی یعنی بیشتر از دو و یک دهم فرزند دارند.
وی گفت: شاخص نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته و بر اساس برآورد‌ها به زیر یک درصد رسیده است.
آقای محزون افزود: نرخ رشد جمعیت به ۷۱ صدم تا ۷۶ صدم واحد کاهش یافته است.
وی گفت: به ازای هر یک از بانوان کشور که در سن باروری هستند ۱ و ۷۴ صدم فرزند و به ازای هر خانواده‌ای که در سن باروری قرار دارد به طور میانگین ۱ و ۷۴ صدم فرزند وجود دارد که کمتر از سطح جانشینی است.
آقای محزون افزود: تحولات جمعیتی کشور به گونه‌ای است که رشد جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۴۹ سال تا سال ۱۴۰۸ متوقف می‌شود و پس از آن با کاهش تعداد بانوان در سن باروری روبرو خواهیم بود.
وی گفت: جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال نیز که در سال ۹۰ بیست و سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بودند در سال ۹۵ به ۲۰ میلیون و ۵۰ هزار نفر و بر اساس آخرین برآورد‌ها در سال گذشته به ۱۷ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر کاهش یافته اند.

سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: جمعیت از مقوله‌های مهم سیاست گذاری کشورهاست، زیرا ثبات، اقتدار و پیشرفت هر جامعه مرهون جمعیت مولد آن است.
وی افزود: باید بیش از هر چیزی نگران کاهش نرخ رشد جمعیت باشیم.
خاتمی گفت: کاهش نرخ جمعیت، ابتدا به دلیل مسائل اقتصادی و سپس مسائل فرهنگی است.
وی افزود: اگر موضوع جمعیت در سیاستگذاری‌ها جدی گرفته نشود هیچ برنامه‌ای به ثمر نمی‌رسد.
خاتمی با بیان اینکه اکنون در برخی گروه‌های اجتماعی، فزرندآوری مقبول و پسندیده نیست در عین حال گفت: مادری که فرزند بیشتری دارد در بسیاری از کشور‌ها افتخار محسوب می‌شود.
وی افزود: اشتغال پایدار باید وجود داشته باشد، اما در کنار آن باید به ازای هر فرزند تسهیلاتی از جمله مسکن، کاهش مالیات و.. به خانواده تعلق گیرد.
خاتمی گفت: کاهش موالید در قشر تحصیل کرده به دلیل تحصیل آنان در سن باروری بیشتر است و باید بر آن چاره اندیشی شود.
وی افزود: عملکرد ما در زمینه درمان ناباروری، ضعیف و سطح پوشش بیمه در این زمینه ناکافی بوده است البته در طرحی مجلس برای جمعیت تدوین کرده است تقویت بیمه دیده شده است.
خاتمی گفت: همه افراد جامعه حتی روستاییان باید برای درمان ناباروری از خدمات بیمه پایه استفاده کنند، زیرا بیمه تکمیلی برای همه اقشار جامعه قابل تعریف نیست.
وی با بیان اینکه کاهش شدید رشد جمعیت در سال‌های اخیر به دلیل مسائل اقتصادی بوده است افزود: اکنون بحث درباره چگونگی افزایش رشد جمعیت است، زیرا پیر شدن جمعیت تهدید محسوب می‌شود.
خاتمی گفت: پنجره جمعیتی نقطه قوت ماست و باید از آن استفاده کنیم.
وی افزود: برای سیاست‌های ابلاغی جمعیت، مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته قانونی را تصویب نکرده است، اما با کمک کمیسیون فرهنگی و مشارکت مجلس در این زمینه راهکار‌ها را مشخص کرده ایم که اگر دولت‌ها اراده کنند این مسیر سریع‌تر طی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.