×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کلیات برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه رسانه واقع‌گرایانه است

محمدمهدی اسماعیلی، گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه اعلامی‌اش بخشی را به موضوع رسانه و مطبوعات اختصاص داده است. 
سیدجلال فیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه رسانه گفت: یکی از موارد مهم این برنامه پاسخگو کردن دستگاه های دولتی برای افزایش اعتماد عمومی است. برای این منظور باید شفافیت در اطلاع رسانی وجود داشته باشد و رسانه‌ها نیز به عنوان نمایندگان افکار عمومی مطالبه گر باشند. مساله پاسخگویی یک سکه دو رو است. آستانه تحمل دستگاه‌ها و مدیران رده های مختلف اجرایی باید بالا برود. معمولا هر قدر به مدیران رده پایین‌تر می‌رسیم، آستانه تحمل پایین‌تر می‌آید و شاهدیم که انتقاد از وزیر راحت تر از انتقاد از یک فرماندار است. 

پاسخگو کردن مدیران در تعامل بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای هیات وزیران و همچنین فرهنگ‌سازی در دستگاه‌ها اتفاق می‌افتد. 

حمایت از رسانه‌های آزاد و مطالبه‌گر
وی حمایت از رسانه‌های آزاد و مطالبه‌گر را مهم خواند و اظهار داشت: در رسانه‌ها نقدها باید حرفه‌ای و به دور از تخریب باشد. مطبوعات و رسانه‌ها به جای پرداختن به شخصیت مسئولان باید به عملکرد آنها بپردازند. 
مدیر عامل خبرگزاری فرهنگ رضوی تدوین قانون نظام رسانه‌ای و اصلاح قانون مطبوعات را یکی از اولویت‌های جدی وزیر پیشنهادی فرهنگ دانست و گفت: قانون نظام رسانه‌ای تا اندازه زیادی آماده شده و با یک بازنگری سریع می‌توانند مراحل تدوین این قانون را بررسی کنند. قانون جامع رسانه‌ای باید این زمینه را فراهم کند که موضوع ورود به عرصه خبرنگاری، صدور مجوز و نظارت بر فعالیت های رسانه‌ای توسط خود اهالی رسانه اتفاق بیفتد. همان طور که در نظام پزشکی و نظام مهندسی خود اعضا تصمیم‌گیرنده هستند، اهالی رسانه هم می‌توانند در تصمیم‌ها مشارکت داشته باشند. این موضوع می تواند به کاهش تصدی گری دولت کمک و ارتقای کمی و کیفی رسانه ها را فراهم کند. 
وی با اشاره به اهمیت بازنگری قانون مطبوعات تاکید کرد: قانون مطبوعات سال‌ها پیش نوشته شده و یکی دو بار اصلاح داشته است. پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب قانون مطبوعات حتما باید متناسب با تحولات رسانه ای ونیازهای رسانه ای بازنگری شود. 

کلیات برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه رسانه واقع گرایانه است

برخی رسانه‌ها جایگزین احزاب سیاسی شده اند
فیاضی با اشاره به بخشی از برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ درباره خروج رسانه‌ها از جناح بندی‌های سیاسی توضیح داد: متاسفانه در کشورمان حزب بالغ سیاسی فراگیر نداریم. برخی رسانه‌ها در خلأ احزاب، کارکرد حزبی یافته اند و جایگزین احزاب سیاسی شده اند که این اتفاق مطلوبی نیست. اگر رسانه‌ای ارگان یک حزب است باید شفاف اعلام کند. دیگر رسانه‌ها نیز باید از کارکردهای حزبی فاصله بگیرند و به سمت کارکردهای حرفه ای رسانه ای پیش بروند. 
این فعال رسانه‌ای در تحلیل دیگر محورهای برنامه‌های گزینه تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: آقای اسماعیلی در برنامه‌هایشان به تقویت زیرساخت‌ها و یارانه‌های مطبوعاتی اشاره کرده‌اند. در این زمینه موضوع اقتصاد رسانه باید مورد توجه قرار گیرد. صاحبنظران رسانه‌ای باید بررسی کنند که چرا در کشور ما رسانه‌ها در سبد زندگی مردم قرار نمی‌گیرند، اقتصاد مطبوعات ما به خوبی نمی چرخد و مطبوعات نیاز به یارانه های دولتی دارند.

در موضوع هدفمندی یارانه ها باید مشخص شود که این یارانه‌ها به چه سمتی می خواهد برود. یارانه‌ها ممکن است به مخاطبان، دست اندرکاران رسانه ها یا مالکان و صاحبان رسانه‌ها پرداخت شود و هر سه مسأله قابل بررسی است. موضوع امنیت شغلی خبرنگاران نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. چون اکثریت خبرنگاران کشور حق التالیفی هستند و از امنیت شغلی و بیمه برخوردار نیستند. 

کلیات برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه رسانه واقع گرایانه است

حضور و تاثیر منطقه‌ای رسانه‌ها بسیار اهمیت دارد
فیاضی با اشاره به یکی از محورهای این برنامه با موضوع دیپلماسی رسانه ای و ارتباطات منطقه‌ای و بین المللی گفت: متاسفانه در حوزه رسانه‌های مکتوب، هنوز آن گونه که بایدنتوانسته ایم نقش بین المللی و منطقه ای موثری ایفا کنیم. حضور و تاثیر منطقه‌ای و دیپلماسی رسانه ای و عمومی بسیار اهمیت دارد. باید روزنامه نگاران و خبرنگارانی تربیت کنیم که در سطح بین المللی حضور داشته باشند. 
این برنامه کلی باید ریز بشود
وی با بیان این که کلیات برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه رسانه واقع گرایانه است توضیح داد: این برنامه کلی باید ریز بشود و همراه با جزییات در دستور کار قرار بگیرد. نکته مهم این است که چه تیمی می‌خواهند این برنامه را اجرا کنند. تیمی باید انتخاب شود که توجه به حرکت برنامه‌ای داشته باشد.
مدیر عامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در کشور ما برنامه‌های خوبی نوشته می‌شود؛ ولی در عمل متولیان در چارچوب آن برنامه‌ها پیش نمی‌روند. به عنوان مثال اگر ارزیابی صورت بگیرد، کمتر از ۳۰ درصد ۶ برنامه توسعه در کشور ما محقق شده است. تدوین این برنامه کار مهمی است و احصاء کردن محورهای کلی اهمیت دارد. تیم زیرمجموعه وزیر فرهنگ هم باید به این برنامه اعتقاد و برای تحقق آن راهکارهای عملی داشته باشد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری روز چهارشنبه (۲۰ مرداد) فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که محمد مهدی اسماعیلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قوه مقننه معرفی شده است.

محمدمهدی اسماعیلی متولد ۱۳۵۴ و از طلاب دانش‌آموخته مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی است.

عضو هیات علمی و مدیر گروه جامعه‌شناسی سیاسی موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه سازمان صدا وسیما، معاون فرهنگی‌ و اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان، عضویت در کارگروه تحول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر تحقیقات اجتماعی آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضاییه و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از سوابق اجرایی اسماعیلی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.