×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گرم کردن نان سنتی در خانه ویروس را از بین می برد

تجارت گردان | گرم کردن نان سنتی در خانه ویروس را از بین می برد

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور،  جلال الدین میرزای رزاز افزود: در سطح کشور نان به دو صورت صنعتی و سنتی عرضه می شود. نان های صنعتی یا نان های حجیم در کارخانه های صنعتی تهیه و به بازار عرضه می شود و از دقت نظارت بیشتری در تهیه مواد اولیه افزودنی هایی نظیر میزان نمک، مایه خمیر و … برخوردار هستند و تحت شرایط بهداشتی تهیه می شوند، بنابراین پس از خرید این نوع نان ها با ضد عفونی کردن پلاستیک آن یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می توان از آلوده نبودن آن به ویروس اطمینان نسبی داشت.  

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اما اگر نان های سنتی که در نانوایی های سنتی تهیه و عرضه می شوند به صورت بهداشتی تهیه یا حمل نشوند، می توانند ناقل ویروس باشند. البته خمیر نان تحت هر شرایطی هم که تهیه شود هنگامی که در تنور پخت قرار می گیرد هر گونه آلودگی ویروسی در آن از بین می رود و نانی که از تنور خارج می شود عاری از  آلودگی به ویروس کروناست.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی اضافه کرد:  ویروس کرونا از راههای گوناگون می تواند از طریق نان سنتی انتقال یابد و سوالاتی مطرح است از جمله اینکه آیا نانوا و فروشنده از سلامت برخوردار هستند و ناقل ویروس نیستند، آیا محلی که برای خنک شدن نان ها استفاده می کنیم عاری از ویروس است، آیا رد و بدل کردن پول باعث آلودگی نان می شود. آیا دادن کارت بانکی به فروشنده و وارد کردن رمز در دستگاه دیجیتالی کارتخوان باعث آلودگی دست ها و متعاقب آن آلودگی نان ها نمی شود، آیا هنگام استفاده از پلاستیک برای انتقال نان به منزل ویروس را هم انتقال می دهیم.

میرزای رزاز ادامه داد: اگر نان آلوده باشد، نمی توان مانند سایر مواد و اقلام دیگرمواد غذایی دیگر آن را بشوییم یا ضد عفونی کنیم و خیلی غیر محسوس و چراغ خاموش ویروس را به داخل خانه خود برده ایم اما می توانیم با یکسری اقدامات بهداشتی احتمال انتقال ویروس را کم کنیم.

وی گفت: در صورت وجود افراد شاغل در نانوایی ها که مشکوک به ناقل بودن یا دارای علائم بیماری هستند باید مراتب را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اطلاع دهیم. از منتظر ماندن در نانوایی و پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی خودداری کنیم، از بریدن و خرد کردن نان توسط چاقو و برس های عمومی که معمولاً در نانوائی ها وجود دارد پرهیز کنیم، اگر از نایلون برای حمل نان به منزل استفاده کرده ایم آن را داخل خانه نبریم و پس از خارج کردن نان آن را دور بیندازیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی گفت: پس از بردن نان سنتی به خانه باید بدانیم که درجه حرارت پایین و حتی فریز کردن نان در فریزر ویروس های احتمالی موجود در نان را از بین نمی برد.  تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی باشد، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.

 وی گفت: این حرارت دادن به طریق مختلف امکان پذیر است.  استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت نبود این وسایل استفاده از ماهیتابه و قابلمه برای حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته و تا کنون جان حدود سه هزار نفر را گرفته است.

مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه از ابتلا و درگذشت دو شهروند قمی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

با اعلام همه گیری ویروس کرونا در کشور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در حکمی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شود.      

همچنین رییس جمهوری در صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وزیر بهداشت ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

روحانی در این حکم دستگاه‌های کشور را مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا کرد.

از زمان تشکیل این ستاد با همراهی و هماهنگی همه دستگاه های دولتی اقدات مناسبی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از جمله تعطیلی مراکز دانشگاهی و مدارس و کاهش ساعات اداری صورت گرفته است.     

در آخرین اقدام برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد: ۳۰۰ هزار اکیپ با همکاری بسیج و مراکز درمانی برای غربالگری کرونا و بیماریابی خانه به خانه مردم از دو روز آینده به تک تک خانه های مردم مراجعه می کنند.  

علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز (دوشنبه) گفت: تاکنون هزار و ۵۰۱ نفر به طور قطعی در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۶ نفر فوت کرده‌اند.

با این حال پزشکان توصیه می کنند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.