×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
گزینه پیشنهادی وزارت نیرو از همفکری انجمن‌های تخصصی آب بهره گیرد

جهانگیر عابدی کوپایی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تحصیلات گزینه پیشنهادی وزارت نیرو مرتبط با این وزارتخانه نیست و این امر به نظر می‌رسد که یک نقص است اما اگر از میان کارکنان وزارت نیرو که سابقه طولانی در مدیریت دارند فردی برای این سمت انتخاب می‌شد که بر بخش‌های مختلف آب به ویژه حوزه تخصصی و اجتماعی تسلط داشت شاید در شرایطی که تنش آبی یکی از مسائل بسیار مهم کشور است و از چند سال پیش شروع شده و در سال‌های آتی نیز وضعیت ممکن است بسیار وخیم‌تر باشد، می‌توانست بهتر مدیریت کند.

وی ادامه داد: باید مسائل مختلف را در انتخاب وزیر در نظر گرفت و ما نمی‌دانیم که پارامترهای مد نظر رئیس جمهور برای انتخاب وزیر نیرو چه بوده است اما معتقد هستم با توجه به اینکه بحران آب در سال‌های آتی وخیم‌تر می‌شود فردی که تسلط کامل بر بخش‌های مختلف منابع آب (آب‌های سطحی و زیرزمینی) و مسائل اجتماعی دارد، شاید انتخاب بهتری بود.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: گزینه پیشنهادی وزارت نیرو در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، نیاز است برای مدیریت حوزه آب معاونان بسیار توانمند انتخاب کند و از سوی دیگر یکی از مسائل بسیار مهمی که باید مدنظر وزیر نیرو باشد برگزاری جلسات منظم و برنامه ریزی شده با انجمن‌های تخصصی مرتبط با حوزه آب است و اگر این چنین عمل کند در آینده موفق خواهد بود.

عابدی کوپایی با اشاره به اینکه چندین انجمن تخصصی حوزه آب در کشور وجود دارد که برخی از آنها مانند 《انجمن آبیاری زهکشی، انجمن مهندسی منابع آب و انجمن هیدرولیک ایران》 بیش از پنجاه سال سابقه دارند و حتی برخی در جهان نیز شناخته شده‌اند، ابراز داشت: اگر وزیر نیروی دولت سیزدهم بتواند با این انجمن‌ها به طور منظم نشست داشته باشند، در زمینه مدیریت بهتر منابع آب مؤثر بوده و به تصمیم‌گیری‌های وزارت نیرو می‌تواند کمک کننده باشد.

اقتصاد آب، ضروری که باید جدی گرفت

این استاد دانشگاه مؤلفه‌های فنی، اجتماعی و اقتصادی را در تصمیم‌گیری ها و مدیریت منابع آب سه مؤلفه اساسی و مهم دانست و تصریح کرد: توجه به اقتصاد آب بسیار اهمیت دارد زیرا آبی که تاکنون در بخش شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست در اختیار مصرف کننده قرار گرفته با سوبسید بسیار بالایی بوده است و از این رو یکی از مؤلفه‌های اصلی مدیریت آب توجه به ارزش و اقتصاد آب است؛ یعنی اگر به لحاظ مصرف سرانه آب به این موضوع نگاه کنیم افراد و بخش‌هایی که مصرف آب بالایی دارند بهای بیشتری بپردازند و بهای مصرف آب زیاد به صورت پلکانی در نظر گرفته شود، این امر در بسیاری از کشورها مرسوم است اما ما غافل ماندیم‌.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: گزینه پیشنهادی وزارت نیرو اگر تخصص در حوزه آب ندارد، می‌تواند با انجمن‌های تخصصی مرتبط به طور منظم نشست برگزار کند و مطمئناً انجمن‌ها تخصصی که متشکل از دانشگاهیان و مدیران اجرایی توانمند حوزه آب هستند وزیر را در تصمیم‌گیری ها به سمت و سوی درستی هدایت می‌کنند.

برنامه گزینه پیشنهادی وزارت نیرو دولت سیزدهم در بخش آب و فاضلاب و برق

علی اکبر محرابیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو دولت سیزدهم (زادهٔ ۱۳۴۸ در شهرستان خوانسار) سیاست‌مدار دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران و مهندس عمران است. او دستیار ویژه رئیس جمهور در دولت دهم، رئیس ستاد مهر ماندگار کشور و وزیر صنایع و معادن در دو کابینه محمود احمدی‌نژاد بوده‌است. در سوابق وی همچنین مدیریت یک شرکت خصوصی سدسازی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آنچه در برخی سایت‌ها منتشر شده، محرابیان که پیش از این در سمت‌های مختلف دولتی و غیردولتی فعالیت داشته، برنامه خود را در سه بخش آب، فاضلاب و برق برای ارائه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

این برنامه در هفت فصل به تبیین وضع موجود، چالش‌ها و مسائل اصلی، رویکردها و راهبردها، برنامه‌ها و اقدامات اساسی، اهداف کمی، سرمایه‌های انسانی، فناوری و پشتیبانی صنعت و مدیریت منابع مالی پرداخته است.

بر اساس این برنامه اصول اساسی برنامه وزارت نیرو در دولت کار و تلاش شامل حصول اطمینان از تأمین آب و برق مطمئن و پایدار در جهت رفع نیازهای متعارف بخش‌های مختلف کشور، ارتقای حکمرانی و بهره وری آب از طریق استقرار مدیریت بهم پیوسته منابع آب مبتنی بر مدیریت تقاضا در سطح ملی، حوضه‌های آبریز و محلی و نیز اجرای طرح‌های توسعه و بازچرخانی پساب با رعایت اصول توسعه پایدار، آمایش سرزمین و هماهنگی متقابل بین سرمایه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی با مشارکت مؤثر ذی‌نفعان، ارتقا تاب آوری شبکه برق کشور با تمرکز بر توسعه ظرفیت تأمین برق پایدار، امنیت عرضه و تقاضا، بهبود کیفیت و حفظ محیط زیست با گسترش انرژی‌های تجدید پذیر است.

همچنین در این برنامه بر بهبود اقتصاد آب و برق به منظور ایجاد تعادل در منابع و مصارف بنگاه‌های آب و برق و پایداری استمرار ارائه خدمات، ارتقا سطح پژوهش و فناوری با تاکید بر تقویت توان ساخت داخل، بهبود محیط کسب و کار در صنعت آب و برق از طریق تعامل حداکثری با بخش خصوصی و تعاونی‌ها، بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی، حضور فعال در بازارهای ملی و بین المللی و جذب سرمایه، ارزش گذاری به سرمایه‌های انسانی و بهره گیری مؤثر از آرا و اندیشه‌های تخصصی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی، منابع و اموال عمومی تاکید شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.