×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
یاد امام زمان(عج) شیرین‌ترین نعمت الهی است

حجت الاسلام حسن محمودی به مناسبت سالروز میلاد امام زمان (عج) در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: امام سجاد(ع) فرمودند یاد خدا و یاد ولی خدا بزرگترین نعمت الهی است و لذا یاد امام زمان (عج) شیرین ترین نعمتی است که خدا به ما عنایت می کند و برای این که در زندگی روزمره بتوانیم انتظار حضرت ولی عصر (عج) را بیشتر در زندگی مشاهده کنیم باید تمرین کنیم تا در کارهای روزانه بیشتر به یاد آن حضرت بیافتیم.

وی افزود: اگر کسی منتظر یک میهمان است ولی به یاد میهمانش نباشد و از این موضوع غفلت کند طبیعی است از کارهایی که باید برای آمدن میهمان خود داشته باشد، غفلت می کند و ما اگر می خواهیم از وظایفمان در عصر غیبت غفلت نکنیم باید دائما به یاد امام زمان (عج) باشیم و در روایات بر یاد آن حضرت تاکید شده و بزرگان دین نیز بر این مساله اصرار دارند که یاد امام زمان را فراموش نکنید.

نویسنده کتاب آماده باش ادامه داد: امام رضا (ع) فرمود خدایا یاد و انتظار مهدی را از خاطر ما نبر. بنابر این وقتی به یاد امام زمان (عج) باشیم، منتظر آن حضرت نیز خواهیم بود. به عبارت دیگر وقتی به یاد امام می افتیم، برای آمدن آن حضرت نیز باید کاری کنیم تا مبادا آن حضرت بیاید و ما غافل باشیم. بنابر این برای این که در زندگی روزانه خود آن حضرت را فراموش نکنیم، باید کارهایی را انجام دهیم که بیشتر به یاد امام زمان (عج) باشیم.

وی افزود: به عنوان نمونه می توانیم با خودمان عهد ببندیم که بعد از هر نماز برای آن حضرت دعا کنیم یا دعای عهد را هر روز بخوانیم. در قنوت های نماز، دعای سلامتی امام زمان (عج) را بخوانیم یا هنگام اذان که دعا مستجاب است برای آن حضرت دعا کنیم. همچنین می توانیم ثواب قرائت قرآن را به امام زمان هدیه دهیم. همه اینها زندگی انسان را تحت الشعاع یاد امام زمان (عج) قرار می دهد.

معنای انتظار

محمودی گفت: انتظار در روایات به عمل تعبیر شده است. یعنی انتظار حالتی است که انسان را به عمل وامی دارد و اگر این حالت به عمل نرسد، بالاترین عبادت محسوب نمی شود. وقتی در روایت گفته می شود کسی که انتظار امام زمان (عج) را بکشد، گویی در جنگ بدر و در کنار پیامبران شهید می شود، نشان دهنده مقام بسیار بالای انتظار است که چنین پاداشی به انسان منتظر می دهند.

وی افزود: اگر در عمل کاری برای ظهور و آمدن این میهمان عزیز نکنیم، ما منتظر نیستیم و نباید خودمان را گول بزنیم و صرف این که شیعه هستیم بگوییم منتظر حضرت ولی عصر (عج) نیز هستیم. 

نویسنده کتاب حضور در  ظهور با اشاره به برخی روایات درباره ویژگی های منتظران اظهار کرد: شهادت بالاترین مقام است و در روایتی آمده است کسی که منتظر باشد، مانند کسی است که در رکاب امام زمان (عج) در خون خود می غلطد و به مقام شهادت می رسد. بنابر این بالاترین پاداش را به انسان منتظر می دهند. چون در روایتی می فرماید المنتظر کالمجاهد و بر همین اساس منتظر باید جهادگر باشد و اگر کسی می خواهد در نهایت انتظار باشد و نامش را منتظر واقعی بگذارند، باید جهادگر و مجاهد باشد

وی ادامه داد: به همین دلیل انسان منتظر باید اموری را که مربوط به ظهور می شود و زمینه ساز ظهور است بشناسد و در این مسیر حرکت کند و باید ما را به عمل وادارد. بنابر این باید امام را در مناسبت های فردی و اجتماعی یاد کنیم و کسی که اینگونه باشد، می تواند در مسیر ظهور حرکت کند و اجر مجاهد را داشته باشد. 

انتظار برای دولت زمینه ساز

محمودی پیروزی انقلاب اسلامی را در راستای مقدمه ای برای ظهور امام زمان (عج) عنوان کرد و افزود: امروز یک شخص منتظر باید بداند برای این انقلابی که بخشی از ظهور را کامل کرده چه وظایفی دارد. یک انقلاب شیعی به رهبری نایب امام زمان (عج) در جهان رخ داد و عمده دشمنی طرفداران شیطان همچون آمریکا و غرب با امام زمان (عج) است. چون دشمنان می دانند با ظهور امام زمان (عج) بساط شیطان برچیده می شود.

وی افزود: وقتی در گوشه ای از جهان یک انقلاب که زمینه ساز ظهور است، به پیروزی می رسد باید به عنوان منتظر نسبت به انقلاب و برنامه هایی که رهبر انقلاب پیاده می کند، مسئولیت خود را بدانیم و اگر از این مسئولیت ها فرار کنیم، در واقع باید بدانیم که منتظر نیستیم.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: ما در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و شخص منتظر باید بداند در قبال این انتخابات چه وظیفه ای دارد. وقتی می بینیم لطمه ای از حضور اشخاصی خوردیم که دید امام زمانی نداشتند و دولت هایی بر سر کار آمدند که نگاهشان به امام زمان نبود، بنابر این یک منتظر باید شب و روز در مسیر روی کار آمدن دولتی تلاش کند که کارهای آن دولت در بستر رسیدن به ظهور باشد و یکی از وظایف بزرگ منتظران انتخاب چنین دولتی است.

وی تاکید کرد: چرا امام معصوم در روایت نفرمود منتظر مانند یک روزه دار یا نمازخوان است بلکه فرمود مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند و امروز بالاترین جهاد این است که تمام هم و غم خود را برای شناسایی گزینه اصلح به کار ببریم و در مسیری حرکت کنیم که رهبر انقلاب بر آن تاکید دارد. 

محکی برای منتظر واقعی 

محمودی گفت: بسیاری معتقدند اگر حضرت ولی عصر (عج) ظهور کند، در رکاب او خواهند بود و پای صحبت های او می نشینند و به دستورات آن حضرت عمل می کنند در حالی که این سخنان فقط یک ادعاست. چون همین افراد باید ببینند برای نایب و جانشین امام زمان چه کرده اند و نسبت به سخنان نایب امام زمان چه برخوردی داشته اند. رهبر انقلاب در نوروز امسال از ضرورت تولید و اشتغال زدایی و مانع زدایی صحبت کردند و منتظران واقعی کسانی هستند که برای تحقق این سخنان تلاش کنند.

وی افزود: بنابر این اگر ما بتوانیم در مسیر تولید کاری کنیم و شغلی برای جوانان فراهیم کنیم یا ازدواج جوانان را تسهیل کنیم، بالاترین کار را برای انتظار انجام داده ایم و ما باید نگاهی جدید داشته باشیم. کسی که منتظر امام زمان (عج) است می داند که امام زمان از گناه بیزار است و اگر یک جوان ازدواج نکند، ممکن است به گناه آلوده شود و  ما برای این که گناه در جامعه کم شود و دل امام زمان شاد شود، وسایل ازدواج جوانان را فراهم می کنیم.

این کارشناس مذهبی افزود: یکی از وظایف منتظران این است که در اجتماع کاری کنند که همدلی ایجاد شود. امام زمان فرمود اگر مردم بر عهدی که با ما دارند، اجتماع قلوب داشته باشند، دیدار ما محقق می شود. یعنی در آن صورت ظهور حضرت حجت (عج) محقق می شود و کسی که منتظر است، باید تمام کارهایش در این مسیر قرار گیرد تا ظهور نزدیک شود.

مهمترین وظیفه منتظران

وی افزود: در حدود ۱۲۰ وظیفه در کتاب مکیال المکارم تالیف سید محمدتقی موسوی اصفهانی برای منتظران امام زمان (عج) شمرده شده است و اگر بخواهیم تمام این وظایف را در یک وظیفه خلاصه کنیم باید بگوییم تبدیل دوران غیبت به دوران ظهور مهمترین وظیفه است. یعنی شخص منتظر هیچ کاری ندارد مگر این که به دنبال آن است که دوران غیبت تبدیل به ظهور شود. لذا هم و غم چنین کسی در روابط خانوادگی، فردی و اجتماعی به افق نورانی ظهور است و تمام حرکاتش در این مسیر قرار می گیرد و این شخص از زندگی لذت می برد. چون به یک هدف بالایی دلبسته است ولی کسی که منتظر نباشد هدفش دنیا می شود و اگرچه ممکن است دچار حال خوب کاذب شود ولی منتظر واقعی نیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.