×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
27 مجتمع پتروشیمی، نیاز صنایع دارویی کشور را تامین می کنند

به گزارش تجارت گردان به نقل از نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درآیین افتتاح نمایشگاه بین المللی فارمکس خاورمیانه، اظهارکرد: هشتم دی ماه امسال، صنعت ارزش آفرین ، اقتصاد ساز و اشتغال آفرین پتروشیمی ۶۰ ساله خواهد شد .

شاهمیرزایی ادامه داد: سیاست وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین نیازهای صنایع دیگر به ویژه صنایع داروئی است و در این مسیر اقدام های بسیار خوبی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی محقق شده است و خودباوری، استقلال اقتصادی،استقلال داروئی و پزشکی راهبردی مهم درراه توسعه کشوراست.

وی افزود: امروز بخش بزرگی از صادرات غیر نفتی کشور از سوی شرکت های پتروشیمی انجام می شود و با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات مختلف پتروشیمیایی در جهان، صنعت پتروشیمی ایران نیز در مسیر توسعه با شتاب خود، درحال متنوع سازی سبد تولید است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی در مسیر پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش گام بر می دارد و اگر محصولات خام تبدیل به محصول نهایی شود افزون بر تامین نیازهای داخلی در افزایش صادرت و تامین ارز مورد نیاز کشور نیز تحول را شاهد خواهیم بود.

شاهمیرزایی با بیان این که صنایع داروئی یکی از مهمترین صنایع استراتژیک درسلامت هرکشور است بر اهمیت وجود زیرساخت های تولیدی در زنجیره تامین دارو به عنوان یکی از شاخص های مهم سلامت و توسعه یافتگی هرکشور اشاره کرد و گفت: دسترسی به ماده اولیه ، بزرگترین مزیت نسبی کشورمان در تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در انواع صنایع از جمله صنعت دارو سازی است.

وی تصریح کرد: مواد اولیه دارو از طریق چهار بخش پتروشیمی، زیست فناوری، گیاهی و فرآورده های انسانی تامین می شود.

صنعت پتروشیمی پشتیبان صنایع داروئی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: متانول، اسید استیک، کاستیک، تولوئن و آمونیاک ۵ گروه اصلی پایه برای استفاده در صنایع داروئی است که از سوی شرکت های پتروشیمی تولید و عرضه می شود.

شاهمیرزایی با بیان این که بر اساس اعلام نیاز سندیکای داروئی کشور ۲۱ محصول پایه پتروشیمیایی از سوی ۲۷ مجتمع پتروشیمی تامین می شود، گفت: در حال حاضر بخش بزرگی از صادرات غیر نفتی کشور از سوی شرکت های پتروشیمی انجام می شود.

شاهمیرزایی به تدوین سند تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: رویکرد ما در این صنعت تولید محصولات نهایی و تکمیل زنجیره با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر است و در این راستا شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی پژوهشگاه صنعت نفت، پارک های فناوری و مراکز علمی ، دانشگاهی و پژوهش نقش آفرین بوده اند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که تمامی کاتالیست های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم بومی سازی خواهد شد، افزود: ملت ایران راه استوارو هدف بلند مرتبه ای را انتخاب کرده است و و در این مسیر با تلاش فعالان صنعت ،دانش فنی ،مواد اولیه، کالاها و تجهیزات و دیگر نیازهای صنعت پتروشیمی در داخل کشور تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: فناوران و دانشمندان ایرانی امروزسرآمد نوآوران جهان هستند و از تمام علاقه مندان به ایران دعوت می شود تا در صنعت پتروشیمی کشورمان سرمایه گذاری کنند وبا وجود بیش از ۱۰۰ طرح توسعه ای دراین صنعت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سیاست گذار تنظیم گر وراهبر صنعت آماده حمایت و همکاری با سرمایه گذاران است.

شاهمیرزایی افزود: طرح های مورد اشاره درهاب های مکران، عسلویه ، ماهشهر ، جاسک و منطقه انرژی بر پارسیان قرار دارند و از سوی دیگر در مسیر خط لوله اتیلن غرب به عنوان شریان واحد های پتروشیمی در غرب کشور نیز طرح های توسعه ای قرار دارند و آماده جذب سرمایه های جدید هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: ۲۱ طرح راهبردی صنعت به هلدینگ ها ابلاغ شده است و ۱۹ طرح نیز در منطقه پارسیان تعریف شده است و می توان زنجیره متانول را با هدف کاهش خام فروشی و تولید محصولات نهایی تکمیل کرد.

شاهمیرزایی به نقش مهم سازندگان داخلی در ساخت طرح های جدید اشاره کرد و گفت: داخلی سازی کمپرسور ها و اکسترودر ها در صنعت پتروشیمی سبب شده تا برخی کشورها برای خرید این تجهیزات مهم اعلام آمادگی کنند .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.