×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می‌شود

تجارت گردان | ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمدرضا شانه ساز روز سه شنبه در نشست خبری نمایشگاه فارمکس در محل سازمان غذا و دارو افزود: در شرایطی به این توسعه دست یافتیم که دشمنان ایران با تحریم و سم پاشی به منظور نا امید کردن مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و توپخانه های رسانه ای آنان مدام در حال شلیک علیه امید مردم است. 
وی گفت: دشمنان از دارو به عنوان سلاح علیه دولت و ملت استفاده می کنند و در طول تاریخ نشان داده اند که یکی از ابزارهای آنها برای شکست دولتها حربه تحریم دارو و غذاست.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: چین و هند مهمترین تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در دنیا هستند اما کشورهای اندکی هستند که این مواد موثره را می توانند به داروهای ساخته استاندارد تبدیل کنند و ایران یکی از کشورهای پیشرفته در داروساری دنیاست که امروز ۹۷ تا ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز بیماران کشور را در داخل تولید می کند و داروهایی که هنوز تولید نمی شوند یا به علت تعداد کم بیماران که گاهی ۵۰ تا ۱۵۰ نفر است توجیه اقتصادی ندارد یا داروهای جدیدی است که به تازگی وارد بازار دنیا شده است.
شانه ساز افزود: ۹۷ درصد داروهای تولید داخل سالانه ۷۵۰ میلیون دلار ارزبری دارد اما سه درصد داروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری دارد. در حوزه تولید مواد اولیه نیز سال گذشته حدود ۶۵درصد نیاز کشور را در داخل تولید می کردیم که ۱۳۰ میلیون دلار صرفه جویی داشت و امسال این میزان باز هم افزایش یافته و به مرز ۷۰ درصد رسیده است.
وی گفت: سال آینده نیز قرار است ۱۸۰ محصول و مواد اولیه دارویی دیگر در کشور تولید شود که ۱۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی دیگر به همراه خواهد داشت.
شانه ساز ادامه داد: در یک سال گذشته با حمایت از تولید داخل ۲۰ درصد ارزبری دارویی کشور کم شد و از ۳.۷ میلیارد دلار به سه میلیارد دلار رسید و سال آینده نیز با ادامه این روند به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش می یابد. ضمن اینکه ۶۰ درصد ارز دارویی در یک سال گذشته به مواد اولیه اختصاص یافته و ۴۰ درصد برای واردات آماده هزینه شده است.
وی گفت: زمینه برای افزایش صادرات دارو از ایران فراهم است و کشورهای زیادی از کیفیت داروهای ایرانی استقبال می کنند اما برخی کشورها اجازه صادرات داروی ایرانی را نمی دهند زیرا می دانند داروهای با کیفیت ایرانی بازار آنها را تحت شعاع قرار می دهد اما واردات غیر رسمی داروی ایرانی به کشورهای همسایه نشانه استقبال از داروهای ایرانی است در صورتی که برخی پزشکان با زد و بندهای که با شرکتهای خارجی دارند داروی خارجی را برای بیمار تجویز می کنند.
شانه ساز در مورد واردات موازی برخی داروهای خارجی گفت: طبق بند تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۷ برای رفع انحصار و یکه تازی نماینده یک داروی خارجی اگر وارد کننده دیگری بتواند همان دارو را ۲۰ درصد ارزانتر وارد کند به آن اجازه واردات داده می شود.

تولید ۸۰ درصد مواد اولیه دارو تا ۱۴۰۰
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی نیز گفت: با وجود کم توجهی هایی که در گذشته به تولید مواد اولیه دارویی شده بود اما در سالهای اخیر رشد این صنعت شتاب گرفته است. در سال ۵۷ تولید مواد اولیه دارویی در ایران نزدیک به صفر بود و امروز ۶۹.۵ درصد مواد اولیه دارو در داخل تولید می شود و تا پایان این دولت یعنی تا سال ۱۴۰۰ به ۸۰ درصد نیاز صنعت داروی کشور می رسد.

فرامرز اختراعی افزود: اکنون تولید ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی کشور به نوعی بیمه و تضمین شده و ضریب امنیت دارویی کشور بالاتر رفته است و به سرعت به سمت خودکفایی دلرویی پیش می رویم.

خودکفایی ۱۰۰درصدی در بسته بندی دارو
وی ادامه داد: به رغم تحریم ها و مردم آزاری هایی که از اول انقلاب بوده مسیر رشد دارویی را طی می کنیم. در حوزه صنعت بسته بندی دارویی نیز به ۱۰۰درصد خودکفایی رسیده ایم و همه پوکه های کپسول, آمپول, کارتن و ورق دارو برای صنعت داروسازی کشور در داخل تولید می شود و حتی صادرات هم داریم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، شیمیایی و بسته بندی گفت: از نظر ریالی ۷۰ درصد مواد اولیه را برای داروهای اساسی کشور که شامل ۴۸۲ قلم است در داخل تولید می کنیم در حالی که در بسیاری کشورها داروهای اساسی ۱۵۰ قلم است.ِ
ضربه پزشکان به صنعت دارو
اختراعی در پاسخ به ایرنا گفت: مهمترین چالشی که در مسیر توسعه صنعت تولید مواد اولیه دارویی و داروی کشور داریم این است که هنوز برخی بیماران و پزشکان داروی داروی خارجی را ترجیح می دهند در حالی که کیفیت هر دو دارو را در ایران سازمان غذا و دارو تایید می کند اما به علت جوی که داروهای ایرانی ایجاد کرده اند برخی شرکتهای دارویی داخلی به بهانه های مختلف مواد اولیه ای که در داخل به قیمت ۷۰ دلار تولید می شود را به قیمت ۳۶۰۰ دلار از خارج وارد می کنند و بدون هیچ دللی ارز و ثروت کشور را از کشور خارج می کنند.ِ
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی, شیمیایی و بسته بندی افزود: در نظام ژنریک هیچ تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی وجود ندارد و مهمترین چالش در توسعه تولید مواد اولیه نگاه سنتی حاکم بر جامعه پزشکی است. در بسیاری از کشورها این برخوردها و زیر سوال بردن کیفیت داروی داخلی جرایم سنگین و تعقیب قضایی را به دنبال دارد زیرا تولید ملی کشور را دچار بحران می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.